Varje månad sammanfattar vi några av de intressanta artiklar eller nyheter som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som arbetar med digital kommunikation. Trevlig läsning!
Årets trender inom digital marknadsföring
Än är det bara början av året och därmed inte försent att hoppa på årets största trender inom digital marknadsföring. Amreen Bhujwala listar i detta inlägg tio trender värda att lägga på minnet för att optimera årets marknadsföring digitalt. På listan finner du allt från AI (som beräknas öka med 27% bara under 2019) till innehållsproduktion och så kallad “email marketing”.
Google Search Console utvecklas
I takt med att Google Search Console uppdateras kommer den gamla versionen att fasas ut under slutet av året. Artikeln, som går att läsa i sin helhet här, tar upp de nya uppdateringarna, vad de ersatt, vad som finns kvar, vad som fortfarande saknas och vad som kan förbättras.
Google Ads gör “Click share” tillgängligt i större utsträckning
“Click share”, som mäter hur många gånger din annons blivit klickad på utifrån hur många gånger Google uppskattade den till att kunna bli klickad på, adderas till “Search campaign” i Google Ads.
Funktionen har länge varit tillgänglig för shoppingkampanjer men det är alltså först nu som verktyget kommer kunna användas även i “Search campaign”. Artikelförfattaren hänvisar till produktmanager Pallavi Naresh som meddelat att “Click share” kommer vara tillgängligt på såväl kampanj- som annonsgrupp- och sökordsnivå inom de snaraste. Läs hela artiklen här
LinkedIn lanserar livevideo
LinkedIn lanserar livevideo med sitt nya verktyg LinkedIn Live. Inledningsvis är den nya lanseringen endast tillgänglig för inbjudna personer, men LinkedIn Live kan komma att bli ett standardverktyg som alla medlemmar kan använda sig av.
Den nya lanseringen ska gå i linje med det innehåll som redan finns i plattformens flöde och därmed användas för att streama konferenser, frågestunder och annat material som är av relevans för användarna.
Pete Davies, Director of Product Management på LinkedIn, avslöjar att den nya funktionen haft stor efterfrågan bland användarna och att video generellt är det snabbast växande formatet på plattformen. Här kan du läsa mer om LinkedIns spännande live-debut.
Guide för att nå B2B-företagsledare på LinkedIn
SemRush Blog har publicerat en smart plan som kan fungera som grund för hur du som arbetar med digital kommunikation kan nå företagsledare inom B2B. I artikeln förklaras det varför LinkedIn är den rätta plattformen för ändamålet till att börja med, men det läggs framför allt stor vikt på vilken typ av annons som passar just ditt syfte och mål. Läs hela artikeln här.
Instagram möjliggör för donation av pengar direkt i appen
I början av februari meddelades det att en ny “sticker” för Instagram är på ingång. Den nya funktionen, som ska kunna appliceras i stories och bilder, gör det möjligt för vem som helst att donera pengar till registrerade ideella organisationer direkt i appen.
En motsvarande tillämpning finns sedan tidigare på Facebook, men är enligt Emily Dalton Smith, Director of Project Management for Social good på Facebook, inte något som kommer leda till att Facebookanvändarna kommer välja bort plattformen till förmån för Instagram.
Istället menar Smith att det bara ska bli spännande att se vad den nya funktionen kan innebära för Instagrams användare i fråga om att gå ihop som community för ett gott ändamål. Här kan du läsa hela artikeln.
Vanligt förekommande misstag på Instagram – och knepen för att undvika dem
AdEspresso har listat fem vanliga misstag som är enkla att begå på Instagram om man inte ser upp, tillsammans med lösningar för hur dessa felsteg smidigt kan åtgärdas. Ta del av hela artikeln här.
Årets mest användbara verktyg för publicering på Instagram
Instagram kan vara en tidskrävande plattform, men med hjälp av ett par olika verktyg kan du minska stressen som lätt uppstår när veckans inlägg ska planeras, skapas, redigeras och publiceras.
Content Marketing Institue har listat sju smarta verktyg som kan spara dig mycket tid bara genom att till exempel spara utkast till senare, eller upplysa dig om viktiga händelser i kalendern som kan vara av intresse för framtida inlägg.
Tänk bara på att ställa in kontot på “företagsprofil” innan du sätter igång! Här kan du hitta hela listan.
Facebookuppdateringar från februari månad – en sammanfattning
Zuckerberg har pratat om att detta år ska fokuseras på att bland annat öka trovärdigheten och att förbättra användarupplevelsen på Facebook. I linje med detta har ett ett par uppdateringar redan implementerats, däribland nya riktlinjer för när en ny gruppmedlem bjuds in till en grupp. Läs i korthet om februari månads nyheter för plattformen här.
Meddelandefunktionen för Instagram integreras med Facebook för företag
Facebook gick i början av februari ut med nyheten att företag ska kunna svara på meddelanden från kunder på Instagram genom Facebooks meddelandefunktion i “Sidor”.
Den nya funktionen är inledningsvis tillgänglig för användare i USA och Brasilien och sägs vara en del i det stora arbetet med att förena meddelandefunktionerna mellan appar såsom Instagram, Messenger och Whatsapp. Läs mer om planerna för meddelanden i de olika apparna här.
Ångra dina skickade meddelanden på Facebook
Någonsin skrivit och skickat något du ångrat direkt efter? Nu gör Facebook det möjligt att radera meddelanden som du skickat i Messenger förutsatt att du är snabb nog – efter 10 minuter försvinner åtgärden och meddelanden går inte längre att ta bort. Läs mer om hur du hittar den nya funktionen här.
Facebook “Subscription Groups” testas för fullt
Facebook testar “Subscription Groups” – en betalfunktion som låter användarna prenumerera på medlemskap i en specifik grupp. Funktionen gör det möjligt för gruppadministrörer att finansiellt sett kunna uppmuntra till ett ökat engagemang hos användarna.
Hittills är funktionen bara på prov och har testats på tre olika grupper, men Facebook meddelade tidigare i februari att antalet testgrupper kommer att utökas.
I artikeln, som återfinns här, går det även att läsa om förbättringar som ska underlätta ytterligare för plattformens gruppadministratörer.
Till exempel kan en person vars inlägg blivit raderat då det inte följt reglerna få en notifikation från administratören som listar vilken eller vilka regler som missbrukats.