Så här börjar du med verktyg för omvärldsbevakning

Att använda dig av omvärldsbevakning i digitala kanaler erbjuder dig en fantastisk möjlighet att få reda på saker som händer på din marknad i samma ögonblick som informationen finns tillgänglig. 

 

Det finns många företag och tjänster som erbjuder omvärldsbevakning men i den här artikeln kommer jag att beskriva några sätt som är gratis och ger dig en grundläggande omvärldsbevakning.

Det finns en uppsjö av olika verktyg som du kan använda och jag kommer att introducera dig till tre av dem som kommer att vara till stor nytta om du är nybörjare kring omvärldsbevakning.

Grundläggande omvärldsbevakning

Det första verktyget som jag vill berätta om är Google Alerts. Det här är ett gratis verktyg från Google som låter dig veta när Google har hittat en ny sida på Internet som innehåller dina bevakade ord. Exempelvis är det en självklarhet att bevaka ditt företagsnamn och du kan även bevaka konkurrenter, kunder och så vidare.

Gå till www.google.com/alerts och följ instruktionerna. Du kan välja mellan att få e-postmeddelanden beroende på hur ofta du vill ta emot notifikationer på dina olika bevakningar.

Bevakning på Twitter och andra sociala nätverk

Det andra verktyget som jag vill berätta om för dig är HootSuite. Det här verktyget är primärt ett verktyg för dig som vill hantera flera olika sociala nätverk på en och samma gång. Det kan även vara användbart för omvärldsbevakning.

Registrera dig på HootSuite och koppla ihop det med ditt konto på Twitter. Därefter kan du välja ”New Stream”, välja ”Keywords” och därför lägga till ett antal nyckelord som du vill följa.

Genom HootSuite får du också möjlighet att via ditt Twitter-konto svara och delta i de konversationerna som du bevakar. Det kan vara användbart om du som företag vill gå in i en konversation för att exempelvis bemöta kritik.

Google Trends

Ett tredje verktyg som du kan använda i din omvärldsbevakning är Google Trends. Det är ett verktyg från Google som visar vad världen intresserar sig för, både historiskt och idag. Du kan exempelvis jämföra olika söktermer för att se hur sökningarna skiljer sig idag från flera år tillbaka i tiden. Prova exempelvis att jämföra sökningarna ”Microsoft” och ”Apple”.

Sammanfattning

Genom att använda dig av Google Alerts, HootSuite och Google Trends så kan du börja med grundläggande omvärldsbevakning.

 

 

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Fler artiklar och poddavsnitt

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer