Begrepp som Thought Leadership och Content marketing har länge använts av företag som ett sätt att bygga förtroende gentemot kunderna. I den här artikeln belyser vi hur du skapar ytterligare en dimension i ert contentarbete genom att säkerställa att även sökmotorer som Google uppfattar ditt företag som en auktoritet inom ert område.
När ditt företag och dina konkurrenter har liknande innehåll på era webbplatser behöver Google ett sätt att avgöra varför de ska visa era sökresultat framför andra sökresultat, exempelvis från era konkurrenter.
Här finns hundratals parametrar som spelar in och som vi inte känner till i detalj eftersom de då hade missbrukats och manipulerats i hopp om högre rankingar i sökresultaten.
Det man dock vet efter många års erfarenhet är att rankingen i sökresultaten bestäms utifrån följande områden:
- Innehåll – Din webbplats måste helt enkelt innehålla det som dina kunder letar efter.
- Länkar – Länkar från andra webbplatser ger länkkraft och förbättrar era placeringar i Google.
- Teknik – Faktorer som exempelvis laddningshastighet påverkar hur ni visas i sökresultaten.
Varje område är i sin tur en vetenskap i sig och när man tittar på hur man kan förbättra sin SEO så är det oftast i dessa tre kategorier som man rör sig.
Så positionerar ni ert företag som en expert
Auktoritet och expertis är en viktig rankingsignal för Google. Webbplatser som uppfattas som ledande inom sina områden och som signalerar erfarenhet, expertis och auktoritet får prioritet i sökresultaten.
Då är frågan – hur positionerar vi oss, gentemot Google, som en expert och auktoritet inom vårt område?
Svaren hittar vi främst inom kategorierna ovan som jag valt att kalla Innehåll och Länkar.
Det innebär att vi behöver försäkra oss om att vårt innehåll består av saker som kan signalera till Google att ”Vi är experter på vårt område och vi har lång erfarenhet inom vad vi håller på med”, samtidigt som vi behöver få länkar från andra och kan signalera till Google: ”Titta, andra webbplatser med hög auktoritet länkar till oss!”.
Lyft fram er expertis och erfarenhet genom innehållet
Här kommer några sätt som ni kan positionera er för att signalera expertis, auktoritet och erfarenhet:
- Lyft fram er erfarenhet på marknaden, hur länge ni har funnits och vilka framgångsrika projekt som ni har genomfört under åren.
- Lyft fram medarbetarnas kompetens och erfarenhet.
- Visa upp era samarbeten, utmärkelser, certifieringar och omnämnanden i media.
- Lyft fram antal projekt som ni har genomfört eller omdömen från publika omdömessajter.
- Positionera er som en expert genom artiklar och guider på er webbplats. Hänvisa till källor och experter i den mån det är möjligt. Ha tydliga avsändare av artiklarna och lyft fram skribentens erfarenhet och expertis.
- Länka till artiklar i media där chefer och medarbetare intervjuas och delar med sig av sina kunskaper kring ert expertområde.
Få andra med hög auktoritet att länka till er
Nästa fundamentala steg för att öka er auktoritet hos Google och andra sökmotorer är att få andra webbplatser att länka till ert innehåll.
Länkarna bör komma från webbplatser som har hög auktoritet hos Google, s.k. domänauktoritet, och från innehåll och webbplatser som är relevant för era produkter och tjänster.
Låt oss säga att du erbjuder olika typer av vårdtjänster. Då hade det varit önskvärt att få en länk från en webbplats om exempelvis 1177.se eftersom den bär hög auktoritet hos Google och för att den dessutom handlar om vårdämnen.
Ett extra plus vore om länken kommer från en sida eller artikel som är relevant för den sidan som du vill länka till.
Du bör således försöka uppnå följande:
- Länken ska komma från en webbplats med hög auktoritet (domänauktoritet >70).
- Länken ska komma från en webbplats och/eller en sida med relevant innehåll.
- Glöm inte att länken måste vara en s.k. do-follow-länk för att den ska bära länkkraft. Länkar i inlägg i sociala medier eller annonser bär ingen länkkraft.
Här är några sätt att bygga auktoritet utanför er egen webbplats och få andra webbplatser att länka till er:
Skriv gästartiklar hos andra och bjud på er expertis där
Försäkra er om att ni finns med i olika branschregister över trovärdiga leverantörer inom er bransch
Genomför PR-aktiviteter som kan ge organiska länkar från olika digitala medier
Lycka till!