AI Overviews har rullat ut i Sverige – så påverkar det företagets SEO

AI Overviews, som visar information kring ett ämne direkt i sökresultatet, har rullats ut av Google globalt och påverkar såväl betald- som organisk söktrafik.

För drygt ett år sedan lanserades AI Overviews i USA och sedan ett par veckor tillbaka kan du nu mötas av funktionen när du googlar i Sverige.

Så här kan det se ut i sökresultatet:

google ai overviews exempel

AI gör en sammanfattning av ämnet som du letar information efter tillsammans med länkar till fördjupande innehåll på andra webbplatser.

Hur påverkas organisk trafik av AI Overviews?

Flera menar att organisk söktrafik påverkas negativt när AI Overviews visas ovanför de organiska sökresultaten – vilket mest sannolikt beror på att det inte finns samma incitament för användaren att klicka sig vidare när de får en sammanfattning kring ämnet redan i sökresultatet.

Om ditt företag tidigare har fått mycket organisk söktrafik på vissa söktermer och det nu har börjat visas ett utdrag från AI Overviews på dessa sökningar kan ni därför förvänta er en minskning i organisk söktrafik på de berörda sökorden.

Vilka sökningar påverkas mest?

Enligt SEMRush är nästan 90 % av sökningarna så kallade informativa sökningar – sökord där man alltså letar information och börjar sökfrågor med exempelvis ”vad är…?”. 

Därför kommer AI Overviews i synnerhet påverka dig som driver mycket organisk söktrafik från informativa sökningar som exempelvis leder till artiklar eller kunskapsbanken på er webbplats. 

AI Overviews visas bara vid ca 10 % av de kommersiella sökningarna vilket i sin tur innebär att exempelvis produkt-eller tjänstenära sökord inte påverkas i någon större utsträckning just nu i alla fall.

Annonser i AI-overviews (såklart)

I USA har Google nyligen även börjat placera annonser i AI Overviews. 

Här är ett exempel på hur det kan se ut: 

annonser google ai overviews

Det innebär helt enkelt att även om ditt företag inte skulle representeras bland utdragen i AI Overviews så finns fortfarande möjligheten att synas här med hjälp av Google Ads.

Vår rekommendation

När man tittar på de utdrag som AI Overviews väljer att lyfta fram så baseras de på information som kommer från källor som Google bedömer som trovärdiga och auktoritära. 

Här finns alltså en direkt koppling till traditionell SEO – där Google premierar sidor som förmedlar trovärdighet, expertis och erfarenhet. 

Därför är det fortsatt viktigt att förmedla kunskap kring ert expertområde (exempelvis genom artiklar eller en kunskapsbank) samtidigt som ni successivt bygger upp er domän auktoritet hos Google (här är en artikel som fördjupar sig i det här ämnet).

Vi anser även att strukturerad data (featured snippets) blir viktigare för att tydligt förmedla till Google vilken typ av innehåll som finns på era webbsidor. 

Ett exempel kan vara att använda sig av FAQ markup för att tydligt förmedla till Google att det handlar om en sektion med frågor och svar – vilket i sin tur ökar sannolikheten att AI Overviews baserar sitt svar på information från era webbsidor.

Eftersom AI Overviews är förhållandevis nytt är det svårt att uppskatta exakt hur det kommer att påverka söktrafiken men mest sannolikt kommer det att ha stor betydelse. 

Vi rekommenderar därför att du regelbundet följer upp vad som skrivs om AI Overviews och ett sätt att göra det är att bevaka ämnet med Google Alerts eller Google Nyheter.

Läs mer

Med anledning av bland annat AI Overviews ökar behovet av så kallad Zero Click Marketing som vi har skrivit om tidigare.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Skicka e-post

Om Nivide

Nivide är en digital byrå som hjälper dig som är marknadsansvarig att förenkla och effektivisera er digitala annonsering. Vi erbjuder komplett hantering av er annonsering i Google och sociala medier så att du kan fokusera på dina prioriterade arbetsuppgifter. Läs mer

Om Nivide

Sedan 2014 har vi hjälpt företag att hitta sina kunder i Google och sociala medier. Hör av dig till oss om du vill förbättra er annonsering i Google och sociala medier eller bli bättre på att ranka högre i Googles sökresultat.

Prenumerera på nya artiklar

Avsändare är Nivide AB, Malmö. Genom att ange din e-postadress godkänner du att Nivide AB kan skicka e-postmeddelanden till dig, föra statistik av dina besök på nivide.se och marknadsföra relaterat innehåll till dig på andra webbplatser. Läs mer i vår sekretesspolicy.

De vanligaste misstagen i google ads

Läs om de vanligaste misstagen som B2B-företag gör i Google Ads så att du kan undvika dem.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Sänk kostnaderna och öka konverteringarna genom att undvika vanliga misstag i LinkedIns annonsverktyg.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer