I det här blogginlägget delar jag med mig av några tankar kring hur du kan tänka när ni tar fram en strategi för sociala medier. Oftast börjar diskussionerna kring vilka kanaler som kan vara aktuella att använda, men det finns några punkter att arbeta igenom innan ni börjar att diskutera kanaler. Tipsen nedan är i synnerhet riktade till B2B-företag.
Gör en tydlig definition av er målgrupp
Många av de företag som jag träffar svarar ”Alla” eller ”en VD” när jag frågar dem om deras målgrupp. Fördelen med digitala kanaler, i motsats till flera analoga kanaler, är möjligheten att rikta marknadsförda budskap till väldigt specifika målgrupper. Därför måste också målgruppen definieras exempelvis utifrån de intressen som din målgrupp har. Denna information kan sedan användas för att ringa in din målgrupp med din annonsering för att nå ut till rätt målgrupp och inte använda dina annonspengar till personer som inte är en potentiell kund. Glöm inte heller att det kan finnas andra intressenter att nå ut till än bara den som skriver under avtalet. Ställ er frågor som: – Vem är vår primära målgrupp? Vilka intressenter finns det? Vilken ålder har dem? Vilket kön? Var finns de geografiskt? Vilka är deras intressen? Vilka webbplatser besöker de? Vad läser de om på nätet?
Vad är syftet med er närvaro i sociala medier?
Hur kan sociala medier stötta er säljprocess eller hur ska kanalerna stötta övrig marknadsföring? Vad vill ni uppnå? Ökad varumärkeskännedom? Ökad leadsgenerering? Ska ni bearbeta kunder på kort sikt (med exempelvis kampanjer som skickar kunderna till er hemsida) eller långsiktigt för att etablera ett förtroende hos potentiella kunder?
Gör en innehållsstrategi
Utifrån er målgrupp och syftet med er närvaro kan ni nu göra en innehållsstrategi, dvs. vad ni ska publicera i era sociala mediekanaler, hur ofta, vem som ska göra det, var ni hittar innehållet, om ni ska producera eget innehåll och så vidare. Fokusera på innehåll som är användbart för din målgrupp. Börja att titta på innehåll som ni kan publicera ofta, t ex länkar till innehåll på er hemsida, fortsätt med att dela andras länkar, börja producera eget blogginnehåll, fortsätt till e-böcker, whitepapers, videoklipp, podcasts etcetera.
Nu kan ni börja fundera på kanalval
Oftast finns det redan en idé om vilken kanal som hade fungerat bäst för er. Då är mitt råd att börja med denna kanalen för att sedan utveckla er närvaro i sociala kanaler efter hand ni ökar er kunskap, och resurser i form av personal, tid och pengar är tillgängligt. På sikt vill ni hamna i en position där ni fokuserar på ert innehåll snarare om vilken kanal som ni ska finnas i, och ser de individuella kanalerna som en distributionskanal av flera. Beroende på hur väl ni lyckas implementera sociala medier i ert säljarbete så kan kanalerna även fungera på olika sätt. Telefonmötet med en potentiell kund kanske alltid bokas på LinkedIn, medan din kund har hittat dig i någon annan kanal från början.