1. Skriv alltid en personlig inbjudan
Glöm inte att alltid skicka en personlig inbjudan när du bjuder in någon till ditt nätverk. Detta är i synnerhet viktigt om du vill skapa kontakt med personer som du tidigare inte har träffat och om du använder LinkedIn som ett säljverktyg.
De flesta på LinkedIn skriver inte en personlig inbjudan och personer med titlar som VD och Marknadschef har deras inkorgar fyllda med opersonliga inbjudningar. Om du ska göra ett gott första intryck och skilja dig från mängden så skriv en personlig inbjudan – och glöm inte att ha arbetat igenom din profil innan du börjar skicka inbjudningar. När din mottagare får inbjudan så kommer de att läsa igenom din profil och därefter besluta om de ska acceptera din kontaktförfrågan. Se därför till att ha en genomarbetad profil och gärna ett professionellt profilfoto.
Skriv en anledning till att du vill skapa kontakt med personen, exempelvis:
– Ange att du är öppen för att nätverka och skapa nya kontakter.
– Att ni har gemensamma intressen inom XX.
Ta också tillfället i akt att berätta vilket värde och nytta som du kan tillföra mottagaren genom att denna blir en del av ditt nätverk. Jag brukar exempelvis skriva att jag skriver om sociala medier och digitala kanaler och hoppas kunna bidra med information som mitt nätverk kan ha nytta av. Fundera igenom vad dina nya kontakter kan ha för nytta av att ha dig i sitt nätverk och skriv detta i din inbjudan.
E-bok: 100 LinkedIn-tips
100 korta och enkla tips för hur du får ut mer av världens största affärsnätverk.
2. Skicka ett meddelande till dina nya kontakter
Det är även en bra idé att skicka ett uppföljningsmejl till dina nya kontakter där du får möjlighet att inleda en dialog. Håll det kort och enkelt. I ditt meddelande har du även möjlighet att lämna en webbadress till relevant innehåll.
På detta sätt kan din nya kontakt få en uppfattning om din kompetens och vad du kan bidra med som en del i deras nätverk. Undvik att dela en länk som leder till dina produkter och tjänster, utan försök istället att dela en länk som kan vara användbar för din nya kontakt.
I vår LinkedIn-utbildning får du bl.a. konkreta tips på hur du kan skriva i dina meddelanden
Tänk på att LinkedIn i grunden handlar om att nätverka för att skapa nya kontakter och hålla kontakten med ditt nätverk. Undvik därför alla typer av säljande texter i dina första meddelanden som du skickar till ditt nätverk på LinkedIn. Ingen tycker om att bli såld till och försöker du att sälja in dina produkter och tjänster direkt så kommer svarsfrekvensen och intrycket av dig att försämras. Försök istället att flytta konversationen till telefon eller för ett möte när tillfället uppstår.
Tips: Gå till menyn ”Nätverk” och välj sedan att filtrera på ”New” och ”Connections Only”. Då får du upp de personer som du senast skapade kontakt med.
3. Lägg till bevakningar
När du skapar kontakt med potentiella kunder så kan det vara en bra idé att hålla dig själv uppdaterad om vad som händer på deras marknad. Information som du kan ha nytta av för att förstå vilka utmaningar som kunden står inför. Det mest enkla verktyget som du kan använda för det här ändamålet är Google Alerts. Lägg till en bevakning på din kontakts namn + företagsnamn eller bara företagsnamnet.
Lycka till!
Vill du få fler tips om hur du kan förbättra din rutin när du skapar kontakt med potentiella kunder på LinkedIn?
I vår LinkedIn-utbildning avslöjar vi alla tipsen och ger dig handfasta tips och konkreta tillvägagångssätt för hur du kan använda funktionaliteten på LinkedIn på bästa sätt när du skapar kontakt med potentiella kunder.