AI Overviews, som visar information kring ett ämne direkt i sökresultatet, har rullats ut av Google globalt och påverkar såväl betald- som organisk söktrafik.
För drygt ett år sedan lanserades AI Overviews i USA och sedan ett par veckor tillbaka kan du nu mötas av funktionen när du googlar i Sverige.
Så här kan det se ut i sökresultatet:

AI gör en sammanfattning av ämnet som du letar information efter tillsammans med länkar till fördjupande innehåll på andra webbplatser.
Hur påverkas organisk trafik av AI Overviews?
Flera menar att organisk söktrafik påverkas negativt när AI Overviews visas ovanför de organiska sökresultaten – vilket mest sannolikt beror på att det inte finns samma incitament för användaren att klicka sig vidare när de får en sammanfattning kring ämnet redan i sökresultatet.
Om ditt företag tidigare har fått mycket organisk söktrafik på vissa söktermer och det nu har börjat visas ett utdrag från AI Overviews på dessa sökningar kan ni därför förvänta er en minskning i organisk söktrafik på de berörda sökorden.
Vilka sökningar påverkas mest?
Enligt SEMRush är nästan 90 % av sökningarna så kallade informativa sökningar – sökord där man alltså letar information och börjar sökfrågor med exempelvis ”vad är…?”.
Därför kommer AI Overviews i synnerhet påverka dig som driver mycket organisk söktrafik från informativa sökningar som exempelvis leder till artiklar eller kunskapsbanken på er webbplats.
AI Overviews visas bara vid ca 10 % av de kommersiella sökningarna vilket i sin tur innebär att exempelvis produkt-eller tjänstenära sökord inte påverkas i någon större utsträckning just nu i alla fall.
Annonser i AI-overviews (såklart)
I USA har Google nyligen även börjat placera annonser i AI Overviews.
Här är ett exempel på hur det kan se ut:

Det innebär helt enkelt att även om ditt företag inte skulle representeras bland utdragen i AI Overviews så finns fortfarande möjligheten att synas här med hjälp av Google Ads.
Vår rekommendation
När man tittar på de utdrag som AI Overviews väljer att lyfta fram så baseras de på information som kommer från källor som Google bedömer som trovärdiga och auktoritära.
Här finns alltså en direkt koppling till traditionell SEO – där Google premierar sidor som förmedlar trovärdighet, expertis och erfarenhet.
Därför är det fortsatt viktigt att förmedla kunskap kring ert expertområde (exempelvis genom artiklar eller en kunskapsbank) samtidigt som ni successivt bygger upp er domän auktoritet hos Google (här är en artikel som fördjupar sig i det här ämnet).
Vi anser även att strukturerad data (featured snippets) blir viktigare för att tydligt förmedla till Google vilken typ av innehåll som finns på era webbsidor.
Ett exempel kan vara att använda sig av FAQ markup för att tydligt förmedla till Google att det handlar om en sektion med frågor och svar – vilket i sin tur ökar sannolikheten att AI Overviews baserar sitt svar på information från era webbsidor.
Eftersom AI Overviews är förhållandevis nytt är det svårt att uppskatta exakt hur det kommer att påverka söktrafiken men mest sannolikt kommer det att ha stor betydelse.
Vi rekommenderar därför att du regelbundet följer upp vad som skrivs om AI Overviews och ett sätt att göra det är att bevaka ämnet med Google Alerts eller Google Nyheter.
Läs mer
Med anledning av bland annat AI Overviews ökar behovet av så kallad Zero Click Marketing som vi har skrivit om tidigare.