Få bättre resultat av din annonsering i Google med display, retargeting och optimering

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

Om din marknadsavdelning inte arbetar aktivt med er digitala annonsering, saknar en plan för uppföljning och kontinuerlig optimering så riskerar ni att spendera onödigt mycket pengar på annonsering som inte ger resultat.

För att få så bra resultat av din annonsering i Google som möjligt delar vi här med oss av en liten checklista som du kan använda.

Har ni kompletterat sponsrade länkar med re-targeting och displayannonsering?

För att få så stor effekt av er annonsering som möjligt kan det vara en bra idé att komplettera sponsrade länkar (sökordsannonsering) med s.k. re-targeting och displayannonsering.

De olika metoderna påverkar kunderna i olika delar av köpprocessen och att komplettera sponsrade länkar med dessa metoder gör att du inte bara bearbetar dina potentiella kunder när de aktivt letar efter produkter och tjänster som du erbjuder.

Med displayannonsering ökar du medvetenheten i din målgrupp kring ditt varumärke, dina tjänster och produkter. Det är ett bra tillvägagångssätt om ditt företag behöver öka kännedomen hos din målgrupp eller för att förbli “top of mind”

Med s.k. re-targeting (eller re-marketing) fortsätter du att bearbeta dina potentiella kunder efter att de har besökt en del av din webbplats. Ha i åtanke att det bara är ett fåtal procent, om ens det, som väljer att ta kontakt med ditt företag efter att de har besökt er webbplats och läst om era produkter och tjänster.

Med re-targeting kan du fortsätta att synas för dina potentiella kunder och få dem att återvända till din webbplats.

Förbättrar ni kontinuerligt resultatet av era annonser?

Vi stöter ofta på företag som annonserar både i Google och i sociala medier som inte tillämpar s.k. A/B-testning. Det innebär att låta två eller flera annonser visas för målgruppen för att över tid utvärdera vilka annonser som ger högst klickfrekvens eller resultat. A/B-testning är ett långsiktigt arbete och bör göras kontinuerligt för att hela tiden optimera resultatet av annonseringen.

I förlängningen innebär att A/B-testa era annonser två stora fördelar. Annonserna presterar bättre, dvs. det mål som ni har fastställt kommer att uppfyllas oftare och kostnaden för annonseringen kommer att minska.

Vår erfarenhet säger oss att detta är ett eftersatt område i många företag vilket gör att det kan finnas stor potential att ligga steget före era konkurrenter för er annonsering i exempelvis Google eller på Facebook.

Har ni en struktur för uppföljning?

En viktig hörnsten i företagets digitala strategi är att veta vad man vill åstadkomma med sin digitala närvaro och ha en plan för hur detta kan mätas och följas upp. Om ni ännu inte har tagit fram dessa nyckeltal så riskerar ni att mycket av de pengar som ni lägger i digital marknadsföring kastas i sjön och ni får inte tillräckligt bra underlag för att ta rätt beslut kring er annonsering.

Exempelvis: Ska vi sänka eller höja vår budget för annonsering? Svaret på den frågan är omöjlig att besvara om ni inte vet vilket resultat som annonseringen ger i förhållande till den kostnad som annonseringen innebär.

Många företag har emellertid tagit fram dessa nyckeltal och man kanske till och med har så många parametrar att mäta så att man inte vet vad man ska fokusera på. Trots att man har mycket att mäta så saknar man en struktur för hur uppföljningen ska ske.

1. Börja med att få struktur bland era olika nyckeltal genom att definiera s.k. makro- och mikromål. Makromålen är de huvudsakliga målsättningarna med er webbplats och mikromålen är mål “på vägen” till makromålet. För en e-handlare är ett makromål ett köp och ett mikromål kan vara att få fler att lägga varor i varukorgen.

Ju fler som lägger varor i varukorgen desto högre sannolikhet att makromålet uppfylls, dvs. det sker ett köp.

Vilka är era makro- och mikromål som ni vill mäta?

2. Ta därefter fram en rapport som tydligt redovisar de olika målen och använd denna rapport som underlag i återkommande månadsmöten. Hur har föregående period sett ut och vilka åtgärder behöver ni ta under den kommande perioden för att förbättra nyckeltalen? Låt inte rapporten och nyckeltalen bli något som en enskild person har ansvar för, utan kommunicera inom t ex marknadsavdelningen att det är dessa målsättningar som hela gruppen strävar efter att förbättra.

Tips!
Kan ni sätta värden på era mål? Vad är det värt, i kronor och ören, att målet uppfylls? Att kunna göra detta är guld värt och ni kommer så småningom se vilka insatser som genererar störst värde till er verksamhet och kan dessutom använda det som underlag i ledningsgruppsmöten.

Lycka till!

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar