Känner du att det är svårt och tidskrävande att komma på innehåll till dina statusuppdateringar i sociala medier? Vi tipsar om några sätt som du kan använda för att uppdatera ditt flöde mer frekvent.
En kontinuerlig aktivitet (= statusuppdateringar) i kanaler som exempelvis LinkedIn utifrån din personliga profil kan ha en mängd olika fördelar. Exempelvis:
- Du syns regelbundet för ditt nätverk
- Antalet besök till din profil ökar (där du får möjlighet att presentera hur du kan hjälpa dina kunder/arbetsgivare)
- Du visar dina kunder/arbetsgivare att du är engagerad och påläst om ditt expertområde
- Du utbildar ditt nätverk om vad du kan
- Du ökar därigenom dina professionella möjligheter på olika sätt
Att hålla sitt flöde uppdaterat på en regelbunden basis kan dock vara en utmaning. Här får du några tips som kan förenkla arbetet:
Följ företag och personer inom ditt expertområde
Ta för vana att följa många företag och personer som verkar inom de expertområden som du vill skriva om. Det gör att du enkelt kan få upp relevant innehåll i dina olika sociala nätverk som du sedan kan dela vidare till ditt nätverk. Glöm inte att alltid ge dina personliga reflektioner kring länken som du delar eller tillför något av värde som inte framgår i artikeln. Den korta texten som du lägger till delningen av länken är den enda möjligheten som du har för att ditt nätverk, kunderna och/eller din framtida arbetsgivare ska förstå att du är kunnig inom området.
Ge din syn på andras uppdateringar utifrån ditt perspektiv
Innehållet som du delar i dina sociala nätverk behöver emellertid inte enbart handla om ditt expertområde. Du dela och kommentera andras innehåll utifrån ditt expertområde. Det finns exempelvis ett populärt inlägg på LinkedIn som är en person från Brio som har lagt upp ett brev som denna har fått av Brios Vice President efter att den anställda har deltagit i Brios förbättringsarbete. Den anställda har publicerat brevet tillsammans med en kommentar om hur glad han är för att arbeta på företaget.
Det här är ett exempel på ett inlägg som många olika personer hade kunnat dela vidare och ge sin syn på utifrån sina olika expertområden. Konsultbolaget som hjälper företag med förbättringsarbete hade kunnat kommentera det utifrån sin expertis. Företaget som hjälper företagsledningar hade kunnat kommentera det utifrån sitt perspektiv. Säljcoachen hade kunnat kommentera det utifrån perspektivet att vi alla är säljare oavsett vad vi jobbar med. Själv kommenterade vi det utifrån ett Employer Branding-perspektiv – dvs. att dina anställda är dina bästa ambassadörer för att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke.
Skapa listor och gruppera innehåll
På Twitter kan du gruppera olika personer och företag som du följer genom att skapa listor. Det kan vara ett bra sätt att gruppera personer som skriver om ett visst ämne för att sedan enkelt kunna få fram vad som skrivs om ett visst ämne på Twitter. Med verktyg som Tweetdeck eller Hootsuite kan du även skapa listor som innehåller specifika hashtags eller nyckelord, så att du snabbt kan få en överblick av innehåll som delas kring ett visst ämne. Använd listorna för att ta fram innehåll som du hade kunnat dela vidare till ditt nätverk.
Använd verktyg som förenklar arbetet
Använd verktyg för schemaläggning av inlägg i sociala medier, exempelvis Buffer eller Hootsuite. Med verktygen kan du enkelt buffra, dvs. skapa en kö av inlägg som publiceras på angivna tider, eller schemalägga inlägg till specifika tider. Det underlättar och gör att du inte varje dag behöver fundera på vad du ska publicera i dina kanaler. Perfekt även så här i semestertider när du inte spenderar lika mycket tid på kontoret och framför datorn.
Lycka till!