Vad kan vi göra om vår målgrupp är begränsad i LinkedIn Campaign Manager?

LinkedIns rekommenderade målgruppsstorlek i LinkedIn Campaign Manager är minst 50 000 personer men många svenska företag har svårt att komma upp i det här antalet när man gör kampanjer till nischade målgrupper. 

I den här artikeln kommer vi att gå igenom vad du kan göra om du upplever att ni får för små målgruppsstorlekar i LinkedIn Campaign Manager.

Rekommenderade målgruppsstorlekar

Den minsta målgruppsstorleken på LinkedIn är 300 personer, det vill säga att det krävs minst 300 personer i den målgrupp som har ställt in för att du ska kunna köra din kampanj. 

Linkedin rekommenderar emellertid en målgruppsstorlek på minst 50 000 personer och för sponsrat innehåll en målgruppsstorlek om minst 300 000 personer (!). 

De här rekommendationerna har inte mindre länder som Sverige i åtanke och att komma upp i dessa målgruppsstorlekar kommer att innebära att man kommer att träffa väldigt många irrelevanta personer. 

Som referenspunkt kommer här några exempel på målgruppsinställningar: 

  • Samtliga projektledare i Sverige på LinkedIn med svensk språkinställning samt inaktiverat utökad målrupp: 63 000+ personer.
  • VD inom reklamtjänster med svensk språkinställning samt inaktiverat utökad målgrupp: 2800+ personer. 
  • HR-chefer inom bygg med svensk språkinställning samt inaktiverat utökad målgrupp: 340+ personer. 

Med andra ord – så fort vi börjar kombinera jobbtitlar med exempelvis bransch så sjunker målgruppsstorleken markant och det vanligaste är att vi ser målgruppsstorlekar mellan 500 – 20 000 personer. Det vill säga långt ifrån LinkedIns rekommendationer.

Jag hade emellertid tagit LinkedIns rekommendationer med en stor nypa salt och vi ser att det går att skapa resultat utan att målgrupperna behöver vara så här stora.

En utmaning för många svenska företag är därför att deras målgruppsstorlekar blir förhållandevis små eller att de helt enkelt inte kommer över gränsen om 300 personer om man gör väldigt riktade kampanjer. 

Därför tänkte jag dela med mig av några tips på hur du kan bredda din målgruppsinriktning om det här är fallet för er.

Tips för att göra dina målgrupper större i LinkedIn Campaign Manager

  • Problemet uppstår främst när man använder jobbtitlar i kombination med andra inriktningar. Testa att kombinera ”Befattningar” med eventuell bransch och använd funktionen för att följa upp vem annonserna visas för och exkludera vid behov.
  • Gå bredare i målgruppsinriktningen och använd funktionen Demografi för att försäkra er om att ni når rätt personer och lägg till exkluderingar på exempelvis jobbtitlar och företag vid behov.
  • Glöm inte att inom B2B så är det ofta flera olika personer från olika delar av organisationen involverade i köpbeslut. Finns det andra jobbtitlar som ni kan komplettera med för att utöka målgruppsstorleken som kan ha en påverkan på de personer som ni i första hand vill nå?
  • Använd andra inriktningsmöjligheter än titlar och branscher, exempelvis retargeting-annonsering och predictive audiences. Likaså här är det viktigt att följa upp så att ni når den tilltänka målgruppen och exkludera vid behov.
  • Komplettera med Microsoft Ads – det här är en möjlighet som många företag inte känner till – att du kan styra dina sök-, display- och shopping-kampanjer i Microsoft Ads till exempelvis jobbtitlar och branscher.

Vad ska vi göra om det inte hjälper?

Om det fortsatt är ett problem med för små målgruppsstorlekar så kan det vara så att er målgrupp är för liten på LinkedIn helt enkelt och att ni får överväga en annan strategi för att nå målgruppen, exempelvis genom en annan kanal.

Alternativt att se över att använda LinkedIns annonsplattform för andra syften eller för att påverka kunderna i andra delar av köpprocessen.

Mer inspiration

Få ut mer av er annonsering på LinkedIn genom att undvika de vanligaste misstagen som företag gör i LinkedIn Campaign Manager.

Få kostnadsfri rådgivning

Du som är VD, marknadschef eller HR-chef på ett bolag som köper in byråtjänster för minst 100 000 kr per år erbjuds kostnadsfri rådgivning av vår VD och strateg Johan Åberg. Boka en tid i kalendern i anslutning till den här artikeln.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer