Så skapar du en företagssida på LinkedIn

I den här artikeln lär du dig hur du skapar en företagssida på LinkedIn. Med en företagssida på LinkedIn kan ditt företag kommunicera med er målgrupp, annonsera innehåll till exempelvis personer inom en viss bransch och yrkesnivå och era anställda kan ange att de arbetar på företaget i sin profil.

Så här gör du för att skapa en företagssida

1. Logga in på LinkedIn och klicka på ”Intressen” i menyn och klicka därefter på ”Företag”.

2. Tryck på knappen ”Skapa” en bit ner till höger på sidan som kommer upp.

3. Ange företagsnamnet och ange e-postadressen som du använder på företaget. Klicka i rutan ”Jag bekräftar att jag är en officiell representant…” och klicka på ”Fortsätt”. Nu har du registrerat och skapat din sida.

Konfigurering av sidan

I nästa steg ska du konfigurera din sida innan du publicerar den och gör den tillgänglig för allmänheten.

Gå in på ”Redigera” där du hittar informationen som du behöver lägga till för sidan. Notera att du kan skapa företagspresentationen på olika språk. Personer som använder LinkedIn på svenska kommer att se den svenska presentationen och personer som använder LinkedIn på engelska kommer att se din engelska version om du gör en sådan.

I rutan till höger anger du grundläggande information om företaget, t ex antal anställda, vilken typ av företagstyp det är, bransch och så vidare.

Längre ner kan du lägga till fler administratörer för sidan. Notera att du måste vara 1:a handskontakt med personer som du lägger till här.

E-bok: 100 LinkedIn-tips

100 korta och enkla tips för hur du får ut mer av världens största affärsnätverk.

Bildmått för företagssidor på LinkedIn

Innan du publicerar din sida så ska du lägga till en omslagsbild, en profilbild och ange företagets ”specialistområden” som kommer att visas på företagssidan.

Rekommenderad bildstorlek för omslagsbilden i landskapsläge är 646×220 pixlar.

Rekommenderad bildstorlek för logotypen är 400×400 pixlar.

När du känner dig nöjd med inställningarna går du högst upp till höger och väljer ”Publicera” – klart! Nu är din sida tillgänglig för allmänheten och anställda kommer att kunna söka upp företaget och lägga till det i sin profil på sin nuvarande tjänst. En fördel med detta är att företagslogotypen kommer att synas i deras profiler och andra personer kan klicka in på företagets sida och börja följa er.

Behöver ditt företag ytterligare hjälp med LinkedIn, exempelvis utbildning eller hjälp med annonsering? Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa er – via Skype eller på plats hos ditt företag.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer