Det finns ingen färdig mall som fungerar för alla företag när det kommer till annonsering i sociala medier. Däremot finns det ett antal saker som du kan göra för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för att dina kampanjer kommer att prestera bra.
Om du arbetar metodiskt med följande områden så kommer du att komma långt med din annonsering på Facebook och Instagram.
- Teknisk optimering – Det vill säga att säkerställa att det inte finns några problem i den tekniska uppsättningen av ditt annonskonto, dina pixlar eller din spårning. Det här kan även innefatta att aktivera eller inaktivera funktionalitet som påverkar dina kampanjer.
- Test av målgrupper – Många företag testar inte löpande nya målgrupper i sina kampanjer vilket gör att man går miste om potentiellt lönsamma målgrupper där man kommer att generera en låg kostnad per resultat.
- Test av annonsvarianter – Ta för vana att alltid skapa flera olika annonsvarianter för att öka sannolikheten att du hittar en variant som fungerar bättre hos målgruppe
Faktum är att det är dessa tre områden som vi alltid fokuserar på när vi hjälper en ny kund att förbättra sin annonsering hos Meta. Det är också anledningen till att vi snabbt kan förbättra resultatet för många företag som tidigare har hanterat sin annonsering på egen hand och inte arbetat metodiskt med dessa områden.
Om du spenderar 80-90 % av din tid vad gäller er annonsering på Meta på de här aktiviteterna så kommer du att skapa de bästa förutsättningarna för att din annonsering ska generera så bra resultat som möjligt.
I den här artikeln kommer vi att beskriva de olika områdena och i slutet av varje ämne kommer du att hitta länkar till relaterat innehåll om du vill fördjupa dig ytterligare i de här ämnena.
Teknisk optimering
Teknisk optimering låter kanske inte som den roligaste saken att göra men är en grundbult i ett fungerande annonskonto. Det här kan exempelvis inkludera saker som att:
- Säkerställa att ni har ett företagskonto hos Meta där ni samlar behörigheter och andra resurser som sidor, pixlar, annonskonton m.m.
- Att pixeln på er webbplats tar emot och skickar data på ett korrekt sätt – använd Meta Pixel Helper för Google Chrome för att felsöka eventuella problem. Du kan även kontrollera eventuella problem i Händelsehanteraren.
- Försäkra er om att det inte finns några problem med katalogen i E-commerce Manager (gäller e-handlare). Ett vanligt problem kan exempelvis vara att produkter inte matchas korrekt vilket gör att alla produkter inte blir tillgängliga i retargeting-kampanjer, vilket påverkar lönsamheten negativt.
- Problem på webbplatsen som gör att konverteringsgraden blir sämre. Kontrollera därför regelbundet hela flödet, dvs. de steg som kunderna ska gå igenom på er webbplats för att slutföra ett köp eller en förfrågan. Oftast lägger man stor vikt vid optimeringen av själva annonskontot och missar resterande del i tratten. Konsekvensen blir att lönsamheten minskar.
Test av målgrupper
Vi ser ofta att många företag begränsar sin annonsering till ett fåtal målgrupper; oftast intressebaserade målgrupper där man även går runt på samma intressen hela tiden.
För att skapa optimala förutsättningar för dina kampanjer så gå runt på de tre olika målgruppskategorier som finns: intressebaserad inriktning, retargeting- och lookalike-inriktning. En bra grundstruktur för en kampanj kan vara att använda en annonsuppsättning där du styr på ett intresse, en annan annonsuppsättning som är en retargeting-målgrupp (exempelvis webbplatsbesökare) och en tredje annonsuppsättning som är en lookalike-målgrupp (exempelvis personer som liknar de som köper av er).
Utvärdera därefter kontinuerligt annonsuppsättningarna och pausa de som underpresterar (som visar en för hög kostnad per resultat eller annonsuppsättningar med låg ROAS).
Fortsätt att kontinuerligt testa nya målgrupper för att öka sannolikheten att du upptäcker nya målgrupper som presterar bra.
För dig som vill fördjupa dig mer kring målgrupper så rekommenderar vi att du lyssnar in följande avsnitt i podden Digital kommunikation med Johan Åberg:
Podcast #112: Fem retargeting-målgrupper som inte kräver Facebook-pixeln
Podcast #82: Fem lookalike-målgrupper som du kan testa på Facebook
Podcast #79: Tips på olika retargeting-målgrupper i Meta Ads Manager
Test av annonsvarianter
En annan grundbult i att skapa så bra förutsättningar som möjligt för dina kampanjer är att kontinuerligt skapa annonsvarianter, exempelvis fem annonsvarianter i varje annonsuppsättning.
Tänk på att testa en sak åt gången. Börja att exempelvis testa olika bilder. Fortsätt därefter dina A/B-test på den vinnande annonsen och testa andra element, exempelvis annonstext eller beskrivning.
Om du regelbundet kommer på dig själv att slarva med att skapa annonsvarianter på grund av tidsbrist så gör hellre färre kampanjer men där du vid varje kampanj lägger mer tid på att få dessa saker på plats. I förlängningen kommer det att förbättra ert resultat avsevärt.
I avsnitt #53 i podden Digital kommunikation med Johan Åberg tipsar vi om tre saker som du kan testa i dina annonser i sociala medier.
Få stöd och hjälp
Kontakta oss om du vill få coaching från oss kring företagets annonsering. Under tre månader hjälper vi dig att få ordning på era kampanjer, hjälper dig att analyser vad som fungerar bra och ej, och tillsammans med dig genomför vi förändringar i ditt annonskonto. Pris från 4 900 SEK ex. moms / månad. Svara på det här meddelandet eller skriv till johan@nivide.se om du är intresserad av att veta mer.
Utbilda dig själv
Anmäl dig till våra kommande lärarledda onlinekurser i Meta Ads Manager, LinkedIn Campaign Manager och Google Ads. Kontakta oss genom att svara på det här meddelandet eller skriv till johan@nivide.se om du är intresserad av en anpassad kurs för ditt företag.
Lycka till med annonseringen!