I den här artikeln lyfter vi fram hur några av landets kommuner annonserar i sociala medier just nu för att du ska få inspiration.
Annonserna nedan är aktuella vid den här artikelns publiceringsdatum. Observera att annonserna kan ha förändrats och/eller tagits bort sedan den här artikeln publicerades. Annonsernas faktiska utseende kan skilja sig mot skärmdumparna nedan beroende på användarinställningar, exempelvis språk på knappar som ”Läs mer”. Många annonsörer tillämpar också A/B-testning och Metas funktion ”Standardförbättringar” vilket innebär att det kan förekomma flera olika varianter av annonserna.
Bilderna nedan är skärmdumpar och därför spelas inte eventuella videoklipp upp som finns med i annonserna.
Malmö Stad
Malmö Stad annonserar regelbundet både på Facebook, Instagram och på LI.
Annonserna på Facebook och Instagram är sannolikt främst riktat till kommuninvånare och man marknadsför bland annat händelser inför Handbolls-VM samt sitt yrkesprogram.
På LI har Malmö Stad ett betydligt större fokus på rekryteringsannonser och Employer Branding. Man använder både video och bilder i sina annonser.
Ett återkommande tema är att man även regelbundet lyfter medarbetare inom organisationen.
Malmö Stad använder också LI för att marknadsföra annonser till fastighetsägare där de efterlyser lokaler att hyra.
Stockholms Stad
Stockholms Stad har stort fokus på annonser som syftar till att få fler att starta eget företag. Annonserna finns både på svenska och engelska. Här är några exempel:
På Facebook och Instagram har man sedan slutet av december fokus på god man och familjehem.
Region Gotland
Region Gotland marknadsför många lediga tjänster på LI. Man använder ofta korta video och bilder i annonserna förekommer också.
Här är ett exempel:
I annonsen ovan kommer texten in över bilden i en kort animation. Det är ett enkelt och effektivt sätt att skapa liv i annonsen.
Här är ett exempel där man valt att använda en bild istället:
Luleå kommun
Luleå kommun använder LI för att efterlysa prao-platser hos företag i regionen. Detta var den enda annonsen som var aktiv på LI från Luleå kommun när den här artikeln togs fram.
I annonsen används ett videoklipp.
På Facebook och Instagram har man valt att lyfta fram att fler företag startas i Norrbotten.
Skurups kommun
Skurups kommun marknadsför kommunen till potentiella kommuninvånare genom en annons på Facebook och Instagram.
Det fanns inga aktiva annonser på LI när den här artikeln togs fram.
Eda kommun
Eda kommun söker ny kommunchef och har valt att använda LI för att nå ut till potentiella kandidater. De har inga aktiva annonser på Facebook och Instagram när den här artikeln togs fram.
Ale kommun
Ale kommun hade inga aktiva annonser på LI när den här artikeln togs fram, däremot marknadsför man en del annonser på Facebook och Instagram. Här är några av dem:
Observera en detalj i den sista annonsen – här bryts texten efter en stund, troligtvis eftersom ”Standardsförbättringar” är aktiverat där Meta får möjlighet att bland annat göra detta och ändra plats på exempelvis rubrik och beskrivning.
Det är nödvändigtvis inte fel att ha funktionen aktiverat – och Meta rekommenderar det – men du bör då komma ihåg att annonsen nödvändigtvis inte kommer att se ut precis så som du utformar den i annonsverktyget.
Hultsfreds kommun
Hultsfreds kommun hade ingen aktiv annons på LI när den här artikeln skrevs. En annons var aktiv på Facebook och Instagram och där man vänder sig till företag i kommunen.
Om er kommun vill nå företagare kan annonsering på LinkedIn också vara ett bra alternativ. Lyssna på podden Digital kommunikation med Johan Åberg för att få mer tips och inspiration för hur ni kan nå ut bättre både på Facebook, Instagram och LI.
Lilla Edets kommun
Lilla Edets kommun har många aktiva annonser på LI där man söker olika tjänster.
Här är två exempel:
Man använder även annonsering på Facebook och Instagram regelbundet. Här är annonsen som var aktiv i början av januari.
Orsa kommun
Orsa kommun hade ingen aktiv annons på LI i samband med att den här artikeln togs fram. Däremot hade man en aktiv annons på Facebook där man söker en administratör.
Sölvesborgs kommun
Sölvesborgs kommun marknadsför två lediga tjänster på LI.
Man hade inga aktiva annonser på Facebook och Instagram i samband med att den här artikeln togs fram.
Vill du se ytterligare 15 annonser från svenska kommuner?
Ange din e-post så skickar vi fler annonser till dig som svenska kommuner har kört under januari. När du fyller i och skickar formuläret godkänner du vår sekretesspolicy.
Tips för att lyckas med kommunens annonsering i sociala medier
Här bjuder vi på tio tips för bättre kampanjer på Facebook och Instagram. Om du vill ha mer tips och inspiration så lyssna på podden Digital kommunikation med Johan Åberg.
#1: Använd inte knappen ”Marknadsför inlägg” utan lär dig istället att använda Meta Ads Manager för att få tillgång till mer funktionalitet och analys.
#2: Testa regelbundet olika målgrupper inom kategorierna intresse, retargeting och lookalike-målgrupper.
#3: Överväg att använda Metas pixel. Informera om hur ni använder den och aktivera den inte förrän användarna har gett sitt godkännande.
#4: Skapa alltid flera annonsvarianter (3-4 st.) för att hitta en annons som fungerar bättre. Om syftet med annonsen är att driva trafik till en landningssida så sträva efter en länk-klickfrekvens på minst 1 %.
#5: Överväg att marknadsföra kommunens lediga tjänster i fler kanaler. En del av de kommuner som vi har analyserat marknadsför bara sina lediga tjänster på LinkedIn eller på Facebook istället för att använda båda kanalerna.
#6: Implementera konverteringsspårning. Många kommuner använder målsättningen ”Länkklick” och ”Visningar av målsida” när de vill att målgruppen ska genomföra någonting på sin webbplats. Implementera spårning och optimera istället kampanjen för det som ni vill att målgruppen ska göra.
#7: Glöm inte att lägga till exkluderingar i dina ad sets.
#8: Tänk på att annonserna kan visas på ett annat sätt än hur du har utformat dem om du aktiverar funktionen ”Standardförbättringar”. Det behöver inte vara fel men det kan vara bra att tänka på.
#9: Pausa ad sets och annonser som har en hög kostnad per resultat. Om du exempelvis optimerar för ThruPlay (videovisningar) så pausa de ad sets och annonser som har en hög kostnad per ThruPlay i förhållande till dina andra ad sets och annonser.
#10: Glöm inte att anpassa dina annonser för olika placeringar. Om du använder ”Automatiska placeringar” som inställning i dina ad sets så behöver du klicka in på pennan på respektive placering för att säkerställa att annonsen ser bra ut i olika format.
Tips för bättre rekryteringsannonser i sociala medier
Många svenska kommuner använder sociala medier för att marknadsföra lediga tjänster. Här kommer några tips för att nå ut ännu bättre:
#1: Strukturera ditt annonskonto i olika ad sets och dela in de olika intressena i olika ad sets. På det sättet ser du vilka målgrupper som presterar bättre än andra.
#2: Implementera konverteringsspårning. Undersök med er tredjepartsleverantör (om ni använder en sådan) hur ni kan göra detta. Fördelen är att annonsplattformarna då kan visa annonserna för personer som med högre sannolikhet kommer att söka tjänsten.
#3: Var försiktig med funktionen ”Utökad målgrupp” på LI. Det finns risk att annonserna visas för irrelevanta jobbtitlar och ni riskerar att förbruka er budget på irrelevanta annonsvisningar.
#4: Använd funktionen ”Demografi” på LI för att försäkra er om att kampanjen når den tilltänka målgruppen.
#5: Kombinera Job Ads och Campaign Manager på LI för att även nå ut till passiva kandidater i deras nyhetsflöde.
Lycka till!