8 tips på läsvärda artiklar om digital marknadsföring i april

Varje månad sammanfattar vi några av de intressanta artiklar eller nyheter som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som arbetar med digital kommunikation. Trevlig läsning!

LinkedIn lanserar fler alternativ till reaktioner

Efter önskemål från sina användare meddelar nu LinkedIn att plattformen kommer införa reaktioner, det vill säga fler alternativ till gilla-knappen. Förutom den vanliga tummen upp kommer “Älska”, “Insiktsfull”, “Nyfiken” och “Fira” att adderas till utbudet av reaktioner för LinkedIns användare.

Enligt artikeln, som kan läsas i sin helhet här, har mycket tankearbete lagts ner på de nya reaktionerna för att få dem att bli så värdefulla som möjligt för de diskussioner som förs användare emellan.

De nya reaktionerna, som redan börjat införas på vissa ställen, kommer så småningom vara tillgängliga globalt.

Så nyttjar du bäst “Interest targeting” på LinkedIn

I början av året meddelade LinkedIn att de lanserar “Interest targeting”, intresseinriktning på svenska, i kampanjhanteraren för att göra det lättare att kunna rikta relevanta annonser till “rätt” personer.

Detta ska ske genom att ta hänsyn till de ämnen som respektive användare tar del av, kommenterar på, gillar eller följer i LinkedIns flöde.

I artikeln förklarar LinkedIn själva hur det nya verktyget kan användas för att nå sina kampanjmål.

Är du nyfiken på att lära dig mer om hur du kan nyttja “Interest targeting” på LinkedIn så kan du läsa mer här.

Nytt utseende i Ads manager ska underlätta navigeringen

Strax innan påsk kunde man konstatera att Facebook gjort ändringar i utseendet för Ads Manager.

Enligt Facebook Business är den nya, mer stilrena designen i Ads Manager ett sätt att förenkla hur man som användare navigerar i verktyget.

Istället för att ha kampanjer, ad sets och annonser uppradade horisontellt återfinns nu dessa kategorier istället vertikalt i vänsterkolumnen.

Här kan du läsa mer om uppdateringarna i Ads Manager.

Facebook introducerar ny budstrategi

Facebook meddelar att en ny budstrategi, “Cost cap”, kommer att börja implementeras under årets gång.

I dagsläget finns både “Bid cap” och “Target cost”, men den nya budstrategin kommer alltså att komplettera båda dessa genom att maximera kostnadseffektiviteten, som i sin tur ska ske genom att generera störst resultat (där resultat avser till exempel antal köp).

“Cost cap” tillåter en att ange ett max CPA eller max CPI, något Facebook menar kommer minska komplexiteten som kan finnas när man hanterar bud samtidigt som man önskar maximera resultatet av kampanjen.

Vill du veta mer om Facebooks nya budstrategi finns hela artikeln att ta del av här.

Facebook vill flytta meddelanden från Messenger till den egna appen

Meddelanden kan komma att flyttas från Messenger tillbaka in i Facebooks egna app, meddelar Jane Manchun Wong, App Researcher.

Enligt Wong, som tagit del av testversionen för denna omtalade flytt, ska meddelandefunktionen finnas placerad högst upp i det högra hörnet.

Genom att klicka på ikonen ifråga hamnar man i en sektion som kallas “Chats” inuti Facebook-appen istället för att, som i dagsläget, bli omdirigerad till Messenger-appen.

Vill du veta mer om arbetet med att flytta meddelanden i Messenger tillbaka till Facebook-appen finns hela artikeln att läsa här.

Bing Ads lanserar unikt tillägg

Bing Ads lanserar ett nytt tillägg till sina annonser, så kallade “Action extensions”.

Det nya tillägget, som inte har någon motsvarighet i Google Ads utan är unikt för Bing Ads, har tagits fram för att lyfta call-to-actions i annonserna.

Det nya tillägget kan visas på olika sätt i annonserna beroende på vilken typ av enhet som används. I desktopversionen syns den som en knapp, medan den på mobila enheter istället framträder i form av ren text.

Enligt artikeln går det att läsa att kostnaden för ett klick på en “Action extension” debiteras på samma sätt som kostnaden för ett klick på rubriken.

Här hittar du hela artikeln om du är sugen på att läsa mer om Bing Ads nya tillägg.

Snabbare webbsidor efter hastighetsuppdatering

Google meddelar att hastighetsuppdateringen de gjorde i januari förra året har inneburit generellt sett snabbare webbsidor. De långsammaste webbsidorna ska, enligt denna artikel, ha fått en ökad hastighet på så mycket som 15-20 % i genomsnitt.

Något som dessutom ska ha noterats är att tillfällena då någon gjort en sökning i Google, klickat in på en sida från resultatet och därefter återkommit till sökresultatet eftersom sidan de försökt gå in på tagit för lång tid att ladda, har minskat drastiskt.

Är du nyfiken på att veta mer om resultaten av hastighetsuppdateringen så hittar du hela artikeln här.

Den ultimata guiden till Google Analytics

Google Analytics kan vara en riktig guldgruva när det kommer till webbanalys och statistik. Med detta sagt finns det en uppsjö av olika mätvärden att ta del – många gånger en förvirrande stor mängd.

HubSpot har satt ihop en grundlig guide som passar utmärkt för dig som vill lära dig mer om Google Analytics som verktyg och hur du använder det på bästa sätt.

Här finns också en smidig ordlista som enkelt förklarar innebörden av de olika dimensionerna och mätvärdena.

Här hittar du den fullständiga guiden.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer