Avsändare är Nivide AB, Malmö. Genom att ange din e-postadress godkänner du att Nivide AB kan skicka e-postmeddelanden till dig, föra statistik av dina besök på nivide.se och marknadsföra relaterat innehåll till dig på andra webbplatser. Läs mer i vår sekretesspolicy.
underpresterar företagets annonsering på LinkedIn?
Många företag som inte lyckas med sina kampanjer på LinkedIn delar ofta på en eller flera av dessa utmaningar:
- Låg klickfrekvens som ligger en bra bit under 1 % och få konverteringar eller avsaknad av spårning.
- Svårt att följa upp resultatet och oklart vad annonserna bidrar med i slutändan.
- Svårigheter att säkerställa att kampanjerna når rätt personer.
- Man har en känsla av att man kan skapa bättre kampanjer eftersom man använder begränsad funktionalitet.
- Avsaknad av benchmarks och svårt att utläsa om siffrorna är bra eller dåliga.
- Man upplever att man inte vet vad man ska göra för att förbättra en pågående kampanj.
- Man vet inte hur man ska ta ut insikter som man kan ha användning för i kommande kampanjer.
- Man upplever att det är svårt att veta om man ska använda specifik funktionalitet (ska t ex ”Utökad målgrupp” vara aktiverat eller inte?).
De här utmaningarna leder till att kampanjerna underpresterar och att ni inte får maximal effekt av er investering i kanalen.
Det leder till att ni betalar mycket (LinkedIn är en förhållandevis dyr kanal) för kampanjer som i slutändan inte leder till några resultat.
Oavsett om du arbetar hands-on med företagets annonsering eller om du är marknadschef och låter någon annan sköta annonseringen är det viktigt att förstå de mest grundläggande principerna för att kampanjerna ska prestera bra.
Det leder till att du själv kan skapa förutsättningar för bättre kampanjer eller föra en bättre dialog med er digitala samarbetspartner.
Förbättra företagets annonsering på LinkedIn
När du får rätt kunskap om hur du skapar kampanjer på LinkedIn så kommer du att öka sannolikheten att ni maximerar effekten av er marknadsbudget.
Ta del av vår kostnadsfria guide så kommer du att lära dig att:
- Strukturera ditt annonskonto på ett sätt som låter dig anpassa annonsbudskapet för olika målgrupper
- Använda funktionen ”Utökad målgrupp” på rätt sätt
- Försäkra dig om att annonserna visas för rätt personer
- Använda exkluderingar för att inte spendera pengar på irrelevanta personer
- Dra nytta av retargeting och lookalike-målgrupper
- Välja rätt målsättning för dina kampanjer
- Följa upp dina kampanjer med konverteringsspårning
- Skapa A/B-test för bättre annonser