Fem steg för att lyckas med företagets digitala annonsering

Ta del av vår kostnadsfria e-postkurs i fem delar där vi går på djupet kring vilka områden som du behöver arbeta med för att lyckas med företagets digitala annonsering.

ange din e-post

Genom att ange din e-postadress godkänner du att Nivide AB kan skicka e-postmeddelanden till dig, föra statistik av dina besök på nivide.se och marknadsföra relaterat innehåll till dig på andra webbplatser. Läs mer i vår sekretesspolicy.

bli ännu bättre på att hantera företagets digitala annonsering

Registrera dig nu och få kostnadsfri tillgång till:

  • Fem resurser som hjälper dig att hålla dig uppdaterad och öka kunskap om digital annonsering
  • Hur du väljer vilka mål som du ska mäta för företagets digitala annnonsering. 
  • Hur och vad du ska tänka på när du mäter företagets digitala målsättningar. 
  • Vad som är viktigt att tänka på när du skapar dina annonser i Google, Facebook, Instagram och LinkedIn. 
  • Få reda på vilka vanliga misstag som kan kosta dig onödiga annonspengar. 
  • Hur du löpande analyserar och optimerar din annonsering och vilka mätvärden som du bör titta på.
  • Länkar till fler resurser som hjälper dig att optimera din annonsering.

De fem stegen till framgångsrik digital annonsering

1. Öka din kunskap

Bli en bättre beställare eller fördjupa dina kunskaper för att kunna hantera företagets annonsering på egen hand.

2. Definiera målet

Vad vill ni att kunderna ska göra på er webbplats? Beställa, ladda ner produktblad eller göra en förfrågan? Något annat?

3. Implementera mätning

Säkerställ att ni kan mäta målet så att ni får en tydlig bild av vilket resultat som annonseringen bidrar med.

4. Konfigurera annonserna

Ställ in målgrupperna, skriv annonserna och undvik vanliga misstag för att få en flygande start.

5. Analysera och optimera

När annonserna är igång börjar det riktiga arbetet - att kontinuerligt analysera och optimera resultatet.

Så lyckas du med företagets digitala annonsering

I den här kostnadsfria e-postkursen kommer vi att under de kommande fem dagarna att gå igenom fem områden som är viktiga för att skapa de bästa förutsättningarna för att din digitala annonsering ska fungera optimalt. 

De fem områdena är: 

1. Öka din kunskap
För att bli en bättre beställare eller för att kunna hantera företagets annonsering på egen hand behöver du öka din kunskap. I det första meddelandet kommer vi att bjuda på fem resurser som du kan ta del av direkt för att fördjupa dina kunskaper.

2. Definiera dina mål 
Innan du genomför dina digitala kampanjer bör du ha en uppfattning om vad du vill att kunderna ska göra på din webbplats. Ska de genomför ett köp, fylla i ett formulär eller klicka på ett telefonnummer eller en e-postadress? Du bör samtidigt säkerställa att denna åtgärd är enkel för kunderna att genomföra på din webbplats och att det finns en logisk väg från där de landar tills att de har genomfört den önskade åtgärden. Detta kan eventuellt även ställa krav på att du behöver lägga in nya funktioner på din webbplats eller justera befintligt utseende.

3. Implementera mätning
När du annonserar i Google eller sociala medier så vill du implementera mätning av målen du har definierat ovan av framförallt två skäl: 1) Det möjliggör för dig att se vilket resultat som annonseringen bidrar med, dvs. hur många som slutförde den önskade åtgärden efter att de klickade på dina annonser. 2) Genom att implementera dessa mål, eller konverteringar, kan du låta Facebook eller LinkedIns annonsplattformar att visa annonserna för personer som med större sannolikhet kommer att slutföra din önskade åtgärd. 

4. Konfigurera annonserna
Beroende på vilken annonsplattform du väljer att använda så finns det såklart lite olika saker du bör tänka på. I Google är det viktigt med rätt struktur, att förstå vilken intention som kunderna har när de använder ett specifikt sökord i Google och att undvika vanliga misstag som kan kosta dig dyrt. Det finns några saker som är gemensamma för Google och sociala medier, bland annat att kontinuerligt testa vad som fungerar eller ej. Här ser jag idag många företag som förlitar sig på ”Marknadsför inlägg”-knappen som finns i anslutning till varje inlägg. Det är ett snabbt och enkelt sätt att annonsera om man inte har gjort det tidigare men om du vill få bättre resultat av din annonsering så behöver du skapa dina annonser från annonsverktygen som öppnar upp en helt ny värld av möjligheter.

5. Analysera och optimera
En annan fundamental del för att digital annonsering ska bli framgångsrik är att kontinuerligt testa, analysera och optimera. Det kan handla om att exempelvis testa olika målgrupper för din annonsering i sociala medier eller att utvärdera vilka sökord i Google Ads som har en låg kostnad i förhållande till resultatet som de bidrar med så att du vet vilka sökord som du ska satsa på och vilka som bara spenderar pengar utan att bidra med ökad försäljning.

anmäl dig

Under de fem kommande dagarna kommer vi att skicka dig e-postserien som är fullmatad med användbar information för dig som vill komma igång eller förbättra företagets digitala annonsering. Självklart kan du välja att avprenumerera när som helst. Avsändare är Nivide AB.

Genom att ange din e-postadress godkänner du att Nivide AB kan skicka e-postmeddelanden till dig, föra statistik av dina besök på nivide.se och marknadsföra relaterat innehåll till dig på andra webbplatser. Läs mer i vår sekretesspolicy.