Varje månad sammanställer vi några av de nyheter och artiklar som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som är digitalt ansvarig.
I detta inlägg kan du bland annat läsa om uppdateringar på YouTube, få tips på content inför 2021 och lära dig hur du annonserar på TikTok.
Trevlig läsning!
Allt om Google Analytics 4
Google Analytics 4 är en guldgruva för alla som vill grotta ner sig i siffror och statistik över sina digitala marknadsföringasaktiviteter.
Här har Social Media Examiner skrivit en bra artikel för dig som vill veta lite mer.
De förklarar bland annat hur Google Analytics har utvecklats under de senaste åren och skriver framför allt om hur du som marknadsförare kan använda dig av den senaste versionen.
Microsoft lanserar statistikverktyg
Ett annat statistikverktyg som nyligen lanserats är Microsoft Clarity.
På Microsoft Bings blogg går det att läsa om verktyget, som nu är tillgängligt för alla som vill förstå besökarnas aktiviteter på den egna hemsidan bättre.
Till exempel är det med hjälp av så kallade “heatmaps” möjligt att se hur besökarna rör sig på sidan.
För en mer opartisk syn på Clarity och dess funktioner går det att ta del av Yoasts artikel “An introduction to Microsoft Clarity” som även förklarar hur Clarity står sig i jämförelse med andra statistikverktyg så som Google Analytics och HotJar.
Så marknadsför du företaget på TikTok
Nyfiken på marknadsföringsmöjligheterna på TikTok men har svårt att veta var du ska börja?
Ingen fara!
AdEspresso har satt ihop en smart guide för marknadsförare som bland annat visar hur du skapar en annons och vad du kan förvänta dig för annonskostnader.
De går även igenom vilka företag som kan ha som allra mest nytta av att marknadsföra sig på plattformen.
Ökade utgifter för sökannonser under 2020
Pandemin är ett faktum världen över och många branscher drabbas hårt.
Trots detta visar undersökningar på att annonskostnaderna för sökannonser ökar under 2020 som ett resultat av att allt fler vill öka sin försäljning online.
Totalt sett förväntas en ökning med nästan 6% i kostnader för sökannonser i år, enligt en studie gjord av eMarketer.
Dessutom förväntas detta vara en trend som håller i sig även efter pandemin. Läs mer om prognoserna på både lång och kort sikt här.
Fleets och karusellannonser på Twitter
Twitter lanserar två nya fuktioner på sin plattform. Den ena är “Fleets”, Twitters egen motsvarighet till “stories” som idag finns på flera av de stora digitala plattformarna.
Fleets kommer, precis som “stories” på till exempel Facebook och Instagram, att försvinna efter 24 timmar.
Den andra nya funktionen är annonsformatet karusellannonser. Även detta är något vi sett hos flera andra plattformar så som Instagram, Facebook och LinkedIn och innebär helt enkelt att man som marknadsförare kan ladda upp flera stycken bilder som sedan går att bläddra mellan i en och samma annons.
I Twitters fall kommer upp till 6 stycken bilder eller videos att kunna användas.
Search Engine Journal har sammanfattat båda nyheterna i detta inlägg (som dessutom går att lyssna på genom podcasten “Marketing O’Clock”).
Audio Ads på YouTube
Ett nytt annonsformat lanseras på YouTube – så kallade “Audio Ads”. Dessa annonser ska fungera som ett sätt att nå de som använder YouTube för att lyssna på musik eller podcasts.
Detta blir en helt ny annonsvariant eftersom konceptet går ut på att inte innehålla video alls.
YouTube själva menar att i takt med att vi spenderar allt mer tid hemma så ökar också antalet som använder YouTube för att bara lyssna – på en livekonsert eller en podcast, till exempel, vilket alltså nu har gett upphov till “Audio Ads”.
Ta reda på var dina YouTube-följare hittar dina klipp
YouTube gör det enklare för kreatörer att förstå varirån deras tittare kommer.
Med hjälp av YouTube Analytics kan videoskapare nu få mer detaljerad information om hur deras tittare har hittat deras video genom att få tillgång till data över olika källor. Detta går att hitta under “Overview” i YouTube Analytics.
Bredvid varje trafikkälla kan det visas antingen en grå eller grön pil eller ett vanligt streck.
En grön pil innebär att fler personer än vanligt har hittat till videon via just den källan, medan den gråa pilen visar på motsatsen – att färre personer än vanligt har hittat din video genom den specifika källan.
Ett streck indikerar att YouTube inte har tillräckligt med data för att visa någon statistik.
Google Ads utvecklar prognoser i Smart Bidding-kampanjer
Google Ads gör förbättringar i sina Smart Bidding-algoritmer för att kunna erbjuda bättre rapporter och prognoser över resultaten.
Fram tills nu har bara prognoser för de kommande sju dagarna varit synligt, men nu ska det kunna gå att se för upp till 90 dagar framåt i Smart Bidding-kampanjer.
Även rapporterna för budstrategi utvecklas för Smart Bidding-kampanjer. Alltihop går att läsa om i denna artikel.
Tips och trender för content under 2021
För den som planerar content för nästa år, finns det en smart checklista för just contentarbete under 2021.
Till exempel går det att läsa om hur metabeskrivningen rekommenderas att göras kortare än vad som normalt sett föreslås.
Mer om detta samt aktuella trender för 2012 kan du ta del av i artikeln som går att läsa här.