Tips för att kombinera olika aktiviteter på LinkedIn för att nå fler B2B-kunder

Hur kan företag kombinera aktiviteter på LinkedIn för att nå potentiella kunder? 

På LinkedIn finns en mängd olika användningsområden för B2B-företag. 

  • Företagssidan – som låter er publicera organiska inlägg. 
  • Campaign Manager – som gör det möjligt att nå ut till fler potentiella kunder genom att rikta annonsering baserat på deras titlar, bransch, företagsnamn etc. 
  • Sales Navigator – ett verktyg som är specifikt framtaget för säljare för att använda för prospektering och omvärldsbevakning av kunder. 
  • Din personliga LinkedIn-profil – genom att publicera statusuppdateringar, skapa kontakt med potentiella kunder och nätverka skapar du förutsättningar för fler affärer. 

Företag som vill använda LinkedIn som en primär kanal för att nå sina målgrupper bör därför sträva efter att hitta sätt att kombinera de här olika metoderna.

Så här kan ni kombinera dem: 

  • Använd LinkedIn genom din personliga profil och ta reda på vilka branscher som dina befintliga eller dina drömkunder har angett att de tillhör på sina företagssidor. Använd LinkedIns annonsverktyg för att nå fler företag i samma branscher. 
  • Följ era potentiella kunder i Sales Navigator för att bevaka och interagera med potentiella kunder. Använd LinkedIns annonsverktyg för att rikta budskap till era målgrupper på de företag som ni har valt prioritera, dvs. de som ni även följer i Sales Navigator. På det här sättet exponeras kunderna för kommunikation både ur ett individ- och företagsperspektiv.
  • Bjud in kontakter från ditt personliga LinkedIn-nätverk till att börja följa företagssidan. Det här kräver att du är administratör för sidan och har ni därför någon nyckelperson i organisationen som har kontakt med många befintliga och/eller potentiella kunder så kan det vara bra att den här personen är administratör under en begränsad tid då ni bjuder in personer till att följa sidan.
  • Publicera inlägg från företagssidan, marknadsför inläggen med annonsverktyget och gör samma innehåll tillgängligt för era medarbetare att dela med exempelvis verktyg som Smarp

För dig som vill veta mer

Läs mer om hur du kan ta fram en strategi för LinkedIn för ditt företag

Hämta vår e-bok om social selling som innehåller massor med information om hur din säljavdelning kan bli mer aktiv på LinkedIn.

Lyssna in poddavsnittet ”Vanliga misstag vid annonsering på LinkedIn” som hjälper ditt företag att spendera er budget mer effektivt.

Lyssna in avsnittet ”Så kommer du igång med Sales Navigator” för dig som vill veta mer om det här verktyget.

Anmäl dig till vår kommande lärarledda onlinekurs i annonsering på LinkedIn.

Om ditt företag vill ha hjälp att nå ut till era målgrupper på LinkedIn så skicka ett meddelande till johan@nivide.se.

Lycka till!

Publicerat av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

Ställ en fråga till johan

Din fråga skickas direkt till Johans e-postadress och visas inte för någon annan.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer