Varje månad sammanställer vi några av de intressanta artiklar eller nyheter som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som är digitalt ansvarig. Trevlig läsning!
Fler möjligheter i LinkedIns kampanjhanterare
LinkedIn gick i början av juli månad ut med nyheten att tre nya mål – “Brand Awareness”, “Website Conversions och “Job Applicants” – lanserats i kampanjhanteraren.
De nya målen ska fungera som alternativ till de som redan finns för att göra det ännu enklare för annonsörer att följa upp och förbättra sina resultat.
Här kan du läsa mer om vad de nya målen innebär.
Förändrat annonsformat i Facebooks nyhetsflöde
Annonserna i Facebooks nyhetsflöde på mobil kommer förändras, meddelar Digiday. Ändringarna bör, enligt många, leda till förbättrad innehållstext eftersom nu endast tre rader med text kommer vara synliga, istället för de tidigare sju.
Men det är inte bara textfälten som ändras. Även foton och videos i annonserna kommer se annorlunda ut då ration på dessa förändras.
Här hittar du hela artikeln om du är intresserad av att veta mer.
Info försvinner från Facebooks företagssidor
Facebook uppdaterar företagssidorna och tar bort delar av informationen som finns på sidorna. Från och med augusti kommer således sektionerna “mission” och “company overview” försvinna helt.
Facebook uppmanar därför sidadministratörer att flytta texten som ligger under dessa sektioner till andra som alltså kommer behållas.
Vill du läsa mer om förändringarna på företagssidorna finns hela artikeln här.
Instagram döljer gilla-markeringar
Efter att ha testkört i Kanada sedan i våras blev idén med att inte visa gilla-markeringarar tillgänglig för ytterligare 6 länder i juli månad.
Du kan som användare med andra ord fortfarande se antalet gilla-markeringar du fått på din egen post, men inte hur många andra fått på sina.
Funktionen, som hittills inte är tillgänglig i Sverige, har fått stor uppmärksamhet globalt. Vill du läsa mer om den nya funktionen och motivet bakom kan du läsa hela artikeln här.
Kundfoton i Googles shoppingannonser
Annonsörer som använder sig av shoppingannonser i Google Ads kommer snart kunna välja att använda foton uppladdade från sina kunder.
Som kund kommer man ha möjlighet att ladda upp en bild tillsammans med en recension om varan eller produkten man köpt, något som företaget därefter kan välja att använda i sina shoppingannonser.
Tanken bakom denna nya funktion sägs vara att kunder kommer ha möjlighet att se varan som den ser ut i verkligheten. Här kan du läsa detaljerna.
Twitter gör det lättare att följa tillbaka
Nu är det enklare än någonsin att följa tillbaka på Twitter. Det nya utseendet för notiser om följare har uppdaterats och innebär en större vy som visar mer om kontot som önskar följa dig och gör det därför enkelt att följa personen tillbaka.
Denna variant har testats under ett par månader men är nu officiellt satt i rullning. Är du nyfiken på att veta mer? Här hittar du hela artikeln.
Nytt utseende för Twitter på desktop
Twitters desktopversion uppdaterades i mitten av månaden och en ny design var vad användarna möttes av.
Det nya utseendet kommer, till skillnad från tidigare varianter, inte att vara valbart utan istället vara standard för samtliga användare.
Den uppdaterade designen har många influenser från mobilversionens utseende – något du kan läsa mer om i denna artikel.
Spara tid med Microsoft Ads annonsvarianter
Microsoft Ads, tidigare Bing Ads, inför så kallade “ad customizers” för att öka effektiviteten när det kommer till annonsskapande.
Funktionen bygger på att ett hundratal olika varianter kan tas fram utifrån en enda annonstext och därmed minska tiden som läggs på att optimera befintliga annonser.
Här kan du läsa Microsofts egna beskrivning av den nya funktionen och dessutom lära dig hur du själv tillämpar det.
Nya mätetal i Microsoft Ads
Microsoft Ads introducerar mätetal som visar visningar, kanske mest känt som “impression share”.
Totalt 6 nya mätetal adderas till verktyget, men till skillnad från i Google Ads så kommer inte dessa ersätta den berömda “average position” – genomsnittlig position.
Vill du veta mer återfinns artikeln i sin helhet här.
Betald sökannonsering i topp
Betald sökannonsering är, enligt en ny studie, fortfarande den mest populära kanalen för digital marknadsföring under 2019 och utgör nästan 40% av den totala budgeten hos annonsörer.
Det har dessutom kunnat konstateras att annonsörer generellt sett är benägna att betala mer under 2019 för just sökannonsering än de var under 2018.
Vill du läsa mer om 2019 års trender kring digital marknadsföring kan du läsa en sammanfattning här, eller ladda ner hela rapporten härifrån.