Om vikten av att knyta dina kunder till dina sociala mediekanaler
Sociala medier stöttar dina kunders resa mot din målsättning på en mängd olika sätt, bl.a:
- Annonsering i sociala medier kan öka uppmärksamheten kring din produkt genom bred annonsering som når ut till din tänkta målgrupp.
- Sociala medier handlar om att skapa en relation till dina potentiella kunder som befinner sig långt ifrån ett köp eller i en aktiv köpprocess för att utvärdera olika alternativ.
Många företag betraktar sociala medier, som exempelvis Facebook, som bara ytterligare en kanal för att nå ut till potentiella kunder och öka sin synlighet. Man arbetar med punkt 1 men glömmer bort hur punkt 2 kan fungera för att stötta kundernas köpprocess.
Exempel
Låt säga att du är ett företag med en lång kundresa/köpprocess där dina kunder tar ett aktivt beslut om att köpa din produkt efter ca 1 år från det att du börjat bearbeta dina potentiella kunder.
Här kommer du sannolikt att gå ut med en bredare marknadsplan tidigt i processen för att vända dig till en bredare målgrupp och för att efter hand du kommer närmare slutet av kundresan, rikta dina marknadsföringsinsatser för att enbart nå de som har visat ett stort intresse för din produkt eller tjänst.
Om du använder sociala medier i din marknadsföring under ovanstående scenario är det högst sannolikt att du, eller med hjälp av din byrå, använder Facebooks annonseringsplattform för att nå ut till din målgrupp med enskilda annonser efter hand något händer i din kundresa som du vill informera dina potentiella kunder om. Annonstypen som används på Facebook i ett sådant fall är sannolikt att skicka personer till din webbplats eller öka engagemanget kring ett visst inlägg.
Öka förtroendet för ditt varumärke under kundresan
I ovanstående scenario används Facebook som enbart ytterligare en kanal för att annonsera och exempelvis driva trafik till en målsida på din webbplats. Här missar man att arbeta med punkt 2 som jag tidigare nämnde högre upp i inlägget. Sociala medier handlar om att knyta potentiella kunder till dina kanaler för att över tid bearbeta dem med innehåll som stärker ditt varumärke och skapar fler förutsättningar för att din målsättning uppfylls – att fler väljer dina produkter och tjänster.
Vi behöver således se till att vi kan knyta så många potentiella kunder till våra kanaler som möjligt så att vi över tid kan bearbeta dem med ett innehåll som gör att de känner ett större förtroende för ditt företag. När vi kan göra det ökar också sannolikheten att de i slutet av kundresan är mer benägna att välja de produkter och tjänster som ditt företag erbjuder.
Lär dig skillnaden mellan annonseringsmöjligheterna i sociala medier
Annonsering på Facebook och Twitter kan ha en mängd olika syften, exempelvis:
- För att öka trafiken till din hemsida
- För att öka antalet följare i sociala medier
- För att öka antalet nerladdningar av din app
- För att öka engagemanget kring enskilda inlägg
- För att öka deltagandet vid dina evenemang
Dessa syften med din annonsering kan du kombinera med en mängd olika möjligheter att rikta din annonsering till specifika målgrupper genom en mängd olika kriteter, exempelvis:
- Ålder
- Kön
- Geografisk placering
- Intressen
Dessa är de mest grundläggande inriktningsmöjligheterna på exempelvis Facebook. Utöver dessa möjligheter att rikta din annonsering så kan du även nå ut till personer som exempelvis:
- Har besökt din webbplats eller enskilda sidor på din webbplats
- Personer som finns i befintliga e-postlistor eller kunddatabaser, baserat på deras telefonnummer eller e-postadress
Använd rätt annonsering i kundresan
Låt oss applicera alla dessa möjligheter att nå ut till dina potentiella kunder och se hur vi kan använda dem i scenariot som jag tidigare har beskrivit.
Eftersom vi tidigt i kundresan kommer att gå ut med en bred marknadsplan för att nå till en bred målgrupp och skapa uppmärksamhet kring vår produkt så kommer annonsering förmodligen ske i en mängd olika kanaler som t ex Google, på andra webbplatser, mobilt m.m. På Facebook använder vi annonseringstypen för att driva trafik till hemsidan och riktar denna annonseringen mot vår målgrupp baserat på exempelvis ålder, kön, geografisk placering och intresse.
Det innebär att vi kommer att börja driva trafik till exempelvis en landningssida på vår webbplats där vi beskriver produkten eller tjänsten mer utförligt. Låt oss säga att ett kvalificerat besök i det här fallet innebär att besökaren besöker nästa steg i processen, exempelvis en undersida till landningssidan som beskriver produkten i mer detaljerad form. Om denna händelse inträffar så får vi en tydlig indikering på att besökaren är intresserad av vår produkt eller tjänst eller åtminstone att det finns ett intresse.
I det här scenariot vill vi komplettera vår breda annonsering med en annonstyp som syftar till att knyta de besökare som har visat ett intresse för våra produkter till vår Facebook-sida. Eftersom vi vet att köpprocessen är lång så vill vi etablera en möjlighet att bearbeta våra potentiella kunder över en längre tid. Den möjligheten uppstår om vi kan knyta dem till våra sociala mediekanaler för att sedan bearbeta dem med ett innehåll som stärker deras förtroende för vårt varumärke.
Här använder vi alltså annonstypen för att öka antalet följare till Facebook-sidan och riktar denna annonsen enbart till de personer som har kommit till steg 2 på vår webbplats och därigenom indikerat ett intresse för vår produkt.
Nu har antalet likes för din Facebook-sida plötsligt fått en helt annan betydelse eftersom vi vet att majoriteten av de nya följare som vi genererar till sidan är potentiella kunder.
Bearbeta dina potentiella kunder med rätt innehåll
I det här scenariot har du också fått svar på vilken innehållsstrategi som du bör använda dig av i sociala medier. Eftersom vi vet hur kundens köpprocess ser ut och att de kommer att befinna sig i den under en längre tid då behöver vi kontinuerligt publicera innehåll som stöttar kunden i deras köpbeslut.
Vilket innehåll som ditt företag kan publicera för att åstadkomma detta beror på produkt, tjänst, marknad och hur kundresan ser ut. Men gemensamt för en framgångsrik innehållsstrategi i sociala medier är att den innehåller följande element:
- Den synliggör din eller ditt företags kunskap
- Den synliggör ditt företags engagemang
- Den synliggör ditt företags kunskap om marknaden
- Den synliggör ditt företags kunskap om kundens behov
Genom att kontinuerligt arbeta med innehåll av den här karaktären så kommer ni att öka förtroendet för ert varumärke och skapa fler förutsättningar för att fler kunder väljer era produkter och tjänster i slutändan.
Lycka till!