Varje månad sammanställer vi några av de intressanta artiklar eller nyheter som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som är digitalt ansvarig. Trevlig läsning!
De senaste uppdateringarna i LinkedIns kampanjhanterare
Likt Facebook och Google gör även LinkedIn ständiga justeringar i kampanjhanteraren.
Framtidsprognoser är ett av de senaste tillskotten i LinkedIns kampanjhanterare och funktionen gör det möjligt att beräkna hur din kampanj kommer att prestera mot sin angivna målgrupp.
Bland mätetalen att studera i prognosen finns allt från CTR till klick och spenderat belopp.
Här kan du läsa om ytterligare två LinkedIn-uppdateringar som kan vara bra att känna till.
Ökad transparens på LinkedIn
En ny funktion kommer snart att vara tillgänglig på företagssidorna på LinkedIn. Via en annonsknapp kommer användare att kunna visa allt sponsrat innehåll ett företag publicerat under de senaste 6 månaderna.
Funktionen, menar LinkedIn, syftar till öka transparensen kring annonseringen på plattformen.
Information kring vilka målgrupper som de respektive annonserna riktat sig till eller vilken daglig budget företaget haft kommer inte att vara tillgängligt.
Det man som användare kommer att kunna ta del av är själva annonsen.
Är du nyfiken på att lära dig mer om LinkedIns nya funktion för ökad transparens så finns hela artikeln att läsa här.
Google överger sin gamla Keyword Planner
Google har nu valt att överge sin gamla Keyword Planner till förmån för den nya varianten.
Det uppdaterade verktyget kan erbjuda en rad funktioner som inte varit möjliga tidigare.
Bland annat kan man nu spara sökordsidéer i existerande kampanjer, se prognoser för alla språk och ladda ner så kallad “trend data” för individuella sökord.
Här kan du läsa mer om funktionerna i Googles nya Keyword Planner.
Allt du behöver veta om Facebooks nya relevansresultat
De tre nya relevansresultaten har implementerats i Facebook Ads Manager. Men vad mäter de egentligen?
I denna artikel kan du läsa om förändringarna i hur relevansresultaten mäts och hur du kan använda dig av de nya mätetalen för att förbättra din annonsering på Facebook.
Boka möten i Instagram och Facebook
Facebook och Instagram möjliggör nu för användare att skicka en mötesförfrågan till företag. Funktionen har tidigare bara varit i testfasen, men går alltså nu att använda globalt.
Fördelen med funktionen, menar produktansvarig Liang på Facebook, är att företag kan spara in mycket tid på att hantera sina bokningar på ett och samma ställe istället för på flera olika.
Är du nyfiken på att läsa mer om den nya funktionen för mötesbokningar så hittar du hela artikeln här.
Lyckas med att driva trafik från Instagram till din webbsida
Många företag har ett konto på Instagram idag och i flera fall är den huvudsakliga tanken med det att driva trafik till den egna hemsidan. Men hur görs det på bästa sätt?
Här kan du läsa om effektiva tillvägagångssätt och smarta tips på hur du bäst lyckas med att driva trafik från Instagram till den egna hemsidan.
Häng med i de digitala trenderna!
Mikroinfluencers och användargenererat innehåll kan låta som avancerade termer men är, enligt Jeff Bullas, några av de tekniker som är på tapeten när det kommer till sociala medier i år.
Läs mer om årets trender, samt hur du på bästa sätt kan anamma dem, i artikeln som går att hitta här.
Guide: så skapar du en “Customer Journey Map”
Den så kallade kundresan är av flera anledningar viktig att ha bra koll på som företag.
Inte bara för att den hjälper dig att visualisera de olika steg som kunden går igenom fram till ett köp, utan också för att säkerställa att hela organisationen (det vill säga både sälj- marknads- och serviceavdelningen) arbetar utifrån samma plan.
BluLeadz guide kan därför vara en bra utgångspunkt när man som företag står inför att skapa en “Customer Journey Map” för att bättre förstå sina kunders köpresa.
Här kan du hitta hela guiden, som förutom smarta tips och förklaringar dessutom bjuder på färdiga mallar att utgå från – allt för att underlätta för dig som är digitalt ansvarig.