Skapa en digital strategi
Vill du få tips, inspiration och material för att kunna ta fram en digital strategi för din sälj- och marknadsavdelning? Här har vi samlat material som du kan ha användning för i ditt arbete.
Innehållet passar dig som exempelvis arbetar som kommunikationsansvarig, marknadschef eller VD.
Vad innehåller en digital strategi?
En digital strategi för företag innehåller exempelvis:
- Vad syftet med digitala närvaro är.
- Vem era huvudsakliga målgrupper är.
- En innehållsstrategi.
- Kanalval
- Val av verktyg och metoder
- Nyckeltal och en plan för uppföljning
- Ansvarsroller
Inbound Marketing
En användbar metod när du skapar företagets digitala strategi är att använda Inbound marketing.
Inbound marketing kombinerar flera olika verktyg, kanaler och metoder och skapar en röd tråd genom din digitala kommunikation.
Läs mer om Inbound marketing
Mall för digital strategi
Vi har tagit fram en enkel mall som du kan använda när påbörjar arbetet med företagets digitala strategi.
Digital strategi för sociala medier
I det här blogginlägget fördjupar vi oss vi vad du kan tänka på när du tar fram en strategi för sociala medier.
Innehållsstrategi och content marketing
En viktig pusselbit i företagets digitala strategi är er innehållsstrategi.
Här har vi samlat några länkar som kan vara användbara:
Vad innehåller en content marketing-strategi?
Vad är content marketing? 7 tips för en framgångsrik företagsblogg
Vad är skillnaden mellan content marketing och inbound marketing?
Läsvärda böcker
I det här blogginlägget tipsar vi om läsvärda böcker som du har användning för när du tar fram en digital strategi för ditt företag, din kommun eller organisation.
Fler resurser
Gå med i Digital Marketing Academy
När du går med i vår Digital Marketing Academy får du tillgång till allt vårt kostnadsfria material.