Varje månad sammanställer vi några av de nyheter och artiklar som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som är digitalt ansvarig. Trevlig läsning!
Så fungerar Instagrams algoritmer
Mashable skriver i denna artikel om hur Instgram introducerat en ny funktion som en del i arbetet med att ge användarna en bättre inblick i hur algoritmerna bakom flödet faktiskt fungerar.
Den nya funktionen innebär att man som användare kan se vilka konton som förekommer oftast i ens flöde genom kategorierna “most shown in feed” och “least interacted with”.
Det finns däremot ingen möjlighet att själv flytta konton mellan de olika kategorierna.
Nyheter för IGTV
Instagram jobbar på att ta IGTV till en ny nivå genom ett så kallat “Partner Program”.
Detta skulle innebära att man kan välja att visa sina annonser vid sidan om sitt videoinnehåll på IGTV och sedan tjäna intäkter på detta.
Mer om planerna för IGTV kan du läsa här.
Google ändrar “ad delivery” – metod
I dagsläget finns det två olika metoder för annonsleverans i Google Ads – standard och accelererad. Men inte länge till.
Med start i april kommer den accelererade leveransmetoden försvinna och lämna standardleverans som det enda alternativet, meddelar Google.
Förändringen kommer omfatta alla kampanjer, även display-, video, app- och hotellkampanjer.
Standardleverans ska, enligt Google själva, vara den mest lämpliga metoden då den tar förväntat dagligt annonsresultat med i beräkningen.
Detta innebär i sin tur en mer effektiv leveransmetod när det kommer till att nå ett så bra resultat som möjligt inom den dagliga budgeten.
Läs hela artikeln här.
Shoppingannonser kan synas på fler placeringar
Shoppingannonser i Google Ads görs synliga på fler och fler ställen och de senaste placeringarna är nu Gmail, Youtube och Google Discover.
Smarta shoppingkampanjer har sedan förra året kunnat gå att visa på just Gmail, men nu handlar det således om att även standard shoppingkampanjer kan ha just Gmail som placering.
Är du intresserad av att veta mer kan du läsa hela artikeln här.
Ny Google-uppdatering på ingång
Under förra året meddelade Google att en tvåstegs-uppdatering gällande så kallade “no follows” skulle komma.
Nofollow links kan kort beskrivas som länkar som man inte vill att sökmotorer ska ge något värde till.
Den första delen av uppdateringen har redan ägt rum, medan den andra inträffar den 1a mars.
Uppdateringen som kommer komma rör “spindling” (också kallat “crawling”) och indexering av “nofollow links” och innebär kort och gott att dessa typer av länkar nu kommer tolkas som en hint.
Här kan du läsa mer detaljer om den kommande uppdateringen.
Falska länkar undersöks av Google
Falska link buildings, eller länkbyggen som det kan kallas på svenska, har börjat florera i takt med att personer hävdar att de äger rättigheterna till en bild i en artikel och sedan begär att få cred för den genom en så kallad backlink.
Detta har gjort att Googles trendanalytiker John Mueller nu planerar att undersöka saken närmre, vilket går att läsa mer om här.
I samband med detta rapporterar Search Engine Journal om hur licensinformationen för bilder nu gjorts tydligare i Googles sökresultat. Ett sammanträffande eller en strategisk åtgärd för att minska falska link buildings, kan man fråga sig.
Här kan du läsa mer om det och hur det eventuellt kan hänga ihop med missbruket av link buildings.
Det påverkar klickfrekvensen mest – ny studie
En ny studie gjord av Ignite Visibility visar att metabeskrivningar tätt följt av varumärkets namn och sidtitel är de tre faktorer som har störst påverkan på huruvida ett sökresultat blir klickat på eller inte.
Studien visar även att två tredjedelar av de deltagande skulle välja att använda Google mindre om antalet annonser i sökresultatet ökat.
Studien gjordes på över 500 personer i åldern 25-60 och går att hitta här.
10 sätt att använda Snapchat på för företag
Snapchat har över 190 miljoner aktiva användare dagligen och används i snitt över 20 gånger per dag av respektive användare – något som tveklöst gör det till en av de mest populära sociala medierna idag.
Att annonsera på Snapchat är därför ingen dum idé, speciellt inte om man vill nå en yngre målgrupp.
Här hittar du 10 smarta tips på hur du kan använda Snapchat för ditt företag.