För att få en korrekt bild av statistiken för din webbplats är det viktigt att tolka statistiken på rätt sätt. Sannolikt har du en stor mängd trafik till din hemsida som kategoriseras som ”Direct” i Google Analytics – och du drar slutsatsen att det handlar om s.k. direktbesök, alltså personer som har skrivit in webbadressen och besökt din hemsida. Men stämmer verkligen siffrorna?
Trafikkällor i Google Analytics
Statistik i Google Analytics kategoriseras på tre olika sätt:
- Söktrafik (betald eller ej betald trafik från exempelvis Google)
- Hänvisningstrafik (då någon klickade på en länk på en annan webbplats för att komma till din hemsida)
- Direktbesök (personer som skrev in webbadressen till din hemsida)
Söktrafik (från Google) kategoriseras som ”Google / organic” eller ”Google / cpc”. Trafik från en annan hemsida kategoriseras exempelvis som ”Nivide.se / referral” och direktbesök kategoriseras som ”Direct / none”.
Kategorin ”Direct / none” innehåller mer än bara direktbesök
Kategorin ”Direct / none” innehåller emellertid fler besök än bara de som har skrivit in webadressen till din hemsida. Här samlas alla besök där Google Analytics inte kan avgöra om besökaren kommer från någon annan sida eller exempelvis från en e-postklient. En stor andel av besöken som kategoriseras som ”Direct / none” är således inte bara direktbesök – utan all övrig trafik som inte har kunnat kategorieras av Google. Ett mer rättvist namn på benämningen ”Direkt trafik” borde därför vara ”Övrigt”.
Kategorisering av besök från nyhetsbrev och sociala medier
Ibland kategoriseras statistiken på rätt sätt – och ibland inte – beroende på tekniska detaljer. Det är dock ofta som statistik kategoriseras som ”Direct / none” om besöken kommer från e-postutskick (där mottagaren har klickat på en länk från sin e-postklient, t ex Microsoft Outlook) eller från länkar i sociala medier, exempelvis länkar i statusuppdateringar på LinkedIn.
Gör en kontroll på din webbplats nästa gång du skickar ut ett nyhetsbrev eller delar en länk i sociala medier, exempelvis på LinkedIn, och kolla trafikkällorna för samma dag. Får du ett högt antal besök för rätt kategori eller blir antal besök under ”Direct / none” högre än vanligt? Om det sistnämnda inträffar så kategoriseras inte din trafik på rätt sätt.
Hur löser jag problemet?
När Google Analytics inte hittar någon information om vilken trafikkälla som besökaren kommer från så kategoriseras besöket som ”Direct / none”. För att berätta för Google Analytics varifrån besökaren kommer när du delar en länk så kan man lägga till s.k. UTM Tracking Codes till webbadressen. Det innebär att du lägger till värden i din webadress som berättar för Google Analytics var användaren klickade på din länk.
För att lägga till dessa värden till dina länkar så använder du något som kallas Google Analytics URL Builder. Jag har tidigare skrivit ett inlägg på LinkedIn om hur du använder detta verktyg. Läs inlägget här
Bonustips
- Tänk på att ”Användare” egentligen är ”Enhet”. Det vill säga att om en och samma person besöker din webbplats från en laptop för att sedan besöka din webbplats från en mobiltelefon så ser du detta som om två olika användare har besökt din webbplats.
- Vi använder fler mobila enheter är någonsin tidigare. Det är därför viktigt att du jämför statistiken för dator, mobiltelefon och surfplatta i Google Analytics. Denna återfinns under ”Rapporter”, ”Målgrupp” och ”Översikt”. Jämför hur avvisningsfrekvens, sidor/besök och Gen. besökslängd skiljer sig mellan de olika enheterna. Finns det mycket besök från mobiltelefon och surfplatta men som är av dålig kvalitet? Överväg då att göra din hemsida mobilanpassad.
- Lita inte blint på statistiken i Google Analytics för den är med största sannolikhet inte rätt på siffran. Om en besökare har stängt av cookies eller om denna inte har aktiverat JavaScript i webbläsaren så registreras inte besöket.
Lycka till!