Gästblogginlägg av Joakim Lindhé på Yellow Kid.
Du har säkert sett dem på nätet – korta, pedagogiska animerade filmer som förklarar produkter, tjänster och idéer. Men när ska man egentligen välja animation framför konventionell video? Som genre är den animerade informationsfilmen äldre än vad man kanske tror. Redan under andra världskriget producerade den amerikanska krigsmakten tecknade filmer för soldater som inte var tillräckligt motiverade att ta till sig skriftlig information.
Under krigsåren 1942-45 producerade den amerikanska försvarsmakten en serie om den virrige Private Snafu.
Ett par år efter Youtubes födelse, 2005, började animerade, pedagogiska filmer bli mycket framgångsrika. Serien In Plain English och en video som Dropbox tog fram för att förklara sitt koncept kom att bli startskottet för den ny-gamla genre som ibland kallas infographic-videor, ibland explainer video.
Dropbox var 2007 pionjärer med att använda animation för att förklara sitt erbjudande.
Bara för några år sedan var det väldigt populärt med whiteboard animation – ni vet, en hand som ritar samtidigt som en röst berättar. Det byggde mycket på tittarens fascination, men publiken blev snabbt mätta på formgreppet.
En överdos av ritande händer. Idag producerar ingen längre whiteboard animation.
Idag är det svårt att se någon riktigt tydlig visuell trend. Däremot är de superenkla animationer som fanns i Dropbox-filmen i stort sett borta. Samtidigt har filmerna också blivit avsevärt kortare.
Vilka är då animationens fördelar?
- Visar det som inte syns. Det är inte lätt att med en kamera förklara hur mjukvara, organisationslösningar och mikroorganismer funkar. Här är animationen oslagbar! Idag ser de flesta arbetsplatser likadana ut – människor som sitter vid skärmar. Det går ofta inte att se vad som egentligen är intressant! Det intressanta finns på en annan ”nivå” och den kan åskådliggöras med en animation.
- Metaforer. Ibland behöver man förklara komplicerade sakförhållanden för en publik med låga förkunskaper i ämnet. För att bli tydlig behöver man låna begrepp som tittaren redan har koll på och i animations värld kan man själv välja om man vill ta hänsyn till logik och naturlagar när man ska få publiken att förstå. Ett problem kan symboliseras av ett berg som ramlar ner från himlen och karaktärerna i filmen kan flytta på berget utan att tittarna upplever det som overkligt eller konstigt.
”Berget” symboliserar här de problem som Handelskammarens medlemmar har att hantera. - Humor. Att en animerad film kan vara rolig är något som tittaren förväntar sig – utnyttja det! För visst vill man gärna att tittaren har ett leende på läpparna när de har tagit del av ditt budskap.
- Visuell återanvändning. Jobbet som ligger i att ta fram en visuell stil kan med fördel användas i annat informationsmaterial. Nästan alltid finns redan från början en anpassning till företagets grafiska profil.
- Lång livslängd. Om namn, logga eller erbjudandet ändras, är det relativt lätt att uppdatera en animerad film. Det är en kontrollerad värld där man inte är beroende av folk som slutat, årstider eller att medverkande har bytt frisyr. Priset för en animation kan därför ses som en investering som slås ut på flera år.
Joakim Lindhé är producent och manusförfattare på Yellow Kid.