Enkel och effektiv innehållsmarknadsföring

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

Jag träffar många företag som har tankar om att använda innehållsmarknadsföring men som klagar över att de saknar tid eller energi för att själva skriva och producera eget material i form av exempelvis blogginlägg.

Innehållsmarknadsföring är dock mycket mer än bara skriva egna blogginlägg till hemsidan. Det kan vara så enkla saker som att dela en länk till en potentiell kund, via e-post eller i sociala medier, det kan vara att hitta en annan intressant artikel skriva några egna rader om eller en kommentar på ett diskussionsinlägg. Det finns alltså ett antal olika sätt som man kan använda innehållsmarknadsföring och som inte tar för mycket av din tid.

Här är fyra tips om hur du kan använda enkel och effektiv innehållsmarknadsföring:

1. Dela länkar till dina potentiella kunder

Använd omvärldsbevakning för att hålla koll på vad som händer på din kunds marknad eller för att hitta länkar som kan vara användbara och relevanta för din kund. Dela sedan länkarna med dina potentiella kunder genom sociala medier och visa att du är en värdefull resurs. Förhoppningsvis vet du var i köpprocessen som din potentiella kund befinner sig och kan anpassa ditt innehåll som du väljer att dela med dig av utifrån det.

Använd exempelvis Google Alerts för att hitta relevanta artiklar.

2. Skriv om andras artiklar

Ett annat enkelt sätt att arbeta med innehållsmarknadsföring i sociala medier är att skriva blogginlägg om andras intressanta artiklar som du hittar.

Skapa ytterligare omvärldsbevakning av intressanta ämnen genom att använda verktyg som exempelvis Feedly, Nuzzel och TweetDeck för att få relevanta länkar att kunna dela med dig av och skriva om på er egen blogg.

Skriv några egna rader om innehållet i artikeln som ni länkar till som kanske kompletterar den artikel som ni länkar till för att påvåsa ditt och företagets kompetens om ämnet. När inlägget är publicerat så kan ni länka till inlägget i olika sociala medier för att driva trafik till er hemsida.

Använd era personliga profiler på LinkedIn för att leta upp relevanta grupper där er målgrupp kan tänkas vara och publicera en länk till blogginlägget.

3. Använd verktyg som förenklar arbetet

Det finns en mängd olika verktyg tillgängliga för att hjälpa er i arbetet med sociala medier, kolla exempelvis in denna lista med 100 tips på olika verktyg som ni kan använda beroende på vad ni vill åstadkomma.

Om ni exempelvis skriver två blogginlägg på en dag så ni använda verktyg som portionerar ut inläggen över tid och om ni hittar flera intressanta länkar samma dag som ni vill dela så kan ni portionera ut dessa över en längre period. På så sätt försäkrar ni er om att er närvaro i sociala medier är hanterad för ett tag framöver utan att känna stress över att uppdatera era flöden.

Prova exempelvis Buffer för att åstadkomma detta.

Om ni inte har möjlighet att ta fram bildmaterial till texterna som ni skriver så finns det en mängd olika sidor där ni kan hämta eller skapa egna bilder. Exempel på sådana sidor är exempelvis Canva eller Recite (där jag gjorde bilden som ni ser ovan (på mindre än en halv minut).

4. Prata – istället för att skriva

Om du har svårt för att skriva och det tar för lång tid så kan du använda dikteringsfunktionen i din mobiltelefon för att tala in ditt blogginlägg istället.

Installera Evernote på din dator och mobiltelefon. Gå sedan in i Evernote på din mobiltelefon och skapa en ny anteckning och ange mikrofonen som inmatningsalternativ. Tala in det som du vill ha sagt, spara din anteckning och öppna den igen på en dator för att justera texten.

Detta tillvägagångssätt kan även vara bra om vill du använda någon i din organisation för att delta med sin kunskap på företagsbloggen men den där personen inte är bekväm med att skriva. Lycka till!

Vill du veta mer? Kontakta Johan Åberg.

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email