I den här artikeln kommer vi att titta på vilka olika sätt det finns för att öka synligheten i Google och hur du använder olika strategier beroende på vad du vill åstadkomma.
Förenklat kan man säga att det finns två huvudsakliga sätt att öka synligheten i Google: sökmotoroptimering och annonsering (via Googles annonsverktyg Google AdWords).
Inom dessa två områden finns det sedan olika sätt att synas; inom sökmotoroptimering skiljer vi exempelvis på det lokala sökresultatet (där det visas en karta i samband med din sökning) eller det vanliga så kallade organiska sökresultatet.
I Googles annonsverktyg, Google Adwords, finns det också en rad olika möjligheter att exponera annonsering till potentiella kunder när de gör sökningar.
Sökmotoroptimering
Vi delar upp sökmotoroptimering i tre områden:
- On-page
- Off-page
- Tekniska förutsättningar
Beroende på vem du pratar med så kategoriserar vissa några saker inom t ex on-page-optimering, medan andra hade kategoriserat samma sak som en ”teknisk förutsättning”.
On-page handlar om de innehållsmässiga optimeringarna som vi kan göra av en sida för att Google ska förstå vilka sökningar som innehållet är relevant för. Kolla tips för digital marknadsföring
Det kan exempelvis handla om att sökfrasen ska förekomma i olika delar av sidans innehåll, t ex i rubrik, underrubriker, bildnamn och så vidare.
Off-page handlar om det arbetet som behöver göras för att driva relevanta och auktoritära länkar till dina sidor.
Relevanta länkar innebär länkar från sidor med relaterat innehåll. Om du exempelvis säljer ekonomitjänster så vill du ha länkar från andra webbplatser på nätet som handlar om ekonomi.
Auktoritära länkar innebär länkar från webbplatser med hög så kallad domänauktoritet. Det är en siffra mellan 0-100 som förenklat ger dig en indikation på hur stor auktoritet, eller förtroende, som din webbplats har.
En högre domänauktoritet (eller sidauktoritet för enskilda sidor) ger bättre förutsättningar att synas i sökresultaten.
Tekniska förutsättningar
E-bok om sökmarknadsföring
Hur använder du Google på ett effektivt sätt för att exempelvis öka antalet köp, beställningar eller förfrågningar? Här har vi sammanställt våra mest populära artiklar.
Välj rätt strategi beroende på sökord
I förra artikeln kategoriserade vi våra sökord som sökord med köpavsikt eller sökord av informativ karaktär.
- Sökorden av informativ karaktär benämns ibland som ”long tail keywords” och är ofta specifika sökningar med låg sökvolym.
- Sökorden med köpavsikt är oftast bredare söktermer och har i många fall en högre sökvolym. Samtidigt är konkurrensen på dessa sökord större.