Varje månad sammanställer vi några av de nyheter och artiklar som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som är digitalt ansvarig. Trevlig läsning!
Shoppa med AR på Instagram
Nu lanserar Instagram sin nya funktion som gör det möjligt för användarna att använda så kallad “augmented reality” – AR- när de shoppar i appen.
“Augmented reality” innebär i praktiken att du som kund kan prova produkterna online, ungefär som genom ett filter.
Här kan du läsa mer om Instagrams nyhet.
Mer utrymme för AR på YouTube
En annan plattform som tycks ge mer utrymme till just “Augmented reality” är YouTube.
Förutom att öka antalet varumärken som får annonsera sina produkter med hjälp av AR kommer det även göras plats för AR-annonser bland annat ovanför sektionen med rekommenderade videos på förstasidan.
I dagsläget har AR-annonserna enbart synts i ett delat format där den övre halvan har utgjorts av en video och den undre av själva annonsen.
Vill du läsa mer om YouTubes satsning på AR-annonsering finns artikeln i sin helhet här.
Responsiva annonser i Facebook Ads
Facebook går i Google Ads fotspår och lanserar nu responsiva annonser, så kallat “Multiple Text Optimization” (Responsive Search Ads i Google Ads).
Detta innebär att man som marknadsförare kan ange en rad olika alternativ på annonstexter, beskrivningar och rubriker som sedan omvandlas till olika kombinationer av en och samma annons.
De kombinationer som Facebooks annonssystem förutspår kommer prestera bättre exponeras sedan i större utsträckning.
Här kan du läsa mer om Facebooks nya annonsvariant.
Facebook öppnar upp för biljettköp
Facebook öppnar nu upp för Ticketing – en ny biljettfunktion som framför allt ska underlätta för företag som vill sälja biljetter till sina event.
Den nya funktionen gör det möjligt för facebookanvändare att på ett säkert sätt beställa biljetter till evenemang utan att behöva lämna appen.
Är du intresserad av att läsa mer hittar du hela artikeln här.
Facebook introducerar Facebook News
Facebook News beskrivs som en flik inuti appen som kommer göra det möjligt för användarna att ta del av nyheter direkt på plattformen.
Nyhetsfliken kommer erbjuda fem olika kategorier, däribland “Todays stories” och “Your subscriptions”, och genom dessa kategorier har man som användare möjlighet att själv välja vilken typ av nyheter man är intresserad av att läsa.
Här kan du läsa hela artikeln.
BERT – Googles nya uppdatering
Google är i full gång med att lansera BERT, den största förändringen för sök på fem år.
BERT står för Bidirectional Encoder Representations from Transformers och innebär kort och gott en hjälp för datorer att bättre kunna förstå ord, språknyanser och kontext i söktermer.
Detta ska i sin tur leda till mer relevanta sökresultat.
Inledningsvis är uppdateringen tillgänglig för engelska, men kommer så småningom att omfatta även andra språk.
Här kan du läsa mer detaljer och få konkreta exempel på hur BERT kommer att påverka våra framtida sökresultat.
Optimeringsförbättringar för App-kampanjer i Google Ads
Google Ads gör förändringar i hur resultatet i app-kampanjerna mäts, vilket innebär förbättrade optimeringsmöjligheter för marknadsförare.
Genom att göra det möjligt att se hur trafiken fördelas över bild, video, text och HTLM5 (som tillsammans utgör en annons i en app-kampanj) kan man som marknadsförare få bättre insikt i vilka kombinationer som fungerar bättre.
Utifrån den ytterligare informationen kommer det bli enklare att göra relevanta justeringar och förbättringar i annonserna.
Vill du läsa mer om förändringarna för resultatmätning i app-kampanjer finns hela artikeln att ta del av här.
E-bok om sökmarknadsföring
Hur använder du Google på ett effektivt sätt för att exempelvis öka antalet köp, beställningar eller förfrågningar? Här har vi sammanställt våra mest populära artiklar.