Att synas i sökmotorerna blir allt mer viktigare, i synnerhet när den selektiva konsumtionen ökar, det vill säga när dina kunder väljer när, hur och var de vill interagera med ditt varumärke. I den här artikeln går vi igenom hur du säkerställer att din webbplats syns i Google och hur du kan öka placeringarna av dina sökresultat.
Hur fungerar Googles sökalgoritm?
Jag önskar att jag kunde ge ett rakt svar på den frågan. För sanningen är att det bara är ingenjörerna på Google som vet vilka faktorer som styr varför Google väljer att visa ett sökresultat före ett annat.
Att detta hemlighålls beror naturligtvis på att oseriösa aktörer annars hade manipulerat algoritmerna vilket i förlängningen hade lett till att Google inte hade kunnat hålla borta spam och oseriöst innehåll från sökmotorerna. Det hade i sin tur lett till färre användare och färre annonsörer på plattformen.
Det finns dock ett antal faktorer som har större betydelse än andra och där den samlade expertkåren är relativt enade om vilka faktorer som har betydelse för huruvida din webbplats kommer att synas i Googles sökresultat och dessa ska vi titta närmare på i den här artikeln.
Det sägs att algoritmen består av hundratals faktorer som tillsammans avgör placeringen av dina webbsidor i Google. Vi brukar ofta arbeta utifrån tre områden; Innehåll, länkar och teknik.
Om du arbetar med långsiktigt med dessa tre områden så har du mycket bra förutsättningar för att synas högre upp i sökresultaten.
Innehåll
Det säger sig självt att om du inte har innehåll på din webbplats som handlar om de sökord som du vill synas på så kommer inte Google att visa dina webbsidor i sökresultatet.
Grundprincipen som du kan hålla dig till är att ett sökord eller en sökfras bör motsvaras av en enskild sida med en unik webbadress. Om du exempelvis representerar en resebyrå och sökfrasen ”resor till usa västkusten” är relevant för dig så skapar du en sida på din webbplats som exempelvis heter ”Resor till västkusten i USA”, medan du har en annan sida som exempelvis innehåller resor till New York.
Länkar
När tusentals webbplatser innehåller liknande information så behöver Google ett sätt att bedöma vilken webbplats den ska visa före en annan med liknande information i sökresultatet.
Här kommer länkar in i bilden där Google tittar på vem som länkar till din webbplats och hur relevanta dessa länkar är. Resebyrån som säljer resor till USA har exempelvis större behållning av länkar från exempelvis bloggar som handlar om resor än som handlar om olika motoroljor för bilar.
E-bok om sökmarknadsföring
Hur använder du Google på ett effektivt sätt för att exempelvis öka antalet köp, beställningar eller förfrågningar? Här har vi sammanställt våra mest populära artiklar.
Teknik
Genom att förbättra de tekniska förutsättningarna på din webbplats så ökar sannolikheten att Google väljer att visa dina webbsidor högre upp i sökresultatet.
Exempel på sådana tekniska förutsättningar kan vara att din webbplats bör vara mobilanpassad, krypterad med så kallat SSL-certifikat och att sidorna bör laddas snabbt. Undersökningar har visat att en stor andel besökare väljer att lämna en webbplats om sidorna tar mer än tre sekunder att ladda, så det kan vara ett bra riktmärke.
Två verktyg som hjälper dig att identifiera eventuella tekniska problem med din webbplats kan vara Google PageSpeed Insights, Pingdom Tools eller Google Search Console som du kan läsa mer om nedan.
Få Google att hitta dina webbsidor snabbare
Google Search Console är ett kostnadsfritt verktyg från Google som vi rekommenderar att du installerar på din webbplats om du inte redan har gjort det.
I verktyget kan du bland annat se vilka sökfrågor, alltså vilka sökord dina webbplatsbesökare använder, för att hitta till din webbplats. Du kan även skicka dina webbsidor för så kallad indexering hos Google, vilket innebär att du säger till Google att du har en ny webbsida som du vill ska visas i Googles sökresultat.