En konsument i USA sägs bli utsatt för 4000 – 10 000 annonseringsbudskap varje dag enligt experter. Dessa budskapen hittar man överallt, på bussen, i tunnelbanan, på caféet och i webbläsaren. Den stora frågan är hur står ditt företag ut bland resterande tusentals andra företag? Varför ska konsumenterna komma ihåg just ditt budskap? I denna artikeln så delar vid med oss av tips på hur ditt företags digitala närvaro blir bättre.
Det krävs förstås att det är rätt målgrupp som ser ditt budskap för att det ska ge resultat och för att konsumenten ska komma ihåg ditt företag. Men något som alla lyckade marknadsföringsbudskap har gemensamt är att de har ett syfte.
Med den digitala utvecklingen som har skett de senaste åren så har det blivit lättare för marknadsavdelningar att nå ut till potentiella kunder. Dels med betald annonsering men även med att ha en digital närvaro.
Kanaler som Facebook, LinkedIn, Instagram, Snapchat, Twitter och flera andra gör det enklare att dela med sig av innehåll till följare, men även till personer som inte följer er. På så sätt kan ni skapa en ökad medvetenhet eller en ökad försäljning beroende på hur er sociala medier strategi ser ut.
Så lyckas du med din innehållsmarknadsföring
En bra digital närvaro är uppbyggd på ett bra innehåll (content). Arbetssättet tillsammans med din digitala närvaro kallas ofta också för innehållsmarknadsföring (content marketing).
Ha en tydlig strategi kring vad du ska dela i era digitala kanaler
Många ställer sig frågan om hur ofta man bör publicera och vad innehållet ska bestå av. Det finns många tankar om vad som fungerar och vad som inte fungerar. En regel som är bra att förhålla sig till är 5:3:2-regeln.
Fem inlägg ska vara kurerat innehåll, det innebär att du delar innehåll från någon annan källa än din egna. Tre inlägg ska bestå av innehåll som du har skapat, det kan bland annat vara bilder, videos, artiklar eller textinlägg. Två inlägg består av innehåll som är mer personligt och roligt, exempelvis insikter i arbetsdagen på kontoret.
Förlita dig inte bara på dina icke ägda kanaler
Man kan dela upp kanalerna i två delar, ägda och icke ägda, en företagsblogg äger företaget medans Facebook äger Facebook. Det innebär inte att du ska ignorera dessa utan snarare att du ska komplettera med exempelvis en blogg.
Har du ett för stort fokus och lägger stora summor pengar på annonsering för att bygga icke ägda kanaler så är du enkelt fast i algoritmens händer, det innebär att om algoritmen ändras så kan du helt plötsligt inte längre nå ut till de som följer dig på dessa kanalerna.
För inte så längesen så såg vi hur Facebook ändrade algoritmen och började prioritera inlägg från vänner och familjemedlemmar i flödet. Det gjorde så att räckvidden minskade drastiskt för företag som försökte nå ut till de personer som följer dem men även för de som inte följde dem.
Exempel på en företagsblogg, artiklar på Nivide med tips och insikter kring marknadsföring, social selling och sociala medier.
Planera och schemalägg ditt innehåll
Gör arbetet mer effektivt och framgångsrikt genom att planera och schemalägga innehållet som du delar i digitala kanaler.
Genom att använda verktyg som Sproutsocial, Buffer eller liknande schemaläggningsverktyg så går du aldrig miste om att publicera ett inlägg för att något annat kommer i vägen. På sätt så håller du även alltid en kontinuerlig uppdatering i era digitala kanaler.
Planera vad du ska publicera en vecka eller två i förväg. Därefter kan du gå tillbaka och justera innehållet vid behov. Det är mer tidseffektivt att schemalägga alla inlägg vid ett och samma tillfälle än att dagligen gå in och göra ett nytt inlägg.
Schemaläggningsverktyget Buffer.
UTM-tagga länkarna i era uppdateringar i digitala kanaler
Genom att UTM-tagga era länkar kan du avläsa data i exempelvis Google Analytics och få reda på bland annat var era besökare hittar er.
Det är viktigt att skapa unika UTM-taggar så du kan få ett mer verklighetsenligt resultat i Google Analytics. Google Analytics URL Builder är ett tillägg i Google Chrome som hjälper dig att skapa UTM-taggar snabbt och enkelt när du står på en målsida.
Det är viktigt att förstå att innehållsmarknadsföringen inte kommer att skapa underverk direkt, det tar tid att etablera en framgångsrik digital närvaro och det kräver att man arbetar aktivt och kontinuerligt med den.