B2B-kundernas köpresa har förändrats radikalt under de senaste åren
Studier visar att en stor andel B2B-kunder spenderar en stor del av köpresan i digitala kanaler innan de är beredda att prata med en säljare eller leverantör. Här är några exempel på utmaningar som B2B möter i värld som blir allt mer digital.
Säljavdelningar arbetar med traditionella metoder och är inaktiva där kunderna finns, exempelvis på LinkedIn.
Det sker litet eller inget samarbete med marknadsavdelningen för att generera leads genom de digitala kanalerna.
Säljavdelningen använder sig inte av digitala verktyg för omvärldsbevakning, exempelvis LinkedIn Sales Navigator.
Säljarnas personliga profiler på LinkedIn är undermåliga och påverkar kundens intryck.
Man saknar content på företagets webbplats som svarar upp mot de frågor som kunden har under köpresan.
Man har bristande synlighet i Google när kunderna letar efter leverantörer av de produkter och tjänster som man erbjuder.
Det saknas en strategi för hur man ska påverka kunden i olika delar av den digitala köpresan.
Webbplatsens innehåll tillför inte värde för kunden utan består mestadels av produktinformation.
Vad kan det här innebära för B2B-företag?
- Potentiella kunder initierar kontakt med era konkurrenter som lyckas tillhandahålla relevant information till kunderna i rätt ögonblick.
- Man kommer in för sent i dialogen med de potentiella kunderna.
- Man tappar förfrågningar till konkurrenter som syns bättre i sökmotorerna.
- En avsaknad av en professionell närvaro i sociala medier påverkar bilden hos potentiella kandidater som leder till att kvalificerade kandidater inte väljer att söka lediga tjänster.
- Konkurrenter lyckas att bygga ett bättre förtroende till potentiella och befintliga kunder genom att kontinuerligt tillföra värde och nytta genom sin kommunikation.
Så lyfter du din sälj- och marknadsavdelning att arbeta mer digitalt
Under de senaste åtta åren har vi på Nivide hjälpt B2B-företag att framtidssäkra sin kommunikation med befintliga och potentiella kunder.
Vi kan exempelvis hjälpa er med att:
- Säkerställa att potentiella kunder hittar era produkter och tjänster när de använder sökmotorer.
- Stärka förtroendet gentemot potentiella kunder genom att säkerställa att er content hamnar framför ögonen på rätt personer.
- Utbilda säljare att förstå nyttan med kanaler som LinkedIn och LinkedIn Sales Navigator.
- Skapa strategier som får marknads- och säljavdelningen att arbeta närmare varandra.
- Hjälpa er att kombinera digitala verktyg, kanaler och metoder för att få ut maximal effekt.
- Öka antalet nedladdningar av exempelvis e-böcker och whitepapers.
- Öka antalet anmälningar till webbinarium och evenemang.
Boka ett kostnadsfritt samtal
Om du är intresserad av att veta mer och vill att vi bokar in ett möte för att lära känna varandra bättre så fyll i formuläret till höger.
Det här får du när du gör en förfrågan:
- Kostnadsfritt samtal där vi gemensamt diskuterar ert nuläge och hur vi ser att er digitala närvaro kan utvecklas.
- Kostnadsfri analys av eventuell befintlig annonsering i Google och sociala medier.
- Rekommendation kring eventuell mätning och uppföljning.
- Kostnadsfri framtagande av förslag/offert för hur vi kan hjälpa er vidare.
- Du förbinder dig inte till någonting.