Svenskarna och internet 2019

Igår presenterades 2019 års ”Svenskarna och internet” . En rapport om hur vi använder sociala medier och andra digitala kanaler i Sverige. I den här artikeln har vi sammanfattat det viktigaste för dig som arbetar med digital marknadsföring och kommunikation.

Integritets-oro och mindre benägenhet att dela

En av de saker som är ny för i år är att man i undersökningen ställt frågor kring upplevd meningsfullhet. Nyhetsappar hamnar i topp där hela 60 % anser att tiden de lägger i dessa appar är meningsfull.

Däremot är det bara knappt en fjärdedel som tycker att tiden de lägger på sociala medier är meningsfull.

Vidare visar rapporten också på en oro för att myndigheter och storföretag inkräktar på vår integritet.

Oron är märkbart större för jättar såsom Google och Facebook (där nära hälften upplever en oro) än för myndigheter (som bara drygt en femtedel känner oro inför).

Cambridge Analytica-skandalen omnämns i sammanhanget och förklaras som en möjlig anledning till den ökade oron för att storföretag som Google och Facebook inkräktar på vår integritet.

Benägenheten att dela innehåll på sociala medier minskar, visar rapporten. År 2018 angav 59 % att de delade eller skickade vidare andras innehåll, medan siffran för 2019 istället är 49 %.

Även om minskningen skett över alla åldersgrupper så är det enligt rapporten framför allt personer över 55 år som dragit ner på sitt delande.

Källa: Svenskarna och internet 2019

Ökat informationssökande och GDPR

De senaste tre åren har nära på alla internetanvändare angett att de använder internet för att söka information och det dagliga informationssökandet fortsätter att öka stadigt.

Jämför man 2019 med 2014 har siffran mer dubblats – från 15 % till 37 %.

Datalagstiftningen GDPR infördes förra året som ett steg i att förhindra att personuppgifter databehandlas av företag utan samtycke.

Trots detta har en klar majoritet, hela 83 %, angett att de någon gång accepterat användarvillkoren på en sajt utan att läsa igenom dem.

Över 60% menar att de dessutom gjort detta regelbundet.

Chatten som kommunikationsmedel ökar

I princip alla internetanvändare använder e-post som ett sätt att kommunicera – en trend som legat på samma siffror i tre år.

Samtidigt har andelen personer som dagligen använder sig av chatt, dubblerats de senaste fem åren. För personer under 45 år är det drygt 90 % som dagligen använder sig av chatt som kommunikationsmedel.

E-bok om sökmarknadsföring

Hur använder du Google på ett effektivt sätt för att exempelvis öka antalet köp, beställningar eller förfrågningar? Här har vi sammanställt våra mest populära artiklar.

Instagram, Snapchat, Facebook och LinkedIn

Instagram och Snapchat ligger i topp hos de yngre personerna (12-15 år), medan Facebook används i betydligt mindre utsträckning.

Hos den yngre åldersgruppen är Facebookanvändandet som allra minst (41 %). Jämför man med åldersgruppen därefter, 16-25 år, är skillnaden stor då 93 % av de senare använder Facebook.

Källa: Svenskarna och internet 2019

För resterande åldersgrupper, det vill säga från 16 år och uppåt, används Facebook mer än Instagram och Snapchat.

Intressant att notera är även att fler än hälften av personerna från 56 år och uppåt använder Facebook och nästan 4 av 10 gör det dagligen.

Källa: Svenskarna och internet 2019

Instagram fortsätter att växa även om den totala tillväxttakten har minskat en aning jämfört med föregående år.

Ser man till den dagliga användningen har det skett en ökning där med, även om den är marginell – från 38 % till 41 %.

Denna ökning har enligt rapporten framför allt skett i åldrarna 36-45 år.Bland åldrarna 16-25 är Instagram den mest använda plattformen dagligen framför både Snapchat och Facebook.

LinkedIn används i huvudsak av personer mellan 36-45 år och tenderar att vara en något vanligare plattform för stadsbor, högutbildade och för de som lever i ett höginkomsttagarhushåll.

Hur kan detta påverka dig som digital kommunikatör?

Med en så stor användning av sociala medier är det givetvis fortsatt viktigt för företag att synas i dessa kanaler.

Trots att användningen har minskat något på Facebook och att tillväxten på Instagram och LinkedIn har planat ut något så är det fortfarande en stor andel av befolkningen som finns på dessa plattformar.

Vi tror samtidigt att det kommer att dyka upp en rad nya plattformar, där ungdomarna driver utvecklingen.

Ett exempel på en av de plattformar som växer mest just nu är Tik Tok, där man delar korta videoklipp, och som säkerligen kommer att nämnas i nästa rapport.

Vi rekommenderar att ha koll på dessa nya plattformar som växer fram, samtidigt som man bör bevaka utvecklingen kring framförallt Facebook och Instagram – kommer den minskade användningen bland de yngre även sprida sig i äldre åldersgrupper?

Än så länge finns det ingen anledning att överge Facebook som kanal utan det bör fortsättningsvis även vara en viktig kanal för många företag.

Är du intresserad av att läsa mer finns hela rapporten här.

Vill du ha tips och inspiration för hur du når ut till dina kunder i sociala medier?

På vår blogg publicerar vi regelbundet tips och inspiration.

 

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer