Så får du mer trafik från Google – del 2: Välj rätt strategier

I den här artikeln kommer vi att titta på vilka olika sätt det finns för att öka synligheten i Google och hur du använder olika strategier beroende på vad du vill åstadkomma.

Förenklat kan man säga att det finns två huvudsakliga sätt att öka synligheten i Google: sökmotoroptimering och annonsering (via Googles annonsverktyg Google AdWords).

Inom dessa två områden finns det sedan olika sätt att synas; inom sökmotoroptimering skiljer vi exempelvis på det lokala sökresultatet (där det visas en karta i samband med din sökning) eller det vanliga så kallade organiska sökresultatet.

I Googles annonsverktyg, Google Adwords, finns det också en rad olika möjligheter att exponera annonsering till potentiella kunder när de gör sökningar.

Sökmotoroptimering

Vi delar upp sökmotoroptimering i tre områden:

  1. On-page
  2. Off-page
  3. Tekniska förutsättningar

Beroende på vem du pratar med så kategoriserar vissa några saker inom t ex on-page-optimering, medan andra hade kategoriserat samma sak som en ”teknisk förutsättning”.

On-page handlar om de innehållsmässiga optimeringarna som vi kan göra av en sida för att Google ska förstå vilka sökningar som innehållet är relevant för. Kolla tips för digital marknadsföring

Det kan exempelvis handla om att sökfrasen ska förekomma i olika delar av sidans innehåll, t ex i rubrik, underrubriker, bildnamn och så vidare.

Off-page handlar om det arbetet som behöver göras för att driva relevanta och auktoritära länkar till dina sidor.

Relevanta länkar innebär länkar från sidor med relaterat innehåll. Om du exempelvis säljer ekonomitjänster så vill du ha länkar från andra webbplatser på nätet som handlar om ekonomi.

Auktoritära länkar innebär länkar från webbplatser med hög så kallad domänauktoritet. Det är en siffra mellan 0-100 som förenklat ger dig en indikation på hur stor auktoritet, eller förtroende, som din webbplats har.

En högre domänauktoritet (eller sidauktoritet för enskilda sidor) ger bättre förutsättningar att synas i sökresultaten.

Tekniska förutsättningar

E-bok om sökmarknadsföring

Hur använder du Google på ett effektivt sätt för att exempelvis öka antalet köp, beställningar eller förfrågningar? Här har vi sammanställt våra mest populära artiklar.

Välj rätt strategi beroende på sökord

I förra artikeln kategoriserade vi våra sökord som sökord med köpavsikt eller sökord av informativ karaktär.

  • Sökorden av informativ karaktär benämns ibland som ”long tail keywords” och är ofta specifika sökningar med låg sökvolym.
  • Sökorden med köpavsikt är oftast bredare söktermer och har i många fall en högre sökvolym. Samtidigt är konkurrensen på dessa sökord större.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Skicka e-post

Om Nivide

Nivide är en digital byrå som hjälper dig som är marknadsansvarig inom B2B att förenkla och effektivisera er digitala annonsering. Vi erbjuder komplett hantering av er annonsering i Google och sociala medier så att du kan fokusera på dina prioriterade arbetsuppgifter. Läs mer

Om Nivide

Vi hjälper marknadsansvariga inom IT, teknik, industri och logi att effektivisera sina digitala kampanjer genom att kombinera över 10-års mänsklig erfarenhet med smarta AI-verktyg för att driva fler affärer.

Prenumerera på nya artiklar

Avsändare är Nivide AB, Malmö. Genom att ange din e-postadress godkänner du att Nivide AB kan skicka e-postmeddelanden till dig, föra statistik av dina besök på nivide.se och marknadsföra relaterat innehåll till dig på andra webbplatser. Läs mer i vår sekretesspolicy.

De vanligaste misstagen i google ads

Läs om de vanligaste misstagen som B2B-företag gör i Google Ads så att du kan undvika dem.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Sänk kostnaderna och öka konverteringarna genom att undvika vanliga misstag i LinkedIns annonsverktyg.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer