Så SEO-säkrar du företagets nya webbplats

Ny webbplats för företaget på gång? Tänk på att SEO-arbetet börjar långt innan den nya webbplatsen är publicerad. I den här artikeln tipsar vi om vad du bör inkludera i SEO-arbetet för att försäkra dig om att ni får en SEO-anpassad webbplats.

Många företag gör misstaget att SEO-anpassa sin webbplats efter att den är lanserad istället för att tidigt inkludera det i arbetet med den nya webbplatsen. 

Ett framgångsrikt SEO-arbete är inte heller ett engångsprojekt – utan kräver löpande analys och optimering efter att webbplatsen är lanserad. 

Här tipsar vi om ett antal saker som ni bör få med i SEO-arbetet i samband med att ni tar fram en ny webbplats och vad du som projektledare för företagets nya webbplats bör tänka på.

Vilka delar bör inkluderas i SEO-arbetet?

Vilka delar som man väljer att ta med i ett SEO-arbete inför en ny webbplats kan variera men oftast finns dessa delar med: 

  • Sökordsanalys – vilka kommersiella och informativa sökord använder våra kunder?
  • Sidstruktur och navigation – hur ska innehållet struktureras på ett logiskt sätt?
  • Sidmallar och strukturerad data – hur säkerställer vi att sidorna är sökoptimerade ur ett innehållsperspektiv?
  • Eventuell lokal sökordsstrategi – om det är relevant att även synas på lokala sökningar.
  • Teknisk SEO – hur säkerställer vi att vår site följer de tekniska standarder som finns och exempelvis laddar tillräckligt snabbt?
  • Konkurrentanalys – hur står vi oss gentemot våra konkurrenter? Vilka möjligheter finns?
  • KPI:er och uppföljning
  • Checklista inför lansering
  • SEO-verktyg som kan hjälpa er

Här följer en kort beskrivning av de olika delarna.

Sökordsanalys

Sökordsanalysen ligger som grund för arbetet av den enkla anledningen att innan vi kan sökoptimera vår webbplats så behöver vi veta vad kunderna letar efter.

Vi har tidigare skrivit en guide för hur du kan genomföra en sökordsanalys med hjälp av ChatGPT.

Sidstruktur och navigation

När ditt företag tar fram en ny webbplats kommer sidstrukturen och navigationen sannolikt vara något som ni tittar på tidigt i projektet. 

Sidstrukturen behöver följa en logisk ordning, exempelvis: 

  • Kategori 1
    • Underkategori 1
      • Produkt i underkategori 1
    • Underkategori 2
      • Produkt i underkategori 2
    • och så vidare.
  • Kategori 2
    • Underkategori 1
      • Produkt i underkategori 1
    • Underkategori 2
      • Produkt i underkategori 2
    • och så vidare…

Det kan också vara fördelaktigt om prioriterade sidor hamnar så högt upp i strukturen som det är logiskt möjligt. 

Sidmallar och strukturerad data

Webbplatsen kommer sannolikt byggas med flera olika sidmallar, exempelvis mallar för hur era kategori- eller produktsidor ska se ut. 

Här behöver du försäkra dig om att de viktigaste sidmallarna blir sökoptimerade rent innehållsmässigt – exempelvis era kategori- och produktsidor som ni vill ska visas i sökresultaten när någon söker efter de produkter eller tjänster som ni kan erbjuda.

Det är även fördelaktigt om era sidor innehåller så kallad strukturerad data (structured snippets) som hjälper Google att förstå vad innehållet är och ökar sannolikheten för att utvalda delar av ert innehåll visas ut direkt i Googles sökresultat.

Lokal sökordsstrategi

Om er verksamhet är lokal och det är viktigt att synas på sökord som är kopplade till specifika ortsnamn så bör ni även fundera igenom er lokala SEO-strategi. 

Detta börjar med sökordsanalysen och där identifiera eventuella lokala sökningar som kunderna gör, t ex ”tjänst + ortsnamn” eller ”produkt + ortsnamn”. 

I nästa steg bör ni fundera igenom om ni ska skapa sidor för alla tänkbara sökord och orter eller om ni fokuserar på de som är mest prioriterade för er. 

En annan del att ta hänsyn till i det här arbetet är var dessa sidor ska återfinnas i navigationen eller vilka sidor som ska länka till dessa lokala varianter.

Tänk på att undvika att använda samma texter på de olika lokala sidorna som ni SEO-optimerar.

Teknisk SEO

Den tekniska SEO:n är väldigt viktig när ni tar fram en ny webbplats – och överlägset högst upp på listan står att inte glömma göra 301-pekningar från de gamla URL:erna till de nya URL:erna. 

Teknisk SEO kan även innebära att säkerställa att filer som robots.txt och sitemap.xml är korrekt konfigurerade. 

Det är även en bra idé att göra en teknisk SEO-audit så snart den nya webbplatsen är lanserad så att ni snabbt fångar upp eventuella tekniska problem. Det kan ni göra med verktyg som exempelvis Ahrefs.

Konkurrentanalys

I samband med SEO-arbetet inför den nya webbplatsen kan det vara en bra idé att göra en konkurrentanalys. 

  • Hur arbetar era närmsta konkurrenter med SEO? Vad gör de bra och mindre bra? 
  • Hur ser konkurrenssituationen ut på de sökord vi vill synas på? Finns det andra aktörer än våra närmsta konkurrenter som syns på sökorden som vi vill synas på?
  • Vilka placeringar är rimliga att förvänta sig baserat på exempelvis domänauktoritet hos våra konkurrenter och hur duktiga de är på sitt SEO-arbete?

KPI:er och uppföljning

En annan sak som är bra att fundera igenom är hur ni kommer att följa resultatet av SEO-arbetet när den nya webbplatsen är lanserad. 

Många väljer exempelvis att mäta följande:

  •  Antal konverteringar från organisk trafik. 
  • Konverteringsfrekvens från organisk trafik. 
  • Antal sessioner från organisk trafik.
  • Aktuell ranking på prioriterade sökord (kan exempelvis utläsas med hjälp av verktyg som Wincher, Ahrefs eller SEMRush). 
  • Klickfrekvens från organiskt sök.

Checklista inför lansering

Som projektledare för den nya webbplatsen kan det vara bra att ha en checklista som du kan beta av efterhand och där du även kan säkerställa att webbyrån ombesörjer vissa delar.

Här är exempel på några frågor som du kan ta med på en sådan checklista: 

  • Har vi eller webbyrån förberett 301-pekningar från gamla till nya URL:er? 
  • Har vi gjort en teknisk SEO-audit av den nya webbplatsen och fångat upp eventuella tekniska problem som vi kan åtgärda innan lansering?
  • Finns strukturerad data implementerat på de viktigaste sidorna? 
  • Är sidnavigationen logisk? Är varje sida logiskt uppbyggd med grundläggande HTML? 
  • Är webbplatsen byggd i semantisk HTML och följer den standarder som Web Core Vitals? 
  • Har vi tagit hänsyn till tillgänglighetsperspektivet? 
  • Är rätt taggar och verktyg implementerade på webbplatsen – exempelvis Google Search Console, Google Analytics, Google Tag Manager osv.?

SEO-verktyg som kan hjälpa er

Det finns många användbara SEO-verktyg som kan hjälpa er i arbetet och här tipsar vi om några av dem.

  • Wincher – enklare verktyg som hjälper er att följa placeringarna på relevanta sökord. 
  • Ahrefs eller SEMRush – mer avancerade SEO-verktyg med mängder med olika typer av funktionalitet.
  • Google Search Console – hjälper er att upptäcka eventuella problem med webbplatsen som kan påverka indexeringen. 
  • Google Pagespeed Insight – hjälper er att identifiera problem med laddningstid på webbplatsen.

Avslutning

Det är viktigt att komma ihåg att SEO-arbetet börjar långt innan den nya webbplatsen lanseras och genom att få med dessa delar redan från början i projektet så har ni mycket vunnet. 

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa er? Skriv till vår VD och strateg Johan Åberg johan.aberg@nivide.se.

Lycka till!

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Skicka e-post

Om Nivide

Nivide är en digital byrå som hjälper dig som är marknadsansvarig att förenkla och effektivisera er digitala annonsering. Vi erbjuder komplett hantering av er annonsering i Google och sociala medier så att du kan fokusera på dina prioriterade arbetsuppgifter. Läs mer

Om Nivide

Sedan 2014 har vi hjälpt företag att hitta sina kunder i Google och sociala medier. Hör av dig till oss om du vill förbättra er annonsering i Google och sociala medier eller bli bättre på att ranka högre i Googles sökresultat.

Prenumerera på nya artiklar

Avsändare är Nivide AB, Malmö. Genom att ange din e-postadress godkänner du att Nivide AB kan skicka e-postmeddelanden till dig, föra statistik av dina besök på nivide.se och marknadsföra relaterat innehåll till dig på andra webbplatser. Läs mer i vår sekretesspolicy.

De vanligaste misstagen i google ads

Läs om de vanligaste misstagen som marknadsavdelningar gör i Google Ads så att du kan undvika dem.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Sänk kostnaderna och öka konverteringarna genom att undvika vanliga misstag i LinkedIns annonsverktyg.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer