Vanliga utmaningar kring digital marknadsföring
Många av de företag som vänder sig till oss för att få hjälp med sin digitala marknadsföring delar ofta en eller flera av nedanstående utmaningar.
Det saknas en tydlig strategi för hur den digitala närvaron ska bidra till att uppfylla företagets övergripande affärsmål.
Det saknas konverteringsspårning och det är svårt att se vilket resultat den digitala närvaron bidrar med.
Det finns en osäkerhet kring vilka digitala kanaler och verktyg som bör samverka för att få ut maximal effekt.
Man vet inte vilken intern kompetens som behövs och vilka delar som man behöver ta extern hjälp för.
Det saknas specialistkompetens i organisation kring hur exempelvis digitala annonsverktyg fungerar.
Man behöver guidning kring hur marknadsbudgeten bör fördelas i de digitala kanalerna.
Det finns ett ökat behov kring att säkerställa att den digitala närvaron är GDPR-säkrad och uppfyller rådande lagstiftning.
Man upplever behov av konsultstöd för att bolla specifika frågor som dyker upp i det vardagliga arbetet.
Vad beror de här utmaningarna på?
De här utmaningarna beror oftast på en eller flera av orsakerna nedan.
- Det saknas en kartläggning av vilka kanaler som potentiella kunder använder och hur kundresan ser ut.
- Det saknas tillfredsställande konverteringsspårning som är kopplad till aktiviteter som kan bidra till att företagets övergripande affärsmål kan uppfyllas.
- Man kombinerar inte olika verktyg, metoder och kanaler för att maximera effekten av den digitala närvaron (exempelvis SEO, content marketing och analysverktyg) utan förlitar sig bara på en metod som inte ger de resultat man önskar.
- Det saknas specifik kunskap kring digitala verktyg, exempelvis Google Analytics eller digitala annonsplattformar som Google Ads eller Facebook Ads Manager.
- Det sker ingen kompetensutveckling hos berörda medarbetare.
Skapa förutsättningar för en framgångsrik digital närvaro
När du väljer att arbeta med oss så hjälper vi dig att:
- Skapa en strategi som kombinerar olika kanaler, verktyg och metoder för att på det sättet maximera effekten.
- Anpassa och optimera er digitala marknadsföring utifrån förutsättningar som ekonomiska och personella resurser.
- Säkerställa att berörda medarbetare har rätt kompetens kring verktygen som kommer att användas.
- Identifiera och implementera mätning för de aktiviteter som ni vill att potentiella kunder eller kandidater ska slutföra på er webbplats.
- Skapa lättförståeliga statistikrapporter för viktiga nyckeltal så att du enkelt kan se utvecklingen och även för att kunna rapportera internt till chef och kollegor.
- Bolla vardagliga frågor som dyker upp kring er digitala närvaro så att du inte fastnar utan alltid kommer vidare i ditt arbete.
Boka ett kostnadsfritt samtal
Om du är intresserad av att veta mer och vill att vi bokar in ett möte för att lära känna varandra bättre så fyll i formuläret till höger.
Det här får du när du gör en förfrågan:
- Kostnadsfritt samtal där vi gemensamt diskuterar er annonsering, ert nuläge och hur vi ser att annonseringen kan utvecklas.
- Kostnadsfri analys av er befintliga annonsering.
- Rekommendation kring eventuell spårning.
- Kostnadsfri offert.
- Du förbinder dig inte till någonting.
boka ett kostnadsfritt samtal
Hej, det är jag som kommer att hjälpa dig
Jag heter Johan Åberg och är VD och strategisk rådgivare på Nivide. Jag har över 15-års erfarenhet av digital marknadsföring och har under åren hjälpt företag som Findus, Skånemejerier, Atea, Bona, Schneider Electric, Sydsvenska Handelskammaren, Öresundskraft, Wihlborgs Fastigheter, Skanska, Toyota, Tysk-Svenska Handelskammaren, Lunds Universitet och många fler. Min blogg om digital marknadsföring här på Nivide har flera gånger blivit utsedd till ”Sveriges bästa företagsblogg”.