10 tips på läsvärda artiklar i juli om digital marknadsföring

Varje månad sammanställer vi några av de nyheter och artiklar som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som är digitalt ansvarig.

Nu är många tillbaka från semestern och står inför att planera höstens marknadsaktiviteter. Därför har vi i månadens inlägg även delat med oss av ett par artiklar som kan hjälpa dig planera strategiskt för att få ett så bra resultat som möjligt av dina digitala insatser.

Trevlig läsning!

Personliga insamlingar på Instagram

Facebook möjliggör för personliga insamlingar på Instagram – Instagram Fundraisers, en funktion som påminner om den som funnits på Facebooks egna plattform sedan en tid tillbaka. 

Den nya typen av insamling skiljer sig från de så kallade “Donation Stickers” som finns på Instagram i dagsläget.

Medan “Donation Stickers” används för att samla in pengar till officiella ändamål och ideella verksamheter kan den nya insamlingsfunktionen användas även för privata ändamål.

Instagram Fundraisers ska testas i USA, Storbritannien och Irland.

Här kan du läsa mer!

Hashtags för bättre räckvidd på Facebook

Mari Smith, Facebook Marketer Expert och Social Media Thought Leader, skriver på sin blogg om hur Facebook nyligen börjat förespråka användningen av hashtags som ett sätt öka chansen för en förbättrad organisk räckvidd.

Hashtags introducerades på Facebook redan 2013 och uppdaterades under 2016, men fick aldrig någon ordentlig spridning. 

Smith nämner till och med att vissa rapporter visat att hashtags i inlägg snarare kunnat innebära lägre räckvidd för inlägg, men nu verkar det alltså ta en annan riktning.

Vill du läsa mer om Facebooks uttalande och dessutom hitta tips och inspiration för hur du kan använda hashtags i dina inlägg så kan du läsa mer i Smiths artikel här

Nytt nyckeltal införs på YouTube​

Filmskapare på YouTube kan med hjälp av ett nytt nyckeltal se hur mycket pengar de tjänar i förhållande till antal videovisningar.

Nyckeltalet beskrivs som en enkel funktion och jämför total avkastning med totalt antal visningar för att ge filmskapare på plattformen en möjlighet att på ett tillförlitligt sätt följa videornas avkastning över tid.

RPM, vilket står för revenue per mille, visar hur mycket som tjänats per 1000 visningar.

Detta mäts genom att multiplicera all registrerad avkastning i YouTube Analytics med 1000 och sedan dividera summan med det totala antalet visningar under samma period. 

Är du intresserad av att veta mer om YouTubes nya funktion kan du läsa mer i denna artikel.

Prediktiva nyckeltal införs i Analytics

Google Analytics introducerar så kallade “Predictive Audiences” och “Predictive Metrics” – två nya funktioner som är en del av deras Beta for App + Web properties, vilket gör att funktionerna inte går att nyttja för det “vanliga” Analytics.

Predictive Audiences gör det möjligt att se nya målgrupper och Susan Wenograd, som skriver om nyheten i denna artikel, förklarar att denna funktion påminner om Facebooks Conversion Goal.

Predictive Metrics kan hjälpa dig att analysera data för att bättre kunna anpassa och förfina dina kommande kampanjer. 

Nya funktioner för responsiva annonser i Google Ads

Responsiva annonser i Google Ads får två nya funktioner – “Location Extension Insertion” och “Countdown Customizers”.

Location Extension Insertion innebär att Google visar staden, staten eller landet som personen som söker befinner sig i eller visar intresse för.

Detta är möjligt genom att ange {LOCATION(CITY)} där “city” sedan kan bytas ut mot stat eller land.

Countdown Customizers gör det möjligt för marknadsförare att sätta ett slutdatum för någonting, till exempel en rea, och sedan låta Google räkna ut hur lång tid som är kvar till sluttiden från det att personen som gjort en sökning ser annonsen.

Tiden uppdateras sedan dynamiskt i annonsen.

Här kan du läsa hela artikeln och dessutom se exakt hur du går tillväga för att lyckas med de nya funktionerna för responsiva sökannonser i Google Ads.

Över 25 % klickar på det första organiska sökresultatet

Enligt en studie på mer än en biljon sökresultat har det visat sig att mer än 25 % av alla som söker på Google klickar på det första organiska resultatet.

Den genomsnittliga klickfrekvensen sjunker kraftigt efter den första positionen – det andra och tredje sökresultatet får bara 15 % respektive 11 % i klickfrekvens.

Studien visar även att få väljer att klicka sig till den andra sidan av sökresultat.

Är du intresserad av att läsa mer om resultaten från den omfattande studien har Search Engine Journal sammanfattat mycket i denna artikel.

SEO-strategier för mobil

Social Media Explorer har satt ihop ett inlägg som ger bra tips och förslag på SEO-strategier att tillämpa för mobil under 2020.

Att se över, finjustera och optimera titlar och metabeskrivningar för att säkerställa att de ser bra ut på mobila enheter är till exempel A och O. 

Här hittar du hela artikeln och kan läsa mer om hur bättre content genererar bättre resultat samt om hur du bör optimera din mobilstrategi till att fokusera på lokala sökningar.

SEO-uppdateringar värda att känna till

Digital Marketer har listat tre saker kring SEO som kan vara bra att känna till för dig som arbetar som marknadsförare.

Googles omtalade “The May Core Update” innebar en hel del förändringar och det finns ett par saker som har kunnat konstateras.

En av dem är att dina sidor behöver ha ett tydligt fokus, en annan är att kvalitet sakta men säkert håller på att ranka högre än sidor med så kallad hög auktoritet (sidor från en trovärdig och erkänd källa).

Dessutom finns det tydliga tecken på att högkvalitativa “backlinks” fortsätter att väga tungt. 

Här kan du läsa mer om de olika uppdateringarna och vilken betydelse de har för dig som arbetar med SEO.

Riktlinjer för content marketing

I denna artikel skriver Marketing Insider Group om användbara riktlinjer att förhålla sig till när man arbetar med content marketing.

Artikelförfattaren förklarar vad dessa riklinjer innebär, vad det är som gör dem så användbara samt ger exempel på punkter som kan vara bra att inkludera. 

En utmärkt guide för dig som står inför att dra igång höstens content-arbete och vill ha lite hjälp på traven, med andra ord.

Så har videokonsumtionen förändrats under 2020

Video blir mer och mer populärt, mycket tack vare ”The Millennials” och ”Gen Z” – personer som är födda under -80, -90 och 2000-talet och som föredrar just videoformat när de vill lära sig nya saker eller bli underhållna.

I denna artikel redogör HubSpot för hur videokonsumtionen förändrats under året och nämner bland annat hur konsumenter förlitar sig allt mer på videor från varumärken samt hur den yngre generationen är mer benägna att konsumera längre innehåll.

Ta del av artikeln och se vilka insikter du kan dra nytta av i ditt marknadsföringsarbete.

Publicerat av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

Ställ en fråga till johan

Din fråga skickas direkt till Johans e-postadress och visas inte för någon annan.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer