Så kan dina säljare använda Sales Navigator

LinkedIn Sales Navigator är ett verktyg som låter ditt säljteam arbeta mer effektivt med Social Selling på världens största affärsnätverk, LinkedIn. I det här blogginlägget guidar vi dig igenom vad det är och vilken nytta som ditt företag kan ha av verktyget.

Sales Navigator öppnas i ett separat fönster i din webbläsare och är lite av ett eget LinkedIn – designat för att bara handla om dina potentiella kunder som du har valt att följa. You can also try linkedin sales navigator

Grundidén med Sales Navigator är att du väljer vilka personer och företag som du vill följa för att kunna bevaka vad dina potentiella kunder pratar om och för att identifiera möljigheter att ta kontakt. 

Startsidan

Det första du möts av när du har loggat in är ett nyhetsflöde där bara uppdateringar från dina bevakade konton och personer visas. Det kan vara individers uppdateringar, uppdateringar från företagssidorna eller när företaget nämns i nyhetsartiklar som visas. I den här vyn kan du också enkelt filtra uppdateringar som tillhör ett visst konto – om du exempelvis bara vill se uppdateringar från dina bevakade personer på Företag X.

På startsidan kan du även se ditt Social Selling Index som ger dig en ögonblicksbild av hur aktiv du är på LinkedIn utifrån fyra olika områden som LinkedIn mäter.

Accounts

Under menyn ”Accounts” visas alla företag som du följer och hur många personer du bevakar på respektive företag. När du klickar på ett av företagen så får du upp en sida som är anpassad för det företag du har valt. Här kan du bland annat läsa om:

Leads recommendations
Föreslagna leads på företaget som du kan välja att börja följa och lägga till i Sales Navigator.

How You’re Connected
Visar dina 1:a och 2:a-handskontakter på företaget.

TeamLink
Låter dig bland annat se om det finns något på ditt företag som har kontakt med personer på företaget för att exempelvis undvika att ringa kallt.

Statusuppdateringar
Visar de statusuppdateringar som personer på företaget har gjort.

Leads

I nästa meny som heter ”Leads” samlas alla personer som du har sparat som leads i Sales Navigator. Vyn påminner om sökfunktionaliteten på LinkedIn där du kan filtrera urvalet genom olika kriterier som exempelvis nuvarande företag, relation, ort, befattning och så vidare. Här kan du skicka InMail eller meddelande till personerna och titta på deras profil på LinkedIn.

Övriga menyer

Nästa meny i Sales Navigator heter ”Seat Management” och här samlas eventuella team-medlemmar som också använder LinkedIn Sales Navigator.

Den sista menyn är ”Inbox” – här samlas dina InMails och meddelanden från inkorgen på LinkedIn.

Fördelar med LinkedIn Sales Navigator

Den stora behållningen av LinkedIn Sales Navigator är givetvis att snabbt kunna se alla uppdateringar från potentiella kunder, utan att få en massa irrelevanta uppdateringar som du får i ditt vanliga flöde på LinkedIn.

Det är också enklare att leta upp potentiella kunder, spara dem som leads, för att sedan enkelt kunna se aktivitet från individer och företagssidor på de konton som du följer.

LinkedIn Sales Navigator finns även som kostnadsfri app till iPhone och Android men kräver att man har en licens på Sales Navigator. En licens för LinkedIn Sales Navigator kostar 529 kronor per månad.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning
Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer