Därför ska du bry dig om Social Selling Index

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

För ett tag sedan lanserade LinkedIn en ny funktion som framförallt är avsedd att användas av säljare och andra som praktiserar Social Selling på LinkedIn – Social Selling Index.

social selling index

Social Selling Index mäter fyra områden som LinkedIn anser är viktiga för att komma i kontakt med nya kunder och du får en siffra på hur du ligger till.

Det finns de som påstår att Social Selling Index inte är viktigt och att du inte ska bry dig om det. Det är delvis rätt, men, det är siffran som du inte ska bry dig om utan istället fokusera på de fyra områden som LinkedIn mäter ditt Social Selling index på.

Den enkla anledningen till detta är att det är dessa fyra områden som du behöver arbeta med för att lyckas med att hitta nya kunder på LinkedIn.

De fyra områdena kallar LinkedIn:

– Bygg ditt personliga varumärke
– Prospektera
– Dela insikter
– Bygg relationer

Det är viktigt att poängtera att samtliga dessa områden krävs för att du ska få så stor effekt av LinkedIn som möjligt när du använder kanalen för att hitta nya kunder.

Det räcker inte med att bara ha en personlig profil – om du inte skapar kontakt med potentiella kunder och utbildar dem i dina produkter, tjänster och metoder (skapa insikt) så kommer de inte vilja göra affärer med dig. Om du bara delar insikter, men inte proaktivt inleder dialoger (bygg relationer) med dina potentiella kunder så kommer du heller inte att skapa några affärer och så vidare.

Här kommer en kort sammanfattning kring hur jag ser på de här fyra områdena.

hämta vår e-bok med tips och inspiration kring social selling

Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling på 68 sidor med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.

Bygg ditt personliga varumärke
Din profil är en central del på LinkedIn, men en professionell och förtroendeingivande profil i sig kommer inte att skapa några affärer. Jag har skrivit mer om detta i artikeln ”Glöm din profil på LinkedIn”. Ditt personliga varumärke kommer du även att bygga genom att positionera dig som kunnig inom ditt område. Det gör du genom att kontinuerligt publicera statusuppdateringar och blogginlägg som skapar värde för ditt nätverk och dina potentiella kuder.

Prospektera
LinkedIn är ett utmärkt verktyg för att leta upp och skapa kontakt med potentiella kunder. Använd LinkedIns ”Avancerad sökning” för att hitta rätt målgrupp. Med rätt tillvägagångssätt kan du sedan närma sig dessa personer på olika sätt. I vår LinkedIn-utbildning går vi igenom steg-för-steg hur du hittar, skapar kontakt med och följer upp dialogen med potentiella kunder.

Dela insikter
För att få andra personer i ditt nätverk att rekommendera dig eller för att få potentiella kunder intresserade av din verksamhet så behöver du kontinuerligt dela innehåll i form av statusuppdateringar och blogginlägg. Fokusera på innehåll som skapar värde och nytta för ditt nätverk och dina kunder. Prata mindre om dig själv, ditt företag, dina produkter och tjänster och tillhandahåll istället lösningar, tips och råd kring kundernas utmaningar och frågeställningar. Det gör din kommunikation relevant och intressant för potentiella kunder.

Bygg relationer
För att komma i kontakt med potentiella kunder så måste du kontinuerligt interagera med ditt nätverk på olika sätt. Gilla, kommentera och dela andras inlägg. Var kontiuerligt aktiv, logga in varje dag och lämna något avtryck i ditt nätverk. Inled och följ upp dialoger med kunder, samarbetspartners och andra personer i ditt nätverk.

Med rätt kunskap och tillvägagångssätt så är LinkedIn och Social Selling ett utmärkt komplement till traditionella säljmetoder. Men det kräver att du och dina säljare arbetar medvetet och långsiktigt med dessa fyra områden dagligen.

Det är detta som Social Selling Index handlar om – inte om du har 60, 70 eller 80 poäng.

Lycka till.

Johan Åberg, VD Nivide AB

Fyra tips för att förbättra ditt Social Selling Index

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email