Därför stämmer inte statistiken på din webbplats

För att få en korrekt bild av statistiken för din webbplats är det viktigt att tolka statistiken på rätt sätt. Sannolikt har du en stor mängd trafik till din hemsida som kategoriseras som ”Direct” i Google Analytics – och du drar slutsatsen att det handlar om s.k. direktbesök, alltså personer som har skrivit in webbadressen och besökt din hemsida. Men stämmer verkligen siffrorna?

Trafikkällor i Google Analytics

Statistik i Google Analytics kategoriseras på tre olika sätt:

  • Söktrafik (betald eller ej betald trafik från exempelvis Google)
  • Hänvisningstrafik (då någon klickade på en länk på en annan webbplats för att komma till din hemsida)
  • Direktbesök (personer som skrev in webbadressen till din hemsida)

Söktrafik (från Google) kategoriseras som ”Google / organic” eller ”Google / cpc”. Trafik från en annan hemsida kategoriseras exempelvis som ”Nivide.se / referral” och direktbesök kategoriseras som ”Direct / none”.

Kategorin ”Direct / none” innehåller mer än bara direktbesök

Kategorin ”Direct / none” innehåller emellertid fler besök än bara de som har skrivit in webadressen till din hemsida. Här samlas alla besök där Google Analytics inte kan avgöra om besökaren kommer från någon annan sida eller exempelvis från en e-postklient. En stor andel av besöken som kategoriseras som ”Direct / none” är således inte bara direktbesök – utan all övrig trafik som inte har kunnat kategorieras av Google. Ett mer rättvist namn på benämningen ”Direkt trafik” borde därför vara ”Övrigt”.

Kategorisering av besök från nyhetsbrev och sociala medier

Ibland kategoriseras statistiken på rätt sätt – och ibland inte – beroende på tekniska detaljer. Det är dock ofta som statistik kategoriseras som ”Direct / none” om besöken kommer från e-postutskick (där mottagaren har klickat på en länk från sin e-postklient, t ex Microsoft Outlook) eller från länkar i sociala medier, exempelvis länkar i statusuppdateringar på LinkedIn.

Gör en kontroll på din webbplats nästa gång du skickar ut ett nyhetsbrev eller delar en länk i sociala medier, exempelvis på LinkedIn, och kolla trafikkällorna för samma dag. Får du ett högt antal besök för rätt kategori eller blir antal besök under ”Direct / none” högre än vanligt? Om det sistnämnda inträffar så kategoriseras inte din trafik på rätt sätt.

Hur löser jag problemet?

När Google Analytics inte hittar någon information om vilken trafikkälla som besökaren kommer från så kategoriseras besöket som ”Direct / none”. För att berätta för Google Analytics varifrån besökaren kommer när du delar en länk så kan man lägga till s.k. UTM Tracking Codes till webbadressen. Det innebär att du lägger till värden i din webadress som berättar för Google Analytics var användaren klickade på din länk.

För att lägga till dessa värden till dina länkar så använder du något som kallas Google Analytics URL Builder. Jag har tidigare skrivit ett inlägg på LinkedIn om hur du använder detta verktyg. Läs inlägget här

Bonustips

  • Tänk på att ”Användare” egentligen är ”Enhet”. Det vill säga att om en och samma person besöker din webbplats från en laptop för att sedan besöka din webbplats från en mobiltelefon så ser du detta som om två olika användare har besökt din webbplats.
  • Vi använder fler mobila enheter är någonsin tidigare. Det är därför viktigt att du jämför statistiken för dator, mobiltelefon och surfplatta i Google Analytics. Denna återfinns under ”Rapporter”, ”Målgrupp” och ”Översikt”. Jämför hur avvisningsfrekvens, sidor/besök och Gen. besökslängd skiljer sig mellan de olika enheterna. Finns det mycket besök från mobiltelefon och surfplatta men som är av dålig kvalitet? Överväg då att göra din hemsida mobilanpassad.
  • Lita inte blint på statistiken i Google Analytics för den är med största sannolikhet inte rätt på siffran. Om en besökare har stängt av cookies eller om denna inte har aktiverat JavaScript i webbläsaren så registreras inte besöket.

Lycka till!

 

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Skicka e-post

Om Nivide

Nivide är en digital byrå som hjälper dig som är marknadsansvarig inom B2B att förenkla och effektivisera er digitala annonsering. Vi erbjuder komplett hantering av er annonsering i Google och sociala medier så att du kan fokusera på dina prioriterade arbetsuppgifter. Läs mer

Om Nivide

Vi hjälper marknadsansvariga inom IT, teknik, industri och logi att effektivisera sina digitala kampanjer genom att kombinera över 10-års mänsklig erfarenhet med smarta AI-verktyg för att driva fler affärer.

Fler artiklar

Prenumerera på nya artiklar

Avsändare är Nivide AB, Malmö. Genom att ange din e-postadress godkänner du att Nivide AB kan skicka e-postmeddelanden till dig, föra statistik av dina besök på nivide.se och marknadsföra relaterat innehåll till dig på andra webbplatser. Läs mer i vår sekretesspolicy.

De vanligaste misstagen i google ads

Läs om de vanligaste misstagen som B2B-företag gör i Google Ads så att du kan undvika dem.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Sänk kostnaderna och öka konverteringarna genom att undvika vanliga misstag i LinkedIns annonsverktyg.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer