10 saker som du kan mäta i Google Analytics

Att mäta vad dina kunder gör på din webbplats ger dig en förståelse för vilka digitala marknadsaktiviteter som fungerar bra och dåligt. Det ger dig också bättre underlag för hur ni ska prioritera er budget för olika kanaler och kampanjer.

Blogginlägget finns som ett podcastavsnitt för dig som föredrar att lyssna istället. Lyssna här eller sök på ”Digital kommunikation med Johan Åberg” där du lyssnar på podcasts. 

Här är 10 saker du kan mäta i Google Analytics på företagets webbplats.

1. Köp eller förfrågningar

En fråga du bör ställa dig vad gäller företagets digitala närvaro är vad ni helst vill att kunden ska göra på er webbplats. 

För en e-handelsverksamhet är det huvudsakliga målet ett köp medan för en typisk B2B-verksamhet kan det huvudsakliga målet vara en förfrågan.

Det huvudsakliga målet kallas ibland för makromål eller makrokonvertering.

Formulärinlämningar är enklast att spåra genom att de leder till en tack/bekräftelse-sida med en unik URL. Denna URL kan då läggas in som ett mål i Google Analytics. 

E-handelsspårning är mer komplicerat och bör hanteras av er webbyrå.

2. Klick på e-postadresser

Många kunder föredrar att göra sina förfrågningar via e-post istället för att fylla i ett formulär. 

Om ni då bara spårar formulärinlämningar riskerar ni att få statistik som är ofullständig och som kan leda till att ni drar felaktiga slutsatser för era digitala marknadsaktiviteter.

Spåra därför även klick på e-postadresser på er webbplats som kunden kan tänkas använda för att kontakta er.

För att implementera klick på e-postadresser behöver du använda Google Tag Manager. Där kan du sedan skapa en trigger för ”Click URL = epost@doman.se” som skickar ett event till Google Analytics. 

Kontakta oss gärna om du är osäker på hur du ska göra och vill få hjälp med detta. 

3. Klick på telefonnummer

Om ditt företag får många förfrågningar via telefon vill ni även spåra klick på telefonnummer på er webbplats. 

För att kunna göra detta behöver ni göra telefonnummer på er webbplats klickbara genom att lägga till en länk som heter ”tel:123456789”. 

Precis som man lägger upp spårning för e-postadresser i Google Tag Manager kan ni då skapa en trigger för ”Click URL contains tel:” eller ”Click URL contains tel:123456789”.

4. Interaktioner med chattverktyg

Om ditt företag använder en chattfunktion på er webbplats där ni får förfrågningar från kunder bör ni även mäta dessa interaktioner. 

Många verktyg för detta stödjer en funktion för offlinemeddelande om ni inte är tillgängliga för chatt. 

Beroende på vilket verktyg som ni använder kan implementationen för detta skilja sig och jag rekommenderar att prata med er webbyrå eller digitala samarbetspartner.

Zendesk skickar exempelvis värden till Google Analytics som standard (Category: Zendesk Web Widget”) tillsammans med actions som ”Chat Opened” eller Chat Served by Operator”. Detta gör det enkelt att skapa mål i Google Analytics som kopplas till dessa händelser.

5. Klick på nerladdningsbara produktblad

Om ditt företag använder broschyrer, produktblad, produktkataloger eller liknande som är viktiga att exponera för kunderna bör ni mäta hur många som klickar på dessa. 

Ett sätt att göra detta på är att via Google Tag Manager spåra ”Click URL contains .pdf”, så spårar ni klick på pdf:er över hela webbplatsen.

6. Videovisningar

Video blir mer populärt, inte bara i sociala medier, utan även för att synliggöra produktegenskaper på webbplatsen där man presenterar sina produkter.

Om ditt företag laddar upp videoklipp på YouTube som ni sedan bäddar in på er webbplats kan ni enkelt spåra detta med hjälp av den inbyggda triggern ”YouTube-video” i Google Tag Manager.

7. Tid på sida

Att någon har besökt en sida på din webbplats, eller klickat på en annons som leder till en sida, är inte samma sak som att de har visat intresse för din produkt eller tjänst. 

Istället för att stirra er blinda på ”Användare” eller sidvisningar, kan ni mäta antalet engagerade användare. 

Använd  ”Timer”-funktionen i Google Tag Manager, där ni exempelvis kan mäta hur många som stannat minst 1 minut på en sida. 

8. Skrolldjup

Ett annat sätt att mäta engagemang kan vara att mäta skrolldjup på en sida, det vill säga hur många som skrollar minst exempelvis 25 %, 50 % eller 80 % av en sida.

Det kan som ovan också vara ett sätt att mäta engagerade besökare, så sorteras de besökare bort som bara har kommit in på sidan utan att läsa vidare.

Även här finns en inbyggd trigger för detta i Google Tag Manager.

9. Klick på viktiga knappar eller länkar

Ibland kan det vara så att det mål som ni önskar att kunden genomför finns på en annan webbplats.

Det här är exempelvis vanligt förekommande i hotellverksamheter där man  använder ett extern bokningsverktyg istället för att kunden bokar direkt via webbplatsen. 

I de fall där man då inte kan lösa så kallad cross domain tracking kan ni istället mäta antalet som klickar sig vidare genom att använda ”Click URL contains” i Google Tag Manager.

10. Kvalitativa besök från Google Ads

Om ditt företag annonserar i Google Ads och av någon anledning inte kan implementera något av målen ovan så kan ni använda ”Smarta mål”. 

Smarta mål är ett mål i Google Analytics som mäter den mest kvalitativa trafiken. 

På detta sätt kan du få en uppfattning om vilka sökord i Google Ads som driver kvalitativ trafik till din webbplats. 

Observera att Google kräver 500 sessioner från Google Ads per månad för att du ska kunna aktivera smarta mål.

Lycka till!

10 begrepp som du måste ha koll på i google analytics

Vi har valt ut 10 viktiga begrepp i Google Analytics.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer