Så kan ditt företag ställa om för att nå kunderna digitalt

Vi lever i en tid med stor osäkerhet och där vi alla helst av allt hade velat att saker och ting återgår till det normala. Många företag står nu inför en situation där antalet kundmöten blir färre och behovet att kommunicera med kunderna genom de digitala kanalerna ökar.

I den här artikeln kommer jag därför att bjuda på några exempel för hur ditt företag kan accelerera era digitala insatser och genom olika metoder, kanaler och verktyg fortsätta att vara närvarande och relevanta för era potentiella kunder. 

Vill du hellre lyssna på artikeln? Då finns den även som podcast! Scrolla längst ned på sidan för att lyssna istället. 

1. Säkerställ att det finns en medveten strategi

Vi är alla lockade av att gärna gå rakt på genomförandet och duckar när vi hör begrepp som strategi, handlingsplaner och målmatriser förbättra din företagsstrategi

Men det är ingen som bygger ett hus utan att ha en klar uppfattning om hur det ska se ut när det står klart eller påbörjar byggandet utan att använda en genomarbetad ritning. Likaså låter vi inte vem som helst bygga vårt hus.

Detsamma bör gälla för företagets digitala kommunikation.

Därför föreslår jag följande tillvägagångssätt om ditt företag just nu står inför att se över hur ni kan utveckla er digitala närvaro:

1. Öka er kunskap om vilka kanaler, metoder och verktyg som finns till ert förfogande. En framgångsrik digital närvaro består av flera kanaler, metoder och verktyg som samverkar. Tänk inte ”bara SEO”, ”bara sociala medier” eller ”bara marketing automation”.

2. Reflektera över hur ni vill att er digitala närvaro ska se ut inom 1-2 år. Hur ser målbilden ut? Vilka är målen? Hur kombinerar ni de kanaler, metoder och verktyg som finns till ert förfogande för att exempelvis driva fler leads på sikt?

3. Arbeta fram en målmatris utifrån era målsättningar. Om ni arbetar mot en kortare tidshorisont kan ”År” bytas ut exempelvis mot ”Q1”, ”Q2” och så vidare.

(Bild från Almi).
 

4. Utifrån målmatrisen kan ni sedan skapa en handlingsplan och börjar arbeta mot de delmål som ligger närmast i tid.

I denna process, i synnerhet vad gäller punkt 1-3, kan det vara en god idé att ta in  en extern digital samarbetspartner som hjälper er att ställa rätt frågor, samtidigt som ni ökar er kunskap om vilka kanaler, metoder och verktyg som finns till ert förfogande. 

Ni kommer även få ett stöd i att säkerställa att ni tänker rätt och få tillgång till ett bollplank för tankar, frågor och idéer.

I det första avsnittet av podden ”Digital kommunikation med Johan Åberg” ger jag exempel på några frågor som du kan ställa dig för att utvärdera företagets digitala närvaro och som kan vara till hjälp under denna process.

2. Se över hur ni syns för era kunder i Google

Google är ingen kanal som är förbehållen konsumentkunden utan används även av B2B-kunderna. Det finns undersökningar som visar att en stor andel B2B-kunder även påbörjar sin köpresa i den här kanalen. 

Att synas för era potentiella kunder i det ögonblick de letar efter information som ni kan tillhandahålla, eller ännu hellre när de letar efter era produkter och tjänster, är A och O vad gäller digital marknadsföring.

Det finns primärt två sätt att öka er synlighet i Google: 

  • Sökmotoroptimering. Fördel: Kan generera kostnadsfri trafik från Google i år framöver om ni lyckas placera er bland toppresultaten. Nackdel: Tar tid att åstadkomma.
  • Betald annonsering. Fördel: Ni börjar synas för potentiella kunder direkt. Nackdel: Kan vara svårt att mäta och förstå vilken lönsamhet annonseringen bidrar till om ni inte har gjort er hemläxa i punkt 1.

Här på Nivide finns en mängd olika resurser för dig som vill fördjupa din kunskap kring sökmarknadsföring. 

Först och främst vill jag rekommendera vår e-bok om sökmarknadsföring

Det finns även flera avsnitt i podden ”Digital kommunikation med Johan Åberg” som berör sökmarknadsföring och Google Ads.
 

I det här avsnittet pratar jag till exempel mer om hur du gör en sökordsanalys för att ta reda på vilka sökord dina kunder använder i Google.

3. Engagera säljare och medarbetare i sociala medier

I början användes sociala medier främst av konsumentföretag men nu inser även allt fler B2B-företag att deras potentiella kunder rör sig i dessa kanaler.

För B2B-företag är i synnerhet LinkedIn en intressant kanal.

Här finns exempelvis möjlighet att målgruppsstyra annonser för att nå personer med specifika titlar som är verksamma inom specifika branscher via företagssidan och annonsverktyget.

Men företagssidan och annonsverktyget bör inte vara er primära metod för att nå era kunder på LinkedIn utan störst effekt får ni om ni lyckas engagera era medarbetare och nyttjar kraften i de personliga nätverken.

Under de senaste åren har begrepp som social selling och employee advocacy vuxit fram för att beskriva de tillvägagånssätt som finns för att åstadkomma detta.

För dig som vill fördjupa dig i ämnet rekommenderar jag att hämta vår e-bok om social selling och även lyssna in avsnitt #10, #11 och #16 i podden ”Digital kommunikation med Johan Åberg”.

4. Fördjupa din egen och medarbetarnas kunskap kring digital kommunikation

Om du och dina medarbetare spenderar mer tid hemma än tidigare så föreslår jag att använda den tid som du sparar på pendling till att ta hand om din hälsa, att reflektera, planera och att hela tiden lära dig något nytt.

Jag är ett stort fan av Robin Sharma’s bok ”The 5 AM Club” och metodiken som lärs ut för hur du kan påbörja din dag (det går minst lika bra att göra det senare på dagen, jag stiger inte heller upp klockan 5 utan vaknar runt 6-tiden av en mänsklig väckarklocka i form av minst yngsta son).

I boken beskriver Robin en metod som han kallar ”The 20/20/20-formula”. Kortfattat handlar det om tre 20-minuters block (likadant här, anpassa tiden till vad som passar dig) som fokuserar på träning, meditation/reflektion/skriva journal och lärande.

The 5 AM Club - Robin Sharma - Häftad (9780008312831) | Bokus

Jag försöker exempelvis alltid lära mig något kring digital marknadsföring varje dag.

Mina primära metoder är böcker, artiklar eller podcast-avsnitt som jag lyssnar på när jag sitter i bilen på väg någonstans.

Ett annat sätt kan vara att du och dina medarbetare har som rutin att genomföra ett antal webbinarier eller e-kurser under en månad.

Nyckelordet är kontinuitet. Hitta din rutin för att kontinuerligt hålla dig uppdaterad och för att fördjupa dina kunskaper kring digital marknadsföring.

Här på vår webbplats finns en mängd resurser som kan hjälpa dig att hitta inspiration och resurser att läsa, följa eller ta del av på olika sätt.

Lyssna på podcasten ”Digital kommunikation med Johan Åberg” där jag varje vecka bjuder på  korta och konkreta tips kring hur du kan utveckla företagets digitala närvaro. Finns där du lyssnar på poddar.

Ta del av de artiklar, e-böcker, webbinarier och e-kurser som finns på vår webbplats.

Du kan även gå med i vår Digital Marketing Academy så skickar vi allt material till dig kostnadsfritt. Här kan du även gå med om du vill ha våra kommande artiklar skickade till din inkorg.

Under åren har jag samlat ihop över 100 bloggar i Feedly som handlar om digital marknadsföring och du kan hämta hela listan här och importera till ditt eget Feedly-konto.

I det här blogginlägget tipsar jag om andra podcasts om digital marknadsföring som kan vara värda att lyssna på.

Stort lycka till!

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning
Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer