Fyra enkla tips för att synas bättre för rekryterare på LinkedIn

Vårt personliga varumärke på nätet har aldrig varit viktigare och det beror på att rekryterare och arbetsgivare idag använder sociala medier och andra digitala kanaler för att leta kandidater till deras lediga tjänster. Men de kollar även upp potentiella kandidater i kanaler som LinkedIn och Google för att bilda sig en så bra uppfattning om kandidaten som möjligt och kanske långt innan de väljer vem de ska kalla till intervju.

Om du ska ha en chans i den tuffa konkurrensen blir det därför nödvändigt för dig att se över ditt personliga varumärke på nätet och vilken bild du förmedlar av dig själv i dessa kanaler.

I den här artikeln ger vi några tips kring hur du kan öka din synlighet för rekryterare på LinkedIn.

Sökoptimera din profil

Rekryterare använder sökfunktionaliteten på LinkedIn för att hitta personer som matchar de titlar som de letar efter, t ex ”projektledare”, ”marknadschef” eller ”VD-assistent”. Genom att sökoptimera din profil ökar du sannolikheten att du dyker upp högre upp i sökresultaten.

Besök deras profil

Den mest populära funktionen på LinkedIn är sidan ”Vem har besökt min profil”. Öka sannolikheten att rekryterarna tittar på din profil genom att helt enkelt besöka deras profil. Försäkra dig först om att du har en rubrik som matchar den tjänst som de söker och skriv en mer kreativ rubrik än att du bara söker nya utmaningar.

E-bok: 100 LinkedIn-tips

100 korta och enkla tips för hur du får ut mer av världens största affärsnätverk.

Ta hjälp av ditt nätverk

Har du och arbetsgivaren eller rekryteraren som du vill få kontakt med någon gemensam kontakt? Klicka in på deras profil och scrolla ner till sektionen ”Kontakter” och ta reda på det. Prata mer er gemensamma kontakt och be denna att presentera dig för rekryteraren eller arbetsgivaren.

Skapa en professionell profil

Det första intrycket av dig har stor betydelse och rekryteraren eller arbetsgivaren kollar sannolikt in din LinkedIn-profil utöver den informationen som du lämnar i ditt CV och personliga brev. Säkerställ att profilen ger ett professionellt intryck och ta dig tid att komplettera din profil med information.

  • Använd en profilbild som ger ett professionellt intryck och som matchar ditt personliga varumärke
  • Var kreativ med din rubrik – skriv inte bara ”Redo för nya utmaningar”.
  • Komplettera alla sektioner i din profil – lägg till en Sammanfattning, utbildningar, kurser etc.
  • Har du några certifikat eller utmärkelser som du fått från tidigare anställningar? Lägg till dem!
  • Glöm inte att skriva vad din erfarenhet och dina personliga egenskaper kan bidra med på din nästa arbetsplats. Det är enkelt att skriva vad du gjort tidigare men glöm inte att arbetsgivaren vill veta vad du kan tillföra dem.

Innan du börjar arbeta med din profil kan det vara en bra idé att stänga av notifikationer om dina profiländringar så att ditt nätverk inte får en massa notifikationer i sitt nyhetsflöde när du gör ändringar i din profil.

Lycka till med ditt arbetssökande!

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer