I den här artikeln ger vi fyra exempel på hur din HR-avdelning kan arbeta med LinkedIn och tipsar dessutom om hur andra delar i er organisation kan ha nytta av världens största affärsnätverk.
LinkedIn fortsätter att växa och 22 % av svenskarna använder LinkedIn någon gång (källa: ”Svenskarna och Internet 2015”). I takt med att fler personer använder LinkedIn för att leta jobb, för att nätverka och hålla sig uppdaterade om sitt nätverk så ökar också antalet rekryterare och arbetsgivare som använder kanalen för att hitta rätt kandidater.
I takt med att fler rekryterare och arbetsgivare använder kanalen för att leta kompetens – så lockar kanalen till sig fler av de som söker nytt jobb eller som vill röra på sig. Det blir en spiral som gör att LinkedIn kommer att fortsätta växa markant under de närmsta åren.
Här är några av de möjligheter som finns på LinkedIn för din HR-avdelning.
1. Annonsera lediga tjänster till rätt målgrupp
Ett enkelt sätt att öka räckvidden av lediga tjänster i rätt målgrupp är att lägga upp tjänsten på LinkedIn och sedan annonsera för denna. LinkedIn läser automatiskt igenom er annons och försöker matcha annonsen till rätt personer på LinkedIn. Ni bestämmer själva budget och minsta kostnad per klick är 7 kronor.
I samband med att ni lägger upp annonsen kan ni välja om ansökning till tjänsten ska ske direkt via LinkedIn eller via en annan webbplats, exempelvis företagets webbplats.
2. Använd LinkedIns rekryteringspaket
LinkedIn erbjuder ett antal lösningar för er som rekryterar ofta eller som har en ambition att arbeta aktivt med ert arbetsgivarvarumärke.
Recruiter
Job Slots
Career Pages
Work With Us Ads
Referrals (ny vintern 2015)
Det finns även några enklare lösningar för dig som inte rekryterar så ofta eller som inte möjlighet eller behov av att kommunicera ert arbetsgivarvarumärke.
3. Använd era personliga profiler
I vår LinkedIn utbildning lär ni er hur ni kan använda LinkedIn utifrån era personliga profiler – allt från hur de optimerar sina profiler, använder sökfunktionaliteten för att hitta rätt kompetens och hur de indirekt kan marknadsföra företaget och öka spridningen av företagets jobbannonser.
Att öka HR-avdelningens kompetens kring LinkedIn skapar förutsättningar för att kunna kommunicera ert arbetsgivarvarumärke mer effektivt och möjliggör att ni kan stötta övriga delar i organisationen kring frågor som rör LinkedIn och nyckelpersoners personliga profiler. Hur väljer exempelvis er VD, marknadschef och finansdirektör att framställa sig själv på LinkedIn? Ger deras personliga varumärke rätt intryck för potentiella kandidater (och kunder)?
4. Använd verktyg som kompletterar LinkedIn
Det finns flera tredjepartsverktyg som kompletterar LinkedIn och vårt favoritverktyg är Discoverly till webbläsaren Google Chrome som enkelt låter dig se om en person finns i andra sociala nätverk när du tittar på deras LinkedIn-profil.
När du klickar dig in på en profil så får du upp en ikon som berättar om personen finns i andra sociala nätverk, exempelvis Twitter och Facebook, och du kan enkelt klicka dig vidare till profilen där istället för att leta efter den manuellt.
Så kan andra delar av din organisation ha nytta av LinkedIn
LinkedIn är kanske mest känt som en kanal för att använda när man söker jobb eller om man letar kompetens men det är även en utmärkt kanal för att komma i kontakt med nya kunder och öka företagets kännedom.
Med Social Selling kan er säljorganisation använda LinkedIn som ett kompletterande verktyg i sitt säljarbete för att nätverka, påvisa kunskap och komma i kontakt med fler potentiella kunder. Marknadsavdelningen kan stötta säljarna genom att kontinuerligt tillhandahålla användbart innehåll för kunderna, som säljarna sedan kan kommunicera och sprida i sina personliga nätverk.
Lycka till!
Tipsa dina kollegor om den här artikeln genom att använda knapparna nedan. Hur använder du LinkedIn som rekryterare? Kommentera gärna artikeln med dina tips!