Tidigare i år blev det klart att Microsoft har för avsikt att köpa LinkedIn. Det blir deras största affär någonsin och jag har tidigare skrivit om vad det kan innebära för oss som använder LinkedIn. I det här inlägget kommer jag att titta närmare på hur det kan påverka säljorganisationer och hur man bör agera för att arbeta mer digitalt inom säljorganisationen.
Microsofts köp av LinkedIn är egentligen ett köp av över 400 miljoner användaruppgifter. Genom att integrera Microsofts produktutbud med användardata från LinkedIn så kan Microsoft skapa bättre produkter som innehåller ett helt annat lager av socialt innehåll än tidigare.
Vi kommer troligtvis se integrationer till Microsofts CRM-system, där användardata från LinkedIn kan visas på potentiella kunder och vice versa. För säljorganisationen kommer det att bli enklare att hålla koll på hur en potentiell kund har interagerat med företaget, inte bara via e-postmeddelanden och telefon, utan även i sociala nätverk genom att datan hämtas automatiskt. I kombination med kanaler som exempelvis LinkedIn Sales Navigator innebär det intressanta möjligheter för säljarna att få en bättre bild av en potentiell kund.
Idag finns det externa verktyg som går att koppla mellan olika system, t ex e-postprogram och LinkedIn, för att utöka funktionaliteten av respektive verktyg. Ett sådant verktyg är exempelvis Rapportive som låter dig se en avsändares sociala profiler i din e-postklient. Här är det inte helt osannolikt att Microsoft kommer att implementera liknande funktionalitet i Microsoft Outlook, vilket innebär att dina potentiella kunder omedelbart kommer att ha säljarnas sociala profiler (läs LinkedIn) direkt tillgängliga i sin Inkorg. Detta innebär att säljarnas profiler på LinkedIn kommer att få en större roll i köpprocessen:
- Hur väl lyckas säljarna förmedla företagets värderbjudande genom sin profil på LinkedIn?
- Uppfattas de som professionella?
- Finns det rekommendationer att läsa om dem från tidigare kunder som kan öka sannolikheten för en affär?
- Hur väl synliggör säljarna sin kompetens kring det aktuella området genom statusuppdateringar och blogginlägg?
Det uppstår alltså en situation där säljarna, genom sin indirekta kommunikation med kunden i sociala medier, kan påverka kunden att känna ett större eller mindre förtroende för säljaren och företaget. Outlook sägs användas av över 400 miljoner användare över hela världen, som plötsligt kommer få kontakters sociala profiler bara ett klick bort. I sin tur kommer det sannolikt att öka aktiviteten på LinkedIn när fler väljer att kolla upp vem de har att göra med.
Så förbättrar du din profil på LinkedIn som säljare
Här är några konkreta tips för hur du kan förbättra din profil på LinkedIn för att tilltala dina potentiella kunder.
- Lägg några timmar på att gå igenom det mest grundläggande och komplettera din profil med den information som LinkedIn frågar efter. En genomarbetad profil ger ett professionellt och seriöst intryck.
- ”En bild säger mer än tusen ord” gäller även på LinkedIn. Låt din profilbild bli tagen av en professionell fotograf och låt den representera ditt professionella varumärke.
- Låt inte din profil bli ditt CV utan skriv istället din Sammanfattning utifrån dina kunder. Hur ser ert värderbjudande ut? Hur kan du hjälpa dem? Glöm inte att ange kontaktuppgifter.
- Komplettera din nuvarande befattning med omdömen från befintliga kunder, så att dina potentiella kunder snabbt kan läsa om vilka resultat som du skapat för andra företag.
- Låt din profil vara ett levande dokument och uppdatera den regelbundet.
Lycka till!