I det här inlägget reder vi ut vilka regler som gäller för tävlingar på Facebook och vad du bör tänka på för att utforma en tävling på Facebook som följer deras regelverk.
Att annonsera på Facebook kan upplevas enkelt och är ett smidigt sätt för både små och stora företag att nå ut till sina kunder. Med små medel kan du få mycket uppmärksamhet och för att få det väljer många att köra kampanjer eller tävlingar på sina Facebooksidor.
Dels uppskattar många kunder det och dels lockar det besökare att följa deras sociala medier eller att besöka företagets hemsida.
Men har du full koll på de regler som du måste följa om du kör en kampanj eller tävling via din Facebooksida?
Här nedan listar vi vad som är extra bra att tänka på, vad som måste vara med i en kampanj och vad du inte får ha med. Du kanske blir förvånad, några av de saker som inte är tillåtna ser man inte allt för sällan i företags annonsering på Facebook.
Men vad är det egentligen då som du får och inte får göra?
Vi ska i det här inlägget prata om tre kategorier: Officiella regler, obligatoriskt innehåll och vad det finns förbud mot. Några exempel på det och sen har du full koll på vad som är tillåtet eller ej.
Facebooks officiella regler för tävlingar
Enligt Facebooks regelverk måste det i en kampanj eller en tävling framgå:- ”vad som är erbjudandets villkor och behörighetskrav gällande (t.ex. gällande ålder och begränsningar gällande hemvist).”
- ”tillämpliga regler för kampanjen och att priserna som erbjuds efterlevs (t.ex. registrering och att du har alla tillstånd som krävs).”
- Varje deltagare måste ha inneha en fullständig version av Facebook.
- Kampanjen måste innehålla en bekräftelse på att den inte på något sätt är sponsrad, stödd, administrerad av eller knuten till Facebook.
- Facebooks riktlinjer säger att en tävling eller kampanj kan administreras via sidor, grupper, evenemang eller applikationer på Facebook.
- När du annonserar på Facebook får du däremot inte använda personliga tidslinjer eller vänanknytningar för att sprida din kampanj.
- ”dela inlägget på din tidslinje för att delta i tävlingen.”
- ”dela inlägget på dina vänners tidslinje för att delta i tävlingen.”
- ”tagga dina vänner i det här inlägget för att delta i tävlingen.”
Ej tillåtna exempel
Här har vi gjort två exempel på tävlingar som inte är tillåtna enligt Facebooks regler. Exempel 1: Att uppmana deltagarna att dela tävlingen för att delta Exempel 2: Att tagga en vän i inlägget för att kunna deltaExempel på tillåten tävling enligt Facebooks regler
Hur hade inlägget istället kunnat se ut? Vi kan be deltagarna att skriva en kommentar tillsammans med en motivering. Vi har dessutom lagt till tävlingsvillkor och förtydligat att tävlingen inte är förknippad med Facebook på något sätt.Läs mer om Facebooks regler
Här finns en länk till Facebooks riktlinjer för sidor ifall du vill läsa på mer om vad som gäller för annonsering och kampanjer på ditt företags Facebooksida. Glöm inte heller att följa svensk lagstiftning, exempelvis att tävlingen måste innehålla ett prestationsmoment för att inte klassas som lottning, exempelvis genom att lägga till en ruta för motivering i din tävling. Lycka till med dina tävlingar på Facebook!Skapa framgångsrika sökordskampanjer i Google Ads
Det här är en webbaserad kurs där du i lugn och ro, i din egen takt, lär dig hur du skapar sökordskampanjer i Google Ads. Den här kursen passar dig som är nybörjare på Google Ads.