I takt med att fler personer använder AI-verktyg för att genomföra sökningar och efter att Google rullat ut AI Overviews blir frågan alltmer aktuell om hur ditt företag fortsätter att synas för era kunder när allt färre av dem kommer att klicka sig vidare till er webbplats.
I den här artikeln kommer du att lära dig mer om vad Generative Search Optimization är och hur du rent konkret kan tillämpa det för att öka chansen att ditt företag visas i AI-genererade svar vid relevanta sökfrågor.
Den här artikeln finns även tillgänglig som poddavsnitt i podden Digital kommunikation med Johan Åberg:
Vad är Generative Search Optimization (GSO)?
Generative Search Optimization (GSO) handlar om hur du ökar chansen för att synas i AI-genererade svar i AI-verktyg eller sökmotorer.

Ovan: Exempel på AI-genererat svar i Google.
I takt med att Google visar ut fler AI-genererade svar och när fler använder verktyg som ChatGPT eller Claude för att göra sökningar minskar således behovet att klicka sig in till webbplatser för att få svar på sina frågor.
Vi har tidigare skrivit om att det framförallt är informativa sökningar där Google väljer att visa AI-genererade svar, det vill säga sökningar där användaren letar efter någon typ av information.
Det är således inte långsökt att tänka att framförallt informativ trafik kommer att minska till företagets webbplats om ni idag driver mycket trafik på den typen av sökningar.
Om mer än 50 % av er organiska söktrafik idag kommer från informativa sökord – vad kommer det då att innebära för er om kunderna kommer att få den information som de behöver direkt i sökresultaten?
Hur ökar du chanserna för att synas i AI-genererade svar?
För att synas i AI-genererade svar behöver ditt företag arbetar med olika områden:
- Stärka er auktoritet som expert inom ert område
- Strukturera innehållet på ett logiskt och tydligt sätt
- Svara på frågor som kunderna kan tänkas ställa på ett tydligt sätt
- Säkerställa att ni gör traditionell SEO på ett så bra sätt som möjligt
När man analyserar AI-genererade svar i Google och verktyg som ChatGPT är det väldigt tydligt att webbplatser med hög auktoritet inom området som man letar information kring visas, det vill säga att utvalda delar hämtas från de sidor som rankar högt i Googles organiska sökresultat.
Med hög auktoritet avses sidor som har en hög domänauktoritet som i sin tur utgörs av kvaliteten på inkommande länkar från externa webbplatser och innehållet på webbplatsen.
Det innebär i sin tur att webbplatser som anses som ledande inom sitt expertområde kommer att få förtur när Google och andra verktyg väljer att visa ut AI-genererade svar.
Här är några exempel:
- Om du söker på medicinska problem är det hög sannolikhet att AI-svaret kommer att hämta information från sidor som 1177.se.
- Om du söker på information om Search Engine Optimization är det hög sannolikhet att Google kommer att hämta information från Search Engine Land som är en ledande blogg på området.
- Om du söker efter information om hur du tränar en travhäst så kommer det AI-genererade svaret högst sannolikt att innehålla information från Svensk Travsport, som är travsportens huvudorganisation.
När man bryter ner ett AI-genererat svar i exempelvis Google är det också tydligt att man hämtar information från olika auktoritära sidor för att ge ett så heltäckande svar som möjligt kring ett ämne.
Det innebär att du ökar din chans för att synas med fler länkar i ett AI-genererat svar om du har heltäckande information om ämnet som kunderna letar efter.
De som gör ett bra arbete med traditionell SEO har med andra ord väldigt bra chans att synas i de AI-genererade svaren men det finns några viktiga skillnader.
Vad är skillnaden mellan Generative Search Optimization och traditionell SEO?
Skillnaden mellan Generative Search Optimization och traditionell SEO är att det handlar om olika syften – med traditionell SEO vill vi förbättra rankingen i sökmotorerna och med GSO vill vi öka antalet omnämnanden i AI-svar.
Det innebär i sin tur att när vi har grundläggande SEO på plats (innehåll, länkar, teknik och strukturerad data) behöver vi utforma innehållet på ett sätt som ökar chansen för omnämnanden:
- Tydliga frågor och svar – exempelvis som ovanstående H2-rubrik med kort sammanfattande svar under rubriken eller som en FAQ-sektion.
- Skapa meningar som går att citera för att öka chansen att synas i AI-genererade svar utan att kräva ytterligare kontext.
- Strukturera ert innehåll med s.k. Structured snippets (strukturerad data) för att göra det enkelt för AI-verktyg att förstå innehållet.
- Fundera igenom vilka promptar som era målgrupper kan tänkas använda i verktyg som ChatGPT och säkerställ att ni har svar på frågorna på er webbplats.
Exempel på sådana meningar hade kunnat vara att skriva ”Den största skillnaden mellan Generative Search Optimization och traditionell SEO är att vi vill öka antalet omnämnanden i AI-svar istället för att fokusera på att öka rankingen i sökmotorer.”
En mening som kommer att få svårare att få ett omnämnande är en otydlig mening utan slutsatser, exempelvis: ”Skillnaden mellan Generative Search Optimization och traditionell SEO är många och beror på vad man vill uppnå.”.
Slutsats - vad ska du fokusera på för att synas i AI-svar?
För att omnämnas i AI-svar behöver du:
- Arbeta med traditionell SEO (innehåll, länkar och teknik) för att stärka webbplatsens auktoritet inom ert expertområde.
- Heltäckande innehåll kring det ämne där ni vill nämnas. Gör en sökordsanalys för att förstå vilket innehåll som ni behöver inkludera på er webbplats.
- Framhäva tydliga frågor och svar – exempelvis genom frågeställningar i rubriker med tydliga svar eller genom Frågor och svar-sektioner.
- Tydliga meningar som är enkla att citera.
Få mer tips och inspiration
Få mer tips och inspiration kring GSO och SEO här:
AI Overviews har rullat ut i Sverige – så påverkar det företagets SEO
Så SEO-säkrar du företagets nya webbplats
Så bygger ditt företag auktoritet och expertis som sökmotorerna gillar
Vill du få hjälp med GSO och SEO?
Vi gör en komplett analys och rekommendation för hur ditt företag kan förbättra såväl era rankar och omnämnanden i sökmotorer och AI-verktyg som Google och ChatGPT.
Vi hjälper er även att få kontinuitet i SEO- och GSO-arbetet genom att löpande ta fram rekommendationer för hur ni kan utveckla arbetet.
Kontakta vår VD och strateg på johan.aberg@nivide.se så bokar vi in ett kort förutsättningslöst samtal för att prata mer om era behov.