Sommaren ger tid för reflektion och i det här avsnittet bjuder jag på 11 frågor som du kan ställa dig för att arbeta ännu bättre med företagets digitala annonsering i Google Ads och sociala medier till hösten.
För dig som föredrar att läsa istället för att lyssna på avsnittet ovan kan du ta del av frågorna här:
1. Mäter vi rätt saker? Se över er konverteringsspårning – finns den på plats och mäter ni rätt saker? Finns det saker som har tillkommit som kan vara värt att spåra? Har ni spårning i olika delar av köpresan?
2. Hur säkerställer vi att vår digitala annonsering resulterar i en ny kund i slutändan? Se över vilka s.k. bryggande aktiviteter som ni behöver göra för att öka chanserna att det intresse som annonserna genererar ger en kund i slutändan? Hur marknadsför ni material som erbjuds kunderna i utbyte mot deras kontaktuppgifter?
3. Har du en plan för hur du ska optimera er annonsering under hösten? Ta fram en konkret rutin för hur ni ska optimera er digitala annonsering under hösten och blockera tid i din kalender.
4. Behöver ni uppdatera er kunskap? När genomförde ni senast en kunskapshöjning i er organisation kring digital annonsering? Finns det kanal som ni vill aktivera er mer i där det finns ett glapp i medarbetarnas kunskap?
5. Behövs det en storstädning i företagets annonskonton i Google och sociala medier?
6. Hur marknadsför vi vår content genom vår digitala annonsering? Finns det exempelvis potential att driva intresse från fler potentiella kunder genom att köpa informativa sökord i Google Ads (kom ihåg att du kan justera bud och budget om ni inte vill lägga för mycket budget på detta…).
7. Hur fortsätter vi bearbeta personer som har visat intresse för specifika tjänster och produkter? Hur fortsätter vi bearbeta personer som har tagit del av specifika bloggartiklar eller visat intresse för ett specifikt ämne?
8. Behöver vi testa nya målgrupper i vår annonsering i sociala medier? Vilka?
9. Hur påverkar förändringarna kring iOS14 oss? Behöver vi hitta andra sätt att försöka fortsätta bearbeta potentiella kunder som har besökt vår webbplats (exempelvis fler eller andra s.k. lead magnets)?
10. Finns det målgrupper eller sökord som vi bör välja bort? Vilka är de 20 % av sökorden och kampanjerna som står för 80 % av resultatet? Finns det något vi kan välja bort för att förenkla hanteringen av vår annonsering?
11. Vad kan vi göra på vår webbplats för att försöka höja konverteringsgraden? Har vi ett systematiskt arbetssätt för hur vi kontinuerligt utvärderar och följer upp hur väl vi tar hand om intresset på vår webbplats som annonseringen genererar?
Lycka till!
/Teamet på Nivide
Kostnadsfri e-postkurs
Lär dig mer om fem områden som du behöver arbeta med för att lyckas med företagets digitala annonsering. Kursen är i synnerhet framtagen för dig som är marknadschef eller digitalt ansvarig på ditt företag.