Förbättra företagets digitala strategi – del 1: Det digitala ekosystemet

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

I den här artikelserien hjälper vi dig som är ansvarig för företagets digitala kommunikation att ta fram eller förbättra den digitala strategin på företaget. I del 1 ger vi dig en översikt över det digitala ekosystemet.

digital strategi

Om det digitala ekosystemet

Den digitala strategin, eller Inbound Marketing-strategin, består av flera verktyg, metoder och kanaler som ska fungera tillsammans för att driva önskat resultat (se bild ovan).

Vilka delar som bör ingå i ditt företags strategi beror exempelvis på vem ni vänder er till, vad syftet är och hur era kunders köpprocess ser ut.

Skapa värde

Centralt i det digitala ekosystemet är att skapa värde. Att skapa värde innebär att hjälpa, inspirera, utbilda, underhålla eller på annat sätt skapa nytta för dina kunder genom den kommunikation som ni aktiverar i olika kanaler.

Om du är mer intresserad av att veta vad detta innebär i praktiken så har vi samlat flera exempel på hur svenska företag skapar värde genom sin digitala kommunikation.

Att skapa värde för kunderna genom er digitala kommunikation ska genomsyra allt ni gör; oavsett om ni väljer att finnas på exempelvis LinkedIn, Instagram eller Facebook.

En kommunikation som fokuserar på att hjälpa eller underhålla kunden kommer att upplevas som relevant, användbar, intressant, inspirerande eller rolig. Det gör att ni förtjänar en plats i ett brus som blir allt större för kunden.

Google

En av hörnstenarna i det digitala ekosystemet är en närvaro i Google och detta är av framförallt av två anledningar:

  • För att synas i samma ögonblick som kunden letar efter en produkt eller tjänst som ni erbjuder.
  • För att synas i det ögonblick kunden letar information om ett ämne där ni kan bidra med er kunskap.

Att synas i samma ögonblick som kunden letar efter de produkter och tjänster som ni erbjuder åstadkommer ni enklast genom annonsering i Google.

De flesta väljer emellertid att klicka i det organiska (icke-betalda) sökresultatet, vilket innebär att en prioriterad marknadsaktivitet bör vara sökmotoroptimering, dvs. hur kan vi få upp våra sidor i Googles organiska sökresultat? I vår e-bok om sökmarknadsföring finns massor av användbara tips.

Eftersom Google premiererar innehåll som hjälper och ger svar på de frågor som man letar efter kommer ni att öka sannolikheten att drivera mer organisk söktrafik om ni fokuserar på att skapa värde för era kunder, genom exempelvis sökoptimerade bloggartiklar.

Bloggartiklarna kommer inte bara att öka sannolikheten att ni syns på de frågor som kunderna har utan hjälper även till för att ni ska synas på de sökningar som kunderna gör när de letar efter era produkter och tjänster. Om ditt företag exempelvis säljer rekryteringstjänster, kommer ni att öka er sannolikhet att synas i Google om ni fyller er webbplats med tips, insikter och inspiration kring rekrytering, till exempel i form av en blogg.

Content marketing

Content marketing är hjärtat eller motorn i er digitala strategi/Inbound marketing-strategi. Det är med hjälp av värdeskapande innehåll som ni skapar målgruppsanpassat innehåll för spridning i sociala medier och nyhetsbrev.

Det är med hjälp av värdeskapande innehåll som ni kan driva relevant kundtrafik från Google och det är genom ert innehåll som ni kan bygga förtroende och stärka ert varumärke gentemot potentiella och befintliga kunder.

Att skapa värde, som vi tidigare har pratat om i artikeln, är centralt i content marketing. Istället för att skapa innehåll och inlägg i sociala medier där vi försöker kränga våra produkter och tjänster, så tar vi fram innehåll som hjälper, utbildar eller inspirerar kunderna och som ger dem en anledning att interagera med oss i de digitala kanalerna.

Om du inte tidigare har fördjupat dig i detta ämnet så rekommenderar jag att läsa “Epic Content Marketing” av Joe Pulizzi.

Inbound marketing

Inbound marketing är en metod som syftar till att få kunden att självmant hitta och interagera med ditt varumärke. Motsatsen är outbound marketing och metoder som exempelvis kalla samtal eller att skicka reklam och nyhetsbrev som kunden inte har bett om att få.

Modellen i början av denna artikel (“Det digitala ekosystemet”) hade likväl kunnat kallas Inbound marketing-modellen då den kombinerar flera olika metoder, kanaler och verktyg.

Exempelvis:

  1. Kunden gör en sökning efter lösningar på ett problem som de har i verksamheten. Metoder vi använder för att få kunden att hitta till din verksamhet är till exempel sökmotoroptimering.
  2. Kunden hittar en artikel som hjälper dem (content marketing).
  3. Samtidigt väljer kunden att ladda ner ett dokument som ger dem kompletterande och fördjupande kunskap om deras utmaning. (Content marketing).
  4. När kunden gör detta kan ni följa dem i ett Marketing Automation-system och avgöra när det är lämpligt att kontakta dem.
  5. Om kunden inte visar köpintresse fortsätter ni att bearbeta dem med användbara artiklar (content marketing, e-post).

För att er digitala närvaro ska driva affärer behöver ni således hantera punkterna ovan och därigenom även de olika metoderna och tillvägagångssätten som används (sökmotoroptimering, content marketing, marketing automation, e-postmarknadsföring).

Ni kan öka sannolikheten för att få in ännu fler kunder om ni dessutom sprider ert innehåll i sociala medier som adderar ytterligare en kanal i processen.

Sociala medier

Enligt Svenskarna och Internet 2019 använder 83 % av svenskarna sociala medier vilket naturligtvis gör det till en intressant kanal för de flesta företag.

Beroende på hur din marknad ser ut, din målgrupp och vilka produkter och tjänster du tillhandahåller så avgör detta också vilken kanal som är lämpligast för dig.

LinkedIn – lämplig kanal för B2B-verksamheter.

Instagram – lämplig kanal för varumärken som exempelvis tillhandahåller produkter som kläder, mode, produkter inom hälsa och skönhet, resor och mycket annat.

Facebook – lämplig kanal för både B2C och B2B på grund av de annonsmöjligheter som finns i kanalen (s.k. re-targeting och look-a-like-annonsering) och det höga antalet användare.

YouTube – lämplig kanal för varumärken där video fungerar bra för att skapa värde och synliggöra produkten eller tjänstens fördelar.

Snapchat, Tiktok, m.fl. – lämpliga kanaler för de som vill nå en yngre publik.

Grundpelaren i din sociala medier-strategi bör likt din digitala strategi som helhet genomsyras av ett tänk där det primära syftet är att hjälpa, inspirera, utbilda, underhålla eller på annat sätt skapa värde för kunden.

De varumärken som är duktiga på sociala medier har alla en sak gemensamt – de skapar mycket och kontinuerligt innehåll som  på något sätt faller in under dessa kategorier.

Detta innebär i sin tur att om du inte har funderat igenom företagets content marketing-strategi så finns en risk att er närvaro i sociala medier inte faller väl ut.

Sociala medier är även intressant av andra anledningar, exempelvis möjligheten att nå kunder beroende på var någonstans som de befinner sig i köpprocessen.

Vi kan välja att rikta annonsering till kunder som ännu inte känner till oss eller våra produkter och tjänster och med hjälp av re-targeting-annonsering kan vi nå personer som visat intresse för våra produkter och tjänster. Vi kan även genom så kallad look-a-like-annonsering nå personer som liknar de som redan handlar av oss.

Utveckla företagets digitala närvaro med fler verktyg, metoder och kanaler

Ett framgångsrikt “digitalt ekosystem” fokuserar ofta kring någon eller flera av metoderna som nämnts ovan. Det finns emellertid ytterligare verktyg, kanaler och metoder som ditt företag bör ta i beaktning.

Exempelvis:

  • Analys – hur ser mätning och uppföljning av era digitala marknadsaktiviteter ut?
  • Marketing automation – hur kan ni identifiera potentiella kunder på er webbplats och hur fortsätter ni att bearbeta dessa med hjälp av e-postutskick eller med hjälp av säljavdelningen?
  • Google Ads – har ni säkerställt att ni ökar sannolikheten att driva relevant kundtrafik genom att både arbeta med sökmotoroptimering och annonsering i Google?
  • Blogg – har ni säkerställt att det finns ett ställe i era ägda kanaler, exempelvis en blogg på er hemsida, som kan fungera som navet för ert content?
  • Video – Video, bilder, PDF:er, infografiker, bloggartiklar, intervjuer – vilken typ av content kan ni producera? Vad ska ni fokusera på?
  • Social selling – engagerar ni säljare och medarbetare i sociala medier för att öka sannolikheten att potentiella kunder konsumerar ert innehåll?
  • CRM – använder ni ett CRM och är det ihopkopplat med de verktyg som ni använder för till exempel Marketing automation?
  • SEO – säkerställer ni att innehållet ni tar fram baseras på vad kunderna letar efter?
  • E-post – e-postmarknadsföring må vara gammalt, men är en av de kanaler som oftast står för den högsta konverteringsgraden. Vilken är er strategi?
  • Konverteringsoptimering (CRO, Conversion Rate Optimization) – det räcker inte att kunden kommer till er webbplats eller tar del av ert innehåll. Hur får ni dem att slutföra den åtgärd som ni vill att de tar på er webbplats?

Håll utkik efter nästa avsnitt i artikelserien genom att prenumerera på våra artiklar.

Lycka till!

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email