Varje månad sammanställer vi några av de intressanta artiklar eller nyheter som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som är digitalt ansvarig. Trevlig läsning!
Tjänster kan marknadsföras direkt i LinkedIn-profilen
LinkedIn adderar en ny funktion till sin plattform och gör det därmed möjligt för användarna att lista de tjänster de erbjuder direkt i sin profil.
Detta innebär att användarna kan marknadsföra sina tjänster utan att behöva gå via en företagssida, vilket ökar möjligheterna att nå ut till nya potentiella kunder, skriver Search Engine Journal.
Är du sugen på att veta mer om den nya funktionen på LinkedIn, finns hela artikeln att läsa här.
Annonser i Facebooks DM
Facebook planerar att införa annonser i de privata meddelanden, skriver Mashable. Annonsering har tidigare förekommit i själva Messenger-appen men aldrig inne i de privata konversationerna, likt det nu diskuteras.
Annonserna ska dessutom kunna anpassas utifrån texten i dina meddelanden för att kunna vara så relevanta som möjligt.
Om du till exempel diskuterar en resa till Paris kommer annonser om flyg och hotell i Paris med stor sannolikhet kunna dyka upp i konversationen.
Här kan du läsa mer om annonser i Facebooks privata meddelanden.
Chattfunktionen försvinner ur Facebooks grupper
Chattfunktionen blev inte långvarig för Facebookgruppernas medlemmar. Bara ett år efter det att funktionen infördes har den nu tagits bort.
De konversationer som redan funnits i grupperna är fortfarande möjliga att läsa, men inga nya meddelanden kan adderas till chatten.
Vill du veta mer om varför Facebook valt att ta bort chattfunktionen från sina grupper kan du läsa mer här.
Microsoft Ads inför målgruppsinriktning på kampanjnivå
Målgruppsinriktning i Microsoft Ads (tidigare Bing Ads) har tidigare bara varit möjlig på annonsgruppsnivå, men nu ska funktionen vara tillgänglig att applicera även på kampanjer, skriver Search Engine Journal.
Detta underlättar det löpande arbetet eftersom större ändringar kan göras direkt på kampanjnivå istället för att manuellt behöva justera i varje enskild annonsgrupp.
Här kan du läsa hela artikeln och dessutom få hjälp med hur du steg-för-steg använder den nya funktionen.
Instagram testar ett ökat antal annonser
Antalet annonser som förekommer på Instagram ska ha ökat, menar flera marknadsförare.
Detta ska enligt Instagram själva vara ett pågående test för att se hur användarna reagerar på en större mängd annonser såväl i flödet som i stories.
Här hittar du artikeln i sin helhet om du är intresserad av att veta mer.
Google Ads lanserar “Gallery Ads”
I denna artikel kan du läsa om Googles nya annonsvariant – “gallery ad” som kommer finnas tillgänglig i annonsverktyget senare i år.
Annonsen i fråga består av ett antal bilder som går att svepa sig igenom tillsammans med en unik beskrivning till varje bild.
Gallery Ads ska fungera som ett komplement till sökannonser i sökkampanjer, vilket innebär att ingen ny kampanj behöver skapas enbart för denna nya annonsvariant.
Retargeting i Google Ads – guide
Hur når man som marknadsförare de personer som visat intresse för ens produkt eller tjänst men ännu inte konverterat? Svaret är retargeting.
Här hittar du en grundlig guide för hur retargeting fungerar i Google Ads och hur du sätter upp en kampanj för just detta ändamål.