Den 6 mars föreläste jag om inbound marketing hos Marknadsföreningen i Malmö. Här kan du ta del av ett kort sammandrag, presentationsmaterialet och bilderna.
Sammanfattning
Jag inledde med att prata om hur det gick till när jag valde att starta Nivide och hur jag började använda metoder som content marketing, social selling och inbound marketing för att få kontakt med potentiella kunder.
Därefter beskrev jag skillnaden mellan inbound marketing och outbound marketing och illustrerade skillnaden i form av:
- Outbound marketing: En megafon, där vi försöker pusha ut vårt budskap på olika sätt, exempelvis genom att skicka ut produktnyheter till personer som inte bett om det eller genom att ringa kalla samtal.
- Inbound marketing: En magnet, där vi nyttjar det intresse som kunderna har kring en produkt eller tjänst, och tillför värde i form av att vi möjliggör för dem att upptäcka hjälpsamma artiklar, e-böcker eller webinarier.
Inbound-marketing-modellen
Jag fortsatte att prata om inbound-marketing modellen som ser ut som nedan:
- Hjärtat, eller motorn, i inbound-marketing-modellen är content som skapar värde och hjälper kunderna. Företagets webbplats är hub:en för innehållet.
- Ett antal trafikdrivande insatser kan göras: exempelvis genom att sökoptimera innehållet så ökar den organiska söktrafiken. Innehållet distribueras även via sociala medier, exempelvis via företagssidor och personliga nätverk. Kan kompletteras med annonsering i Google och sociala medier.
- I nästa steg kan re-targeting-annonsering göras till personerna som konsumerar innehållet för att rikta specifika budskap till dessa, eller för att få dem att börja följa företaget i sociala medier. Här uppstår en möjlighet för oss att fortsätta bearbeta kunderna och etablera en indirekt relation med dem.
- Webbplatsbesökarna som konsumerar innehållet bör även uppmanas att exempelvis prenumerera på kommande innehåll eller erbjudas nerladdningsbart material, i utbyte mot deras kontaktuppgifter. I detta steg hamnar personerna då i Marketing automation-verktyget där ditt företag då kan identifiera vem som konsumerar innehållet och på vilket sätt. Här blir aktiviteterna försäljningsdrivande då säljarna kan avgöra vilka personer de bör ta kontakt med.
- I det sista steget kan eventuellt ett CRM-verktyg synkronisera data med Marketing automation-verktyget.
Betydelsen av content marketing
Content marketing är en fundamental del i inbound marketing och jag visade bland annat på hur Sportamore arbetar mycket duktigt med att producera innehåll som sökoptimeras och distribueras till en relevant publik genom sociala medier.
Ett annat exempel som jag tog med mig var Block Imaging, ett amerikanskt företag som köper och säljer röntgenutrustning. Block Imaging har genererat minst 9 miljoner dollar (!) i försäljning enbart genom organisk söktrafik. Det betyder att de har genererat 9 miljoner dollar i försäljning utan att ha betalat en enda krona i annonskostnader!
För att upptäcka hur briljant Block Imaging arbetar med inbound och content marketing så föreslår jag att du gör sökningen mri machine cost och därefter klickar dig in på Block Imagings sökresultat. Låt dig inte luras av det något tråkiga WordPress-utseendet på deras webbplats – de är fantastiskt duktiga på digital marknadsföring!
Deras marknadschef berättade i en intervju att de hade ca 10 leads per månad via deras webbplats innan de började med inbound marketing. Idag har de ca 800 st (!).
Här är länken till intervjun med deras marknadschef
Lyssna på den och låt dig inspireras!
Lästips
Jag avslutade föreläsningen med att bjuda på tre boktips:
- Inbound Marketing, Revised and Updated: Attract, Engage, and Delight Customers Online av Brian Halligan och Dharmesh Shah
- They Ask You Answer: A Revolutionary Approach to Inbound Sales, Content Marketing, and Today’s Digital Consumer av Marcus Sheridan
- Epic Content Marketing: How to Tell a Different Story, Break through the Clutter, and Win More Customers by Marketing Less av Joe Pulizzi.
De två förstnämnda är något mer lättlästa medan Epic Content Marketing är en ”tung” bok som verkligen går på djupet. Detta är en av mina absoluta favoritböcker inom marknadsföring och försäljning och om du inte redan har läst den så tveka inte att beställa den.