Vad gör en Google Ads-konsult?
En duktig konsult inom Google Ads hjälper till med strategi, kampanjuppsättning, utbildning, mätning och analys i samarbete med dig som kund.
En pålitlig konsult kännetecknas av att kunna påvisa uppnått resultat på ett tydligt sätt samtidigt som konsulten är transparent i kommunikationen med dig som kund och berättar vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra.
Strategiskt arbete
En duktig konsult ska kunna anpassa ett annonskonto utifrån de affärsmål som ditt företag har.
Mätning och analys
En duktig Google Ads-konsult har stenkoll på begrepp som ROI, ROAS, CPC, CTR, kostnad per konvertering och använder dem dagligen.
Kampanjhantering
Det huvudsakliga arbetet för konsulten handlar om att analysera och optimera annonskontot för att hela tiden förbättra resultatet.
Mänsklig erfarenhet + AI
En duktig konsult kombinerar sin erfarenhet med smarta AI-verktyg för att arbeta så effektivt som möjligt.
Därför ska du anlita Johan Åberg som Google Ads-konsult
Johan Åberg är VD och grundare på Nivide och har över 15-års erfarenhet av att hjälpa företag med Google Ads.
Hans blogg på Nivide har flera gånger fått pris av ”Sveriges bästa företagsblogg” och med över 400 artiklar är Johan en av de mest produktiva konsulterna inom sociala medier och sökmarknadsföring.

Johan har utbildat hundratals personer i digital marknadsföring genom åren och har gjort uppdrag för bland annat Findus, Skånemejerier, Sydsvenska Handelskammaren, Wihlborgs Fastigheter, Veteranpoolen, OKI, Toyota, Schneider Electric, Upphandlingsmyndigheten och många fler.
Vill du få hjälp med Google Ads? Kontakta Johan på johan.aberg@nivide.se.
kontakta mig
Boka ett förutsättningslöst samtal med mig så berättar jag. mer om hur jag kan hjälpa dig med annonsering i Google.
Så säger andra om Johan
“Vi är mycket nöjda med samarbetet hittills och har fått många konkreta åtgärdsförslag kring hur vi kan utveckla vår digitala annonsering, sökmotoroptimering och konverteringsspårning som vi nu successivt håller på att implementera."
Karin Högman, Growth Marketing Manager på Veteranpoolen
Vanliga misstag i Google Ads
De vanligaste misstagen i google ads
Läs om de vanligaste misstagen som B2B-företag gör i Google Ads så att du kan undvika dem.
Få konkreta tips om Google Ads
Lyssna på Johan i podden Digital kommunikation med Johan Åberg som finns där du lyssnar på poddar.
Vanliga frågor om att anlita en konsult inom Google Ads
Vad är en Google Ads-konsult?
En Google Ads-konsult är en person med specialistkompetens inom Googles annonsplattform Google Ads (f.d. Google AdWords). Det kan vara en frilansare eller en person som är anställd på en marknadsföringsbyrå.
En duktig konsult hjälper till med strategisk rådgivning, kampanjuppsättning, analys, optimering och rapportering. Den sköter allt som har med ert annonskonto att göra och arbetar proaktivt för att förbättra er affär.
Hur mycket kostar det att låta någon hantera dina Google-annonser?
Kostnaden för att anlita en Google Ads-konsult varierar men är oftast mellan 5000-20 000 kr / per månad. Kostnaden beror på hur omfattande ert annonskonto är och hur det specifika uppdraget är avtalat och vad konsulten förväntas att göra.
Är det värt att anlita en Google Ads-konsult?
Det beror på hur era förutsättningar ser ut. Om ni har en webbplats som fungerar bra idag och driver konverteringar från Google och andra kanaler lönar ofta investeringen sig eftersom konsulten kan effektivisera annonseringen och samtidigt frigöra tid som du kan spendera på andra arbetsuppgifter.
Om det däremot är så att ni har utmaningar med er webbplats och den inte konverterar idag kan det först och främst vara intressant att göra en investering på er webbplats innan ni anlitar en konsult för Google Ads.
Vad ska jag tänka på när jag väljer en konsult för Google Ads?
Vi har tagit fram en checklista som du kan använda för att underlätta ditt val. Du hittar checklistan här