Över 15 LinkedIn-tips för dig som söker nytt jobb

Vi har förmånen att hjälpa Trygghetsrådets klienter tillbaka till arbetslivet genom att ge utbildning kring att använda LinkedIn som ett verktyg i deras arbetssökande.

I den här artikeln ger vi några tips kring hur du kan använda LinkedIn om du vill hitta ett nytt jobb.

linkedin tips

Ditt professionella varumärke är viktigare än någonsin

Vilket intryck förmedlar du till omvärlden genom din profil på exempelvis LinkedIn och Facebook? Titta över dina profiler, framförallt på LinkedIn, och ställ dig frågan: Ökar eller minskar min profil chansen att ge mig ett jobb?

En profil som inte är komplett och som exempelvis saknar ett profilfoto ger dåliga signaler till rekryterare och arbetsgivare och minskar dina chanser att komma vidare i ansökningsprocessen.

Ta dig tid att arbeta igenom din profil och komplettera den med bilder, utbildningar, kurser, eventuella utmärkelser och projekt som du arbetat med.

LinkedIn-tips #1: Sökoptimera din profil

Genom att sökoptimera din profil ökar du sannolikheten att rekryterare och potentiella arbetsgivare hittar din profil när de letar efter din kompetens.

Här är en enkel guide för hur du optimerar din profil:

  1. Börja med att bestämma vilket sökord som du ska optimera din profil för. Detta är vanligtvis den titel du vill ha eller har haft, t ex marknadschef, marknadskoordinator, HR Manager, osv.
  2. Få med ditt sökord i början av din rubrik. Rubriken är den text som finns under ditt namn i din profil. Exempel ”HR Manager söker ny tjänst i Malmö.”
  3. Få med ditt sökord i din Sammanfattning.
  4. Få med ditt sökord genomgående i de olika sektionerna i din profil, t ex i rubriken och beskrivningen för ”Projekt”, ”Publikationer”, eller liknande avsnitt. Undvik att bli upprepande så att det ser konstigt ut. Få med det där det upplevs som naturligt att det finns med.
  5. Få med ditt sökord i dina tidigare befattningar, både i rubrik och beskrivning, där det är möjligt. Om det inte är möjligt att få med det i din rubrik – var kreativ och försök få med det i din beskrivning.

E-bok: 100 LinkedIn-tips

100 korta och enkla tips för hur du får ut mer av världens största affärsnätverk.

LinkedIn-tips #2: Skapa ett positivt första intryck

Oavsett om du använder LinkedIn aktivt eller inte för att söka jobb så kan du räkna med att rekryterare och arbetsgivare väljer att kolla upp dina profiler i sociala medier för att få en så bra bild av dig som möjligt.

Använd detta för att skapa ett positivt intryck hos din framtida arbetsgivare eller för rekryteraren genom att komplettera din LinkedIn-profil med innehåll. Att dina profilbesökare bara ser att du är en person som har ägnat lite tid åt din profil kommer att ge ett positivt intryck.

Här är en liten checklista: 

  • Använd en profilbild som representerar ditt professionella varumärke. Ta hjälpa av en fotograf – det är väl värt investeringen.
  • Var kreativ med din rubrik – vilket värde kan du tillföra din nästa arbetsgivare? Kan du formulera detta redan i din rubrik för att fånga deras uppmärksamhet?
  • Svara på de frågor som LinkedIn ställer när du väljer ”Redigera profil”. Det är ett bra sätt att komplettera din profil med information.
  • I din Sammanfattning, svara på frågorna: ”Vad gör du?”, ”Hur gör du det?”, ”Vilka resultat har du åstadkommit hos tidigare arbetsgivare”, och lägg till din kontaktinformation och/eller en handlingsuppmaning som får dina profilbesökare att agera om de gillar vad de läser.
  • Många beskriver sina personliga egenskaper och vad man gjort tidigare i sin Sammanfattning. Glöm inte att din arbetsgivare också vill veta vad du kan bidra med – vad innebär dina personliga egenskaper i kombination med din erfarenhet?
  • Ge din profil ett visuellt intryck genom att lägga till en omslagsbild. Du kan även  lägga till bilder, videoklipp och länkar under ”Sammanfattning” och dina tidigare befattningar.
  • Ge din profil en ytterligare boost genom att be ditt nätverk om rekommendationer. Gör det enkelt för ditt nätverk att lämna en rekommendation genom att ge förslag på vad de kan ta upp, exempelvis ”Du kan nämna när vi  arbetade i det här projektet ihop … Du kan berätta om resultatet som vi skapade för…”.

LinkedIn-tips #3: Synliggör din kompetens

Bjud på din kunskap! Ett effektivt sätt att synliggöra din kompetens för ditt nätverk och personer som tittar på din profil är att bjuda på din kunskap genom statusuppdateringar och artiklar.

Istället för att din framtida arbetsgivare läser i din profil att du kan det ena och det andra, så ge de en inblick i din kompetens. Kan du skriva en artikel där du bjuder på tips och insikter kring ditt expertområde? Eller dela en länk med statistik och rapporter kring dina ämnesområden? Det visar att du håller dig uppdaterad och är engagerad i ditt arbete.

Här är några tips för att kommunicera effektivt med ditt nätverk:

  • Publicera statusuppdateringar på LinkedIn regelbundet (flera gånger i veckan) – om du har lust, komplettera med en längre artikel då och då.
  • Fokusera på innehåll som skapar värde för andra i ditt nätverk – tips, insikter, statistik, rapporter, nyheter.
  • Undvik att prata om dig själv – tänk istället ”Hur kan det här inlägget hjälpa någon i mitt nätverk?” och utforma det därefter.
  • Ta hjälp av verktyg som Buffer eller HootSuite för att förenkla och effektivisera arbetet.
  • Om andra personer interagerar (gillar, kommenterar, delar) ditt innehåll – toppen, använd det som en bra anledning att ta kontakt via ett privat meddelande.

Lycka till!

 

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning
Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer