Vanliga misstag i LinkedIn Campaign Manager – del 3

Ett vanligt misstag i LinkedIn Campaign Manager är att många företag inte optimerar en pågående kampanj för att förbättra resultatet av den. Här bjuder vi på tre saker som du alltid bör göra med en pågående kampanj i LinkedIns annonsverktyg.

Utvärdera A/B-test

När du skapar din kampanj rekommenderar LinkedIn att du skapar minst fem olika annonsvarianter. 

Ungefär en vecka in i din kampanj kan du gå in och utvärdera vilken av annonserna som har presterat bäst. Utvärdera baserat på kostnaden per resultat eller utse vinnare baserat på klickfrekvens (CTR). 

Om du kommer att köra kampanjen under en längre tid (2 veckor eller mer) rekommenderar vi att skapa nya A/B-test. Utgå ifrån din vinnande annons och skapa ytterligare varianter av denna för att förbättra kostnaden per resultat eller CTR. Fortsätt att A/B-testa annonser till kampanjen är avslutad.

Säkerställ att annonserna exponeras för rätt målgrupp

Efter ungefär en vecka efter att du har aktiverat kampanjen kan du även gå in och kontrollera så att kampanjen visas för den målgrupp som du har tänkt dig. 

Det här gör du genom att klicka in i kampanjgruppen, sedan vidare till din kampanj så att du kommer ner på annonsnivå. 

Här väljer du sedan knappen ”Demografi” och går igenom de olika kategorierna som visas. 

Många företag aktiverar funktionen ”Utökad målgrupp” när de konfigurerar sin målgrupp vilket ökar risken för att kampanjen kommer att exponeras för irrelevanta personer. Gå därför igenom de olika listorna och skriv ner de jobbtitlar, branscher och företag som inte är relevanta för er att nå.

Lägg till exkluderingar

När du har identifierat exempelvis jobbtitlar, branscher och företag som exponeras för din kampanj och som du inte anser är relevanta att nå behöver du lägga till dessa som exkluderingar. 

Gå in i inställningarna för din kampanj och gå ner till avsnittet exkluderingar. Lägg sedan till de jobbtitlar, branscher och företag som du antecknat i det föregående steget. 

Upprepa den här processen en gång i veckan till kampanjen är avslutad.

Lycka till!

Relaterade artiklar

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer