Ett vanligt misstag i LinkedIn Campaign Manager är att många företag inte optimerar en pågående kampanj för att förbättra resultatet av den. Här bjuder vi på tre saker som du alltid bör göra med en pågående kampanj i LinkedIns annonsverktyg.
Utvärdera A/B-test
När du skapar din kampanj rekommenderar LinkedIn att du skapar minst fem olika annonsvarianter.
Ungefär en vecka in i din kampanj kan du gå in och utvärdera vilken av annonserna som har presterat bäst. Utvärdera baserat på kostnaden per resultat eller utse vinnare baserat på klickfrekvens (CTR).
Om du kommer att köra kampanjen under en längre tid (2 veckor eller mer) rekommenderar vi att skapa nya A/B-test. Utgå ifrån din vinnande annons och skapa ytterligare varianter av denna för att förbättra kostnaden per resultat eller CTR. Fortsätt att A/B-testa annonser till kampanjen är avslutad.
Säkerställ att annonserna exponeras för rätt målgrupp
Efter ungefär en vecka efter att du har aktiverat kampanjen kan du även gå in och kontrollera så att kampanjen visas för den målgrupp som du har tänkt dig.
Det här gör du genom att klicka in i kampanjgruppen, sedan vidare till din kampanj så att du kommer ner på annonsnivå.
Här väljer du sedan knappen ”Demografi” och går igenom de olika kategorierna som visas.
Många företag aktiverar funktionen ”Utökad målgrupp” när de konfigurerar sin målgrupp vilket ökar risken för att kampanjen kommer att exponeras för irrelevanta personer. Gå därför igenom de olika listorna och skriv ner de jobbtitlar, branscher och företag som inte är relevanta för er att nå.
Lägg till exkluderingar
När du har identifierat exempelvis jobbtitlar, branscher och företag som exponeras för din kampanj och som du inte anser är relevanta att nå behöver du lägga till dessa som exkluderingar.
Gå in i inställningarna för din kampanj och gå ner till avsnittet exkluderingar. Lägg sedan till de jobbtitlar, branscher och företag som du antecknat i det föregående steget.
Upprepa den här processen en gång i veckan till kampanjen är avslutad.
Lycka till!